اسماعیلی گفت: تحول در مجموعه قوه قضاییه یک ضرورت است که با شعار و سخنرانی محقق نمی‌شود و نیازمند برنامه توام با اقدام و عمل است و اگر مبانی و برنامه‌های تحول توام با اقدام و عمل نباشد ثمره‌ای برای مجموعه قضایی کشور نخواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری ایلتنا به نقل از میزان، اسماعیلی در اولین نشست شورای مدیران مجموعه قضایی دادگستری استان تهران در سال جاری با بیان روایتی از امام رضا (ع) اظهار کرد: یکی از سجایای اخلاقی که به آن نیازمند هستیم تواضع است. تواضع، سجایای اخلاقی خوبی برای همگان است؛ اما به نظر می‌رسد که ما جامعه قضات و مدیران قضایی بیش از دیگران نیازمند برخورداری از این کرامت اخلاقی هستیم.

وی گفت: ما بواسطه شغلمان، جایگاهمان، قدرت و اختیاری که از آن برخوردار هستیم و تصمیماتی که در مورد دیگران می‌توانیم اتخاذ کنیم در معرض تکبر و غرور قرار داریم و به نوعی شغلمان ما را به سمت غرور و تکبر و خودخواهی سوق می‌دهد برای اینکه از این رذیله دور شویم باید تواضع را پیشه خود کنیم. امام رضا (ع) می‌فرمایند تواضع درجاتی دارد. یکی از مصادیق تواضع این است که انسان اندازه خود را بشناسد و با طیب خاطر آن جایگاه را بپذیرد و مقام برتر نسبت به دیگران نداشته باشد و بدنبال بلندپروازی و دستیابی به مقام‌های بالاتر نباشد.

وی تاکید کرد: تواضع باید سرلوحه رفتارمان باشد و با اصحاب پرونده و مردم آنگونه رفتار کنید که اگر جای او بودید با ما همان رفتار را می‌کردند.

اسماعیلی در ادامه خطاب به دادستان‌های شهرستان استان تهران عنوان کرد: در دوره مدیریتی جدید با ساماندهی اصولی و قانونی تلاش می‌کنیم و میبایست ید واحده باشیم و موفقیت ما در گرو همین امر است.

وی با اشاره به موضوع تحول اضافه کرد: رییس قوه قضاییه با شناختی که از مجموعه قضایی داشتند و عضو و فرزند بزرگ شده این مجموعه هستند و همچنین براساس مطالعاتی که انجام داده اند، محور اصلی برنامه، شعار و منشور دوره مدیریتی شان را تحول قضایی قرار داده و برای این امر متنی به عنوان سند تحول تهیه شد که این سند پیش از انتصاب به محضر مقام معظم رهبری ارایه شد و به امضا و تایید ایشان رسید.

رئیس کل دادگستری استان تهران در ادامه عنوان کرد: باید بپذیریم تحول در مجموعه قوه قضاییه یک ضرورت است که با شعار و سخنرانی محقق نمی‌شود و نیازمند برنامه توام با اقدام و عمل است و اگر مبانی و برنامه‌های تحول توام با اقدام و عمل نباشد ثمره‌ای برای مجموعه قضایی کشور نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه اقدام و عمل در حوزه تحول باید فراگیرو همگانی باشد، ادامه داد: پرچمدار تحول ریاست قوه قضاییه است و در ادامه مدیران و مسئولان عالی، مسئولان استانی و یکایک همکاران اداری و قضایی باید این نقش را ایفا کنند، لذا همه باید مشارکت همگانی در تحول قوه قضاییه داشته باشند.

اسماعیلی ادامه داد: شما همکاران علاوه بر حوزه اقدام و عمل در برنامه‌ها و ایده‌های تحولی میتوانید ایفای نقش کنید، ذیل سند باز است و می‌توان بسیاری از برنامه‌ها، دیدگاه‌ها، ایده‌ها و برنامه‌های جدید را به این سند الحاق نمود.

وی افزود: شما مدیران و همکاران در واحد‌های قضایی می‌توانید دیدگاه‌های تحولی، برنامه‌های نوین و جدید و حتی برنامه‌هایی که تا کنون عملیاتی و اجرایی نشده است را در قالب نظام پیشنهادات در دادگستری استان تهران که درحوزه معاونت برنامه ریزی فعال می‌شود را تدوین کنید که این موارد در کارگروه‌هایی بررسی و خروجی آن را به ستاد قوه قضاییه برای ارتقای برنامه‌های تحولی به کار می‌گیریم.

رئیس دادگستری استان تهران همچنین گفت: در هر واحد قضایی مجموعه‌ای از ایده‌ها، برنامه‌ها و راهکار‌های تحولی که قابلیت اجرا را دارد جمع آوری و به غنی سازی برنامه‌های تحولی قوه قضاییه کمک کنید.

اسماعیلی همچنین به موضوع حفظ کرامت قاضی اشاره و عنوان کرد: در برنامه تحولی بیش از گذشته نیازمند حفظ کرامت، عزت و شان قاضی و دادگاه هستیم و توصیه می‌کنم که کرامت قاضی و دادگاه را حفظ کنیم و باید بیش از گذشته سخن قضات را بشنویم و به دیدگاه‌های قضات توجه کنیم و مطالب قضات را ترتیب اثر دهیم و همچنین در جهت رفع نیامندی‌ها و احتیاجات مجموعه قضایی تلاش کنیم.

رییس کل دادگستری استان تهران افزود: به رفتار‌هایی که شان قاضی و دادگاه را مخدوش می‌کند بی تفاوت نباشیم و ترتیب اثر دهیم و نسبت به این موضوع حساس باشیم.

وی با تاکید بر حفظ کرامت شهروندان و مردم و ارباب رجوع افزود: نیازمند این هستیم که بیش از گذشته به مردم احترام بگذاریم، ملاقات مردمی و شنیدن سخنان آن‌ها و بررسی و پیگیری موارد مطرح شده از سوی آنان ضرورت دارد.

رئیس کل دادگستری استان تهران با اشاره به صیانت از سلامت قوه قضاییه و مبارزه با مفاسد گفت: در صیانت از مجموعه قضایی بیش از گذشته تلاش کنیم، این صیانت تنها بعهده واحد‌های نظارتی نیست وظیفه مدیران و واحد‌های نظارتی و وظیفه‌ای همگانی است و باید اعتبار و حیثیت دستگاه قضایی را در برنامه تحول احیا کنیم.

نظارت بر فرایند دادرسی توسط مدیران از دیگر موضوعات مطرح شده در این جلسه بود که اسماعیلی دراین خصوص عنوان کرد: قاضی در تصمیم و انشاء رای مستقل است، اما در فرایند دادرسی باید نظارت کنیم، هر مدیر باید حداقل در ماه دو مرتبه در شعبه بر فرایند دادرسی برخی از پرونده‌ها نظارت کند.

وی با اشاره به زندانیان مهریه نیز گفت: در حداقل زمان اعسار زندانیان مهریه را بررسی کنید، برای هر زندانی که بابت مهریه در زندان است باید دادنامه استدلالی مبنی بر متمکن بودن زوج در پرونده باشد.

این مقام قضایی در استان تهران در ادامه از تلاش‌های مجدانه و زحمات جعفری دولت آبادی دادستان سابق تهران تشکر کرد و انتصاب القاصی مهر را در سمت دادستان جدید استان تهران به مدیران مجموعه قضایی تبریک گفت.

انتهای پیام / ت۴۴