رئیس دفتر امور پایگاه‌های میراث فرهنگی از امضای تفاهم‌نامه پایگاه ملی «معبد آناهیتا» در کنگاور کرمانشاه با دانشگاه ساپینزا ایتالیا خبر داد تا براساس ان یکسری اقدامات پژوهشی و مطالعاتی در این محوطه‌ی تاریخی انجام شود.

به گزارش خبرگزاری ایلتنا به نقل از ایسنا، فرهاد عزیزی با بیان این‌که حجم زیادی از اقدامات پژوهشی و اجرائی تا سال ۱۳۶۵ در «معبد آناهیتا» انجام شده بود، افزود: با این وجود از زمان آغاز به فعالیت و اوج و شکوفایی پایگاه‌های میراث فرهنگی بعد از پیروزی انقلاب این پایگاه بسیار مهجور ماند و نادیده گرفته شد، حتی با وجود تشکیل پایگاه میراث فرهنگی در سال ۱۳۸۲ در بسیاری از محوطه‌های تاریخی، این مکان مورد بی‌توجهی قرار گرفت.

او با اشاره به حضور فعال‌تر امور پایگاه‌ها در این منطقه‌ی تاریخی از دو سال گذشته و تبدیل این محوطه به یک پایگاه ملی، اظهار می‌کند: هر چند تا آن زمان به سابقه‌ی این پایگاه پرداخته نشده بود، اما با ایجاد پایگاه، یکسری از اقدامات زیرساختی برای تعبیه امکانات مورد نیاز در این منطقه آغاز شد تا به مرحله‌ای برسد که مشکلات عدیده‌ی آن برطرف شود.

وی با تاکید بر این‌که در برنامه‌ریزی‌های انجام شده، امسال باید مشکلات موجود در این محوطه برطرف شود، ادامه می‌دهد: براساس تفاهم‌نامه‌ای که قرار است بین دفترامور پایگاه و معبد آناهیتا و دانشگاه ساپینزا ایتالیا امضا شود، قرار است یک تیم پژوهشی در قالب اقدامات مشترک در این محوطه، اقدامات پژوهشی را انجام دهند.

او با بیان این‌که تا کنون مستندنگاری‌های دقیق پژوهشی در این محوطه انجام شده است، می‌افزاید: در گذشته، یکسری کارهای زیرساختی برای این محوطه نیاز بود، مانند شبکه‌های «IT»، نظارت الکترونیک و گیت که در حال حاضر این موارد اجرائی شده، دسترسی‌ها ساماندهی شده‌اند و امکانات اولیه برای معرفی محوطه انجام شده و رئیس جدیدی برای این پایگاه معرفی شده است.

عزیزی با تاکید بر قرار گرفتن «معبد اناهیتا» در فهرست موقت یونسکو می‌گوید: برنامه‌ریزی سه ساله برای ساماندهی این محوطه تعریف شده و استاندار کرمانشاه نیز خوشبختانه پیگیر انجام اقدامات مورد نیاز باقی مانده در این محوطه است.

انتهای پیام/ ت۴۴