رئیس نخستین جشنواره «خوراک ملل» با اشاره به اینکه این جشنواره با هدف نزدیک شدن ملل و کشورها به یکدیگر برگزار می شود، گفت: ایران 20 تا 25 مرداد امسال میزبان نخستین جشنواره خوراک ملل است.

به گزارش خبرگزاری ایلتنا و به نقل از ایرنا جلال ذکایی روز سه شنبه در نشستی با حضور خبرنگاران با بیان اینکه نگاه فرهنگی مبتنی بر نزدیک شدن اقوام و ملل نسبت به یکدیگر از جمله اهداف اصلی نخستین جشنواره خوراک ملل است، گفت: خوراک صرفاً یک محصول ارگانیک با ترکیب بیوشیمیایی نیست بلکه برای اعضای هر جامعه غذا به عنوان یک عنصر فرهنگی تعریف شده است.
وی افزود: خوراک به عنوان یک فعالیت معنی‌دار بر روابط اجتماعی تاکید دارد، اعتقادات و دین را تصویب و بسیاری از الگوهای اقتصادی را معین می‌کند و ناظر بر بخش بزرگی از گردش روزانه زندگی است.
ذکایی گفت: همانگونه که سیستم های پزشکی در بیماری و ارتقای سلامت نقش دارند عادات تغذیه ای نیز نقش اجتماعی اساسی فراتر از طریق به بدن انسان بازی می کنند.
وی با اشاره به اینکه طعم چگونگی تهیه و مصرف غذا همگی در کنار فرهنگ ملت ها شکل می‌گیرد، گفت: این ویژگی ها ما را به فرهنگ دیگر ملل نزدیک می کند به این ترتیب تجربه چشیدن غذا با فرایند حضور و درک آن همراه می شود.
رئیس نخستین جشنواره «خوراک ملل» گفت: غذا یک زبان مشترک است و مهمتر اینکه یک حق جهانی است که مانند هر زبان دیگری برای ارتباط اشتراک در احساسات و عواطف و هیجان به کار گرفته می شود.
ذکایی افزود: خوراک موجب پیوند صمیمی میان تاریخ و فرهنگ مردم جامعه میزبان با دیگر جوامع و نیز گردشگران می‌شود و به عنوان بازتاب دهنده فرهنگ یک کشور یا یک ملت در نظر گرفته می‌شود.
وی افزود: بنابراین غذا یکی از محصولات ایده آل برای ارائه به عنوان یک جاذبه در مقصد گردشگری دارای ظرفیت‌های بسیاری است.

**غذاهای اصیل ایرانی خاصیت های دارویی دارد
رضا اسلامی معاون گردشگری کلنون جهانگردی و اتومبیلرانی همچنین در این نشست گفت: نگاه علمی به غذا و خوراک، تجاری سازی خوراک ایرانی، نشان دادن خواص داروی خوراکی ایرانی از جمله اهداف این نمایشگاه است.
وی افزود: نخستین جشنواره خوراک ملل ۲۰ تا ۲۵ مرداد ماه سال جاری در مرکز نمایشگاهی برج میلاد برگزار می‌شود.
اسلامی ادامه داد: دعوت هایی به منظور حضور دیگر کشورها و ارائه غذاهایشان انجام گرفته و در کنار آن سازمان های مردم نهاد و تولیدکنندگان غذایی داخلی و خارجی نیز میتوانند برای ارائه محصولات شان حضور پیدا کنند.
وی از همکاری وزارت خارجه، وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی، سازمان ارتباطات اسلامی، سازمان اکو و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای برگزاری نخستین جشنواره خوراک ملل خبر داد.

انتها پیام/