مشاور اجرایی نمایشگاه کتاب تهران با بیان اینکه معضل نمایشگاه کتاب، وسعت پیدا کردن زیاد آن است گفت: امکان واسپاری کل نمایشگاه کتاب وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری ایلتنا به نقل از مهر، حسین صفری مشاور معاون اجرایی سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در جمع خبرنگاران گفت: من از هشتمین نمایشگاه کتاب تهران وارد مجموعه نمایشگاه شدم؛ دوره‌های مختلفی را شاهد بودم، اتفاقات تلخ و شیرین زیادی از نمایشگاه کتاب تهران دارم، در دوره‌ای که ارز یارانه‌ای را به صورت دستی تحویل مردم می‌دادیم و صف‌های طویلی بسته می‌شد تا دوره فعلی.

وی با بیان این مطلب که نمایشگاه‌های بسیاری از دل نمایشگاه کتاب تهران بیرون آمد، گفت: نمایشگاه دیجیتال، نمایشگاه مطبوعات، نمایشگاه گل و گیاه و … از این جمله‌اند، اما اکنون واقعیت این است که نمایشگاه کتاب تهران به لحاظ اجرایی و محتوایی در حال پوست اندازی است، این گسترده شدن و درشت شدن بدنه نمایشگاه کتاب امروز به یک معضل تبدیل شده و هم مسئولان، هم ناشران و هم مردم به این رسیده‌اند که باید نمایشگاه کوچک شود، بسیاری به ما می‌گویند، نمی‌شود، نمایشگاه کوچک‌تری با همه این ابعاد و اجزا داشته باشیم؟ واقعیت این است که خود ناشران هم به این موضوع اذعان می‌کنند، بنابراین نیاز به تغییر دستورالعمل‌ها و آئین‌نامه ورود داریم، باید قیمت غرفه‌ها واقعی‌تر شود، تا ناشرانی که هستند ناشران واقعی باشند.

‌ صفری با بیان این مطلب که در سال‌های گذشته نه مسئولان و نه ناشران تمایلی به کوچک شدن ساختار نمایشگاه نداشتند، گفت: اگر اکنون ما بخواهیم به سئول هم برگردیم باز باید در چادر غرفه‌ها را برپا کنیم، چرا که متراژ آن‌جا ۷۰ هزار متر مربع است و ما حداقل ۱۳۰ هزار متر مربع نیاز داریم. باید به این فکر کنیم که چه ظرفی برای نمایشگاه با این ابعاد وجود دارد که رفاهیات را نیز تأمین کند؟ بنابراین هم ساختار نمایشگاه نیاز به بازنگری دارد و هم محتوای آن، باید چاره‌ای اندیشید که کتاب‌سازها، قاچاقچیان کتاب و … نتوانند در این فضا حضور پیدا کنند.

وی با اشاره به روند واسپاری ها نیز گفت: از اولین دوره‌ای که نمایشگاه به مصلی آمد، انجمن‌های نشر فعال شدند، اندک اندک جانمایی‌ها به آن‌ها واسپاری شد، شخص آقای صالحی پایبند به این موضوع است، نگاهش این است که نمایشگاه به کل واسپاری شود، آقای جوادی هم همین مسیر را پیش گرفته است، اما این واسپاری نیاز به یک بازنگری دارد، اینکه ما بخش‌ها را تفکیک کنیم و بگوییم، این بخش‌ها مثلاً ستاد خبری، روابط عمومی و … دست حاکمیت است و این بخش‌ها دست صنف، درست نیست، اکنون صنف ما این رشد را داشته است که بتواند کل نمایشگاه را در دست گیرد، ما باید در حوزه نظارت فعالیت کنیم.

صفری ادامه داد: ممکن است عده‌ای اعتراض کنند که اگر نمایشگاه واسپاری شود، معاونت فرهنگی و مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی کنار گذاشته می‌شوند، همیشه اعتراض وجود دارد، منتهی وزارت ارشاد باید نوآوری داشته باشد، ریل‌هایی برای مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی تعریف کند، تجربه و امکانات و نیروی انسانی در مؤسسه نمایشگاه‌ها یک سرمایه است و سوزاندن آن منصفانه نیست.

وی گفت: پس اکنون می‌شود، کل این فعالیت را واگذار کرد، نمایشگاه به بلوغی رسیده که می‌تواند خودگردان شود، به شرط اینکه نمایشگاه کوچک شود، حمایت‌های مالی ارشاد اندک شود و نمایشگاه با درآمدی که می‌تواند داشته باشد مثل اینکه اجاره غرفه‌ها و تبلیغات توسط خود صنف اداره شود. واسپاری باید به گونه‌ای باشد که کل فعالیت‌های اجرایی در اختیار صنف قرار گیرد، نه اینکه مثل اکنون که هنوز همکاران ما در معاونت فرهنگی و مؤسسه نمایشگاه‌ها اجراییات را در دست دارند.

وی با اشاره به دبیرخانه دائمی نمایشگاه کتاب که پیشنهاد قادر آشنا بوده است، گفت: رئیس این دبیرخانه آقای آشنا و دبیرش بنده هستم، این موضوع باید به صورت جدی دنبال شود، به هر حال سیاست‌گذاری نمایشگاه قطعاً با وزارت ارشاد است، نمایشگاه کتاب نمایشگاه بزرگی است که از مقام معظم رهبری تا دیگر مسئولان نظام در آن حضور پیدا می‌کنند، چنین ظرفیتی می‌تواند فرصت بسیار مغتنمی برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد.

صفری با اشاره به برگزاری نمایشگاه‌های استانی گفت: یک زمان ما نمایشگاه‌های استانی را با داربست در استان‌ها برگزار می‌کردیم، ما استان به استان با تمام کمبودها نمایشگاه‌های استانی را برگزار کردیم، اکنون هجمه‌های بسیاری بر علیه نمایشگاه‌های استانی وجود دارد، اما نمایشگاه‌های استانی کتاب کم حاشیه ترین و پرمخاطب ترین فعالیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.