دادستان کل کشور با طرح چند سئوال اساسی گفت: چرا باید پول و سرمایه و هزینه‌ای که باید در تقویت شبکه‌های اجتماعی داخلی صرف می‌شد هزینه اینستاگرام و تلگرام شده است؟

به گزارش خبرگزاری ایلتنا به نقل از میزان، حجت‌الاسلام و المسملین منتظری، دادستان کل کشور در مراسم تکریم و معارفه دادستان جدید تهران اظهار کرد: آقای جعفری دولت آبادی قریب ده سال مسئولیت مدیریت دادسرای تهران را بر عهده داشتند و طبیعتا هر مدیریتی یک آغاز و یک پایان دارد و خوشا به حال آن کسی که پایان مدیریتش به گونه‌ای باشد که پس از او دعای خیر مردم پشت سرش باشد که ان‌شاءالله آقای جعفری چنین مدیری باشد.

حجت‌الاسلام والمسملین منتظری گفت: بنده گواهی می‌دهم در مدت دو سه سالی که مستقیما با آقای دولت آبادی در ارتباط بودم شاهد تلاش شبانه روزی و زحمات فراوان وی بودم به طوری که اگر من پاسی از شب با وی کار داشتم، همچنان در دفتر کارشان مشغول به کار بود.

دادستان کل کشور افزود: وقت برای دادستان تهران معنا ندارد و دادستان تهران باید تمام وقت در اختیار مردم باشد، همچنین از آقای القاصی مهر که این پیشنهاد را پذیرفت تشکر می‌کنم. برای انتخاب دادستان تهران گزینه‌های متعددی مرور شد تا به نام آقای القاصی مهر ختم گردید و آقای القاصی مهر از امروز عهده دار دادستانی تهران و این مسئولیت سنگین هستند.

وی به برخی از وظایف دادستانی‌ها از جمله دادستان تهران اشاره کرد و گفت: جایگاه دادستانی در نظام قضایی ایران یک جایگاه پرخطر و پر مسئولیت است که به برخی از آن‌ها به صورت گذرا اشاره می‌کنم.

حجت‌الاسلام والمسملین منتظری گفت: اولا اختیارات و وظایف دادستان‌ها نسبت به وظایف رئیس کل دادگستری استان بسیار گسترده‌تر است. رئیس کل از نظر قضایی رئیس یک شعبه است و در مجموعه‌های دادگستری و دادستانی نظارت هم می‌کند همچنین بر اجرای احکام و تصمیمات قضایی نظارت دارد، اما دادستان به لحاظ اینکه قاضی ایستاده است و در میدان قانون اختیارات و وظایف زیادی دارد اقتضا می‌کند که با توجه به مسئولیت‌های متعدد به میدان خدمت قدم بگذارد.

دادستان کل کشور بیان کرد: یک وظیفه دادستان تعقیب و رسیدگی به شکایات مردمی است.

وی خطاب به القاصی مهر گرفت: آقای القاصی مهر شما و همه ما به لحاظ اینکه خدمتگزار و نوکر مردم هستیم باید درب محیط کارمان به سوی مردم گشوده باشد لذا رضایتمندی عمومی از مراجعه به دادسرای تهران شرط اول موفقیت است و راه جلب رضایت مردم را شما باید با مطالعه و بررسی به دست آورید.

حجت‌الاسلام والمسملین منتظری اظهار کرد: اینجا تهران است و استان فارس نیست و جمعیتی بین ده تا دوازده میلیون دارد و پس راه جلب رضایت مردم را با تدبیر جستجو کنید.

دادستان کل کشور در بخشی از اظهاراتش به موضوع فضای مجازی هم اشاره کرد و گفت: یکی از مسائل مهم و به روز و قابل توجه جامعه مسئله فضای مجازی است امروز برای ما این فضا در کنار فوایدی که دارد متاسفانه منشائی شده است برای بروز انواع مفاسد و جرایم.

وی گفت: من در اینجا به تعدادی آمار اشاره می‌کنم که گویای واقعیت است و مسئولان اجرایی و دولت ودولتمردان خصوصا دستگاه‌های ذیربط این آمار را بشوند و حلقه گوش خود کنند و خود را برای پاسخگویی در پیشگاه خداوند متعال آماده کنند.

حجت‌الاسلام والمسملین منتظری افزود: بنده فقط به آمار سه سال اخیر آن هم فقط درباره تهران اشاره می‌کنم آمار شکایت و پرونده‌های تشکیل شده در دادسرای مبارزه با جرایم رایانه‌ای در سال ۹۵، تعداد ۳۱ هزار و ۸۲۶ فقره و در سال ۹۶، ۳۸ هزار و ۳۴۱ فقره بوده است یعنی شکایات رشدی ۲۰.۴۷ درصدی داشته است. در سال ۹۷ آمار شکایات و پرونده‌های تشکیل شده در دادسرای رایانه‌ای ۴۶ هزار و ۸۰۴ فقره بوده است که رشد آن نسبت به سال، ۹۶، ۲۲.۷ دهم درصد بوده است و نسبت به سال ۹۵ رشدی ۴۷ درصدی داشته است؛ لذا این آمار‌ها و این رشد‌ها به ما هشدار می‌دهد که بیشتر مراقب باشیم و ما در دادسرا پرونده‌هایی داریم که اگر بخواهیم در فضای عمومی اعلام کنم شرم آور می‌باشد.

دادستان کل کشور گفت: منشا این‌ها رها بودن فضای مجازی است متاسفانه فضای مجازی ما آفت و آسیبی برای کشور شده است البته نمی‌گوییم فضای مجازی نیاز نیست بلکه جزو ضروریات هم است، اما آنچه که مورد مطالبه است این است که این فضا باید مدیریت شود و مسئولیت آن هم مستقیما متوجه وزارت ارتباطات است، چون بیشترین مسائل مربوط به فضای مجازی در حوزه وظایف این وزارتخانه است.

حجت‌الاسلام و المسملین منتظری بیان کرد: ما چند سوال اساسی داریم، می‌گوییم نسبت به راه اندازی شبکه ملی اطلاعات که جزء مصوبات شورای عالی فضای مجازی است چرا عملی انجام نداده اید؟ چرا مصوبات شورای عالی فضای مجازی را اجرایی نمی‌کنید؟ این فریاد را کجا باید ببریم بزنیم؟

دادستان کل کشور تصریح کرد: سوال دوم این است که آقای وزیر ارتباطات طبق مصوبه شورای عالی فضای مجازی شما مکلف بودید شبکه‌های اجتماعی داخلی را تقویت کنید. پس چرا نکردید؟ چرا باید پول و سرمایه و هزینه‌ای که باید در تقویت شبکه‌های اجتماعی داخلی صرف می‌شد هزینه اینستاگرام و تلگرام شده است؟ چرا کوتاهی کردید؟ مطالبه بنده از شما این است به مردم جواب بدهید.

حجت‌الاسلام و المسملین منتظری گفت: سوال سوم این است که این میدان دادن به شبکه‌های خارجی و در اختیار گذاشتن پهنای باند زیاد به آن‌ها به چه دلیل است؟ مگر طبق مصوبه شورای عالی فضای مجازی شما مکلف نبودید که پهنای باند شبکه‌های خارجی را محدود کنید و به پهنای باند شبکه‌های اجتماعی داخلی بیفزایید؟ چرا این کار را نکردید و چرا نمی‌کنید؟

دادستان کل کشور تصریح کرد: بیایید و به مردم جواب بدهید من می‌بینم که چه آسیب‌ها و چه جنایت‌ها و چه مشکلاتی بر سر راه مردم به خاطر رها بودن این فضای مجازی ایجاد شده است.