نشست مطبوعاتی نقش کنسرواتوار تهران در ارتقاء جایگاه هنر و فرهنگ متعالی و موسیقی فاخر ایرانی، ظهر امروز یکشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ در محل کنسرواتوار تهران برگزار شد.
در ابتدای این نشست بهزاد معافی رئیس کنسرواتوار تهران گفت: در تاریخ شش هزار ساله ایران، اولین کنسرواتواری هستیم که ثبت شده ایم. از سال ۱۳۷۷ تاسیس شده و در چند قسمت کار می کند. در بحث کاردانی و کارشناسی فعالیت می کنیم. آنچه اینجا تدریس می دهیم مورد تایید کنسرواتوارهای جهان است. با حدود ۱۴ کنسرواتوار قرارداد داریم.
وی ادامه داد: ما توانسته ایم که کنسرواتوارمان را در جهان معروف کنیم. خیلی از مسئولان فرهنگی کشور اصلا نمی دانند کنسرواتوار چیست و اصلا نمیدانند آن را تلفظ کنند. سفیر ارشد ایتالیا به من میگفت که چرا ایران با این همه قدمت تا کنون کنسرواتوار نداشته اید و از شما حمایتی نمیشود.
معافی گفت: موسیقی که قبلا بود اصلا قبول نداریم. بی در و پیکر بود. متاسفانه تعهدی نبود و سی سال هنرجو به کلاس خصوصی می رفت و کار می کرد و در نهایت هم چیزی یاد نمیگرفت.
وی تاکید کرد: در قانون مجازات اسلامی آمده است که هر استادی به خانه ای برود و شاگردی به خانه بیاورد از سه سال تا شش سال زندان دارد و ۸۰ ضربه شلاق. از حدود ۱۰۰ سال پیش هنرستان عالی موسیقی تاسیس شد اما کنسرواتوار نداشته ایم.
معافی گفت: کنسرواتوار تاسیس شده و الان هم حدود ۲۰ سال است که فعالیت می کند. دیپلم افتخار دارم که از سوی فدراسیون روسیه به ما داده است. این دیپلم را به خاطر مقاله شش هزار سال موسیقی ایران به من دادند.
رئیس کنسرواتوار تهران درباره تعریف موسیقی فاخر گفت: موسیقی که در فرهنگ ماست. این موسیقی نبوده است. امروزه استقبال خوبی از موسیقی می شود. کم لطفی مسئولان ما این بوده که به ما سری نزده اند و در عین حال مزاحمتی هم ایجاد نکرده اند. وزارت علوم ما را حمایت کرد و مدرکی که می دهیم مورد تایید وزارت علوم است.
۱۹ سال آموزش پیانو در ایران
کلارا بوگوچاوا یکی از استادان اهل روسیه که در کنسرواتوار تهران مشغول تدریس است، گفت: ۱۹ سال است که به ایران آمده ام. زیرنظر من ۱۹ استاد کار می کنند که از بهترین شاگردان من هستند و بهترین مِتُدهای آموزش را یاد گرفته اند. ما مِتُد جدیدی آورده ایم که براساس آن، در حضور شاگرد صحبت می کنیم و درباره اجرایش نظر می دهیم و همانجا هم به او نمره می دهیم.
وی ادامه داد: فستیوال «کلارا» شش سال برگزار شده و امسال هفتمین سالش هست. در شش سال گذشته شرکت کنندگانی از شهرهای مختلف ایران می آیند. داوران این فستیوال دکتر ضربی و خانم افضل هستند و من هم درکنارشان هستم. این فستیوال بزرگ شده و خوشحالم که خوب پیش می رود.
بوگوچاوا گفت: جایزه نقدی می دهیم که الان یک میلیون و پانصد هزار تومان است. برای این جشنواره رپرتوار ثابت دارد. در سه گروه سنی برگزار می شود. دوست دارم ویلن یا فلوت هم اضافه شود اما تا کنون امکانش فراهم نشده است. در فیس بوک سرچ می کردم که در بلژیک فستیوالی هست با نام «کلارا» و تصمیم گرفتم این فستیوال هم در ایران با نام کلارا برگزار کنم.
این استاد پیانو تاکید کرد: شاگردان من برای اولین بار از ایران به مسابقات خارجی رفتند و مقام آوردند. پروفسور اینژنگ از امریکا آمد و اجرای شاگردان کلارا را شنید و گفت سه نوازنده را با خرج خودم به امریکا می برم تا آنجا اجرا داشته باشند.
وی ادامه داد: بعضی فستیوال ها جایزه می دهند و بعضی جایزه نمی دهند. عرفان داورپناه یکی از شاگردان من در فستیوال اسپیواکوف در اسپانیا جایزه گرفت و اول شد. محمدجواد بهرامی در فستیوالی به نام پلش که در شیراز برگزار شد از فرانسه آمدند و نفر اول شد و جایزه اش ۱۰ روز در مارسی برای برگزاری مسترکلاس و برگزاری کنسرت بود. پیمان مدنی در مسابقه فیوچرز استارس نفر سوم شد. پیمان مدنی با ارکستر سمفونیک تفلیس کنسرتو پیانو بتهوون را به عنوان سولیست پیانو اجرا کرده است.
ذائقه موسیقی جهان عوض شده است
در بخش دیگری از این مراسم علی معافی قائم مقام ریاست کنسرواتوار تهران گفت: سالانه ۳۴ فستیوال جز در هلند اتریش و دانمارک برگزار می شود. ذائقه موسیقی جهان عوض شده و جز انگلیسی دارد غالب می شود. این کشورهای غیر انگلیسی زبان برای اینکه فرهنگشان تحت سیتره جز انگلیس قرار نگیرد، دارند این فستیوال ها را برگزار می کنند.
آیدا سوبولوا خبرنگار روسی حاضر در این جلسه گفت: پانزده سال پیش هفته کنسرواتوار مسکو را در تهران و در تالار وحدت برگزار کردیم. من کارگردان و تهیه کننده فیلم در سفارت فرهنگی روسیه هستم. شش سال پیش فیلمی درباره یکی از آهنگسازان بزرگ ساختم که دو تن از شاگردانِ ایرانیِ خانم کلارا در آن فیلم اجرا داشتند. بسیاری از موزیسین های جهان از دیدن این فیلم و توانایی نوازندگان ایرانی تعجب کرد.