مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه تکثیر شیر منقرض شده ایرانی برای اولین بار در دستور کار است، گفت: در پی انتقال دو قلاده شیر، جفت ماده نیز وارد تهران می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایلتنا به نقل از مهر، مجید خرازیان مقدم، ضمن بیان اینکه انتقال گونه‌های مختلف جانوری بین باغ وحش‌های دنیا امری مرسوم است، ابراز داشت: این انتقال‌ها بر اساس رعایت استانداردها تحت نظارت اتحادیه‌ها و انجمن‌های بین‌المللی صورت می‌گیرد که باغ‌وحش ارم تهران نیز از این قائده مستثنا نیست و با تأیید نظارت‌های بین‌المللی و مجوزهای لازم از محیط زیست انتقال دو قلاده شیر به این باغ‌وحش در حال انجام است.

وی ضمن بیان اینکه هیرمان شیر نر اواخر هفته گذشته از کشور انگلیس به باغ‌وحش ارم تهران تحویل داده شد، اضافه کرد: اواخر همین هفته نیز شیر ماده از ایرلند به تهران انتقال داده می‌شود که از ویژگی و شرایط لازم به صورت ۱۰۰ درصد مطمئن هستیم که ایرانی هستند.

بازگشت شیر ایرانی بعد از ۸۰ سال

مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست بابیان اینکه احیای ژنتیک شیر ایرانی به هیچ وجه به معنای احیای آن در زیستگاه نیست، ابراز داشت: برنامه باغ وحش ارم تلفیق این دو و احیای شیر ایرانی در منطقه محصور است که از نظر ژنتیک از همان نسل شیرهای انقراض شده ایران در ۸۰ سال گذشته محسوب می‌شوند.

خرازیان مقدم در سوالی مبنی بر اینکه این تجربه درباره ببرهای انتقال یافته از روسیه چندان مثبت نبود و چقدر تضمین موفقیت این طرح وجود دارد، تصریح کرد: انتقال ببر از روسیه کاری ناموفق و متولی آن سازمان محیط زیست بود که در این مورد باغ وحش ارم متولی کار است و سازمان محیط زیست نظارت‌های لازم را دارد کما اینکه این دو موضوع کاملاً متفاوت از یکدیگر هستند.

وی افزود: آخرین بار شیر حدود هشتاد سال پیش در جنوب کشور مشاهده شد و بعد از آن انقراض پیدا کرد اجداد این نوع شیر هنوز در هندوستان و دیگر کشورها وجود دارد اما این امر یعنی تکثیر نسل شیر ایرانی در منطقه محصور برای اولین بار در حال اتفاق افتادن است.

برنامه‌های نظارت بر تکثیر تیلاپیا طی دو ماه آینده

مدیرکل دفتر حیات وحش و آبزیان آب‌های داخلی سازمان حفاظت محیط زیست همچنین در پاسخ به سوالی پیرامون مجوز پرورش تیلاپیا به عنوان گونه غیربومی در چهار استان کشور از جمله سمنان نیز در توضیح، ابراز داشت: در پی مجوز تکثیر و پرورش ماهی تیلاپیا به چهار استان یزد، خراسان جنوبی، قم و سمنان سال گذشته، ضوابط و الزامات زیست محیطی نیز به ادارات کل محیط زیست ارائه شد تا بر اساس آن کار نظارتی را انجام دهند.

خرازیان مقدم در ادامه تصریح کرد: در سازمان محیط زیست کشور به این موضوع بسنده نکردیم و برای نظارت‌های بیشتر بر روند اجرای طرح مقرر شد مجری ذی‌صلاح طرف قرار داد تا دو ماه آینده ضوابط و معیارهای زیست محیطی را تکمیل و برای این چهار استان ارسال کند.

وی افزود: متأسفانه طی سال‌های گذشته طبق خبرهای واصل در برخی استان‌های دیگر این تکثیر و پرورش به صورت غیرقانونی صورت گرفته است و به نظر من اگر بخواهد کالبدشکافی انجام شود شاید این معنا را دهد که ای کاش طی سال‌های گذشته برای این چند استان به صورت پایلوت مجوز داده می‌شد تا جلوی ترویج غیرقانونی تکثیر و پرورش این گونه غیر بومی گرفته شود و نظارت استانی و حسب مورد نظارت ستادی به عمل می‌آمد.

مرگ ۱۶۰ رأس قوچ، میش و بره در پارک ملی گلستان

مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر روند پرونده بررسی علت تلف شدن قوچ و میش‌های پارک ملی گلستان طی فروردین امسال نیز ابراز داشت: ۱۰ فروردین امسال گزارش‌هایی از تلف شدن ۱۶۰ رأس قوچ، میش و بره به دست ما رسید که با هماهنگی‌های صورت گرفته دامپزشکان اداره محیط زیست به همراه دامپزشکان استان گلستان و خراسان شمالی برای بررسی‌های بیشتر عازم منطقه شدند.

خرازیان مقدم بابیان اینکه گذشت زمان ۱۰ الی ۱۱ روزه از مرگ قوچ و میش‌های پارک ملی گلستان تشخیص علت را با چالش‌های بسیاری مواجه کرده بود، تصریح کرد: علیرغم این تفاسیر بررسی‌های میدانی آغاز و خود من نیز دوازدهم فروردین در منطقه حضور یافتم تا منطقه بهتر مورد ارزیابی قرار گیرد.

وی بابیان اینکه بعد از نمونه برداری‌ها در ابتدا برای آنکه از انتقال بیماری‌های احتمالی جلوگیری شود لاشه‌ها به صورت بهداشتی امحا شد، اضافه کرد: با هماهنگی دو استان مذکور مقرر شد تا ظرفیت‌های ملی و استانی را برای یافتن علت مرگ قوچ و میش‌های پارک ملی گلستان به کار گرفته شود.

احتمال سرمازدگی دلیل مرگ قوچ و میش‌ها

مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست بابیان اینکه طبق اعلام دامپزشکی استان خراسان شمالی و دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران احتمال وجود بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک منتفی اعلام شد، ابراز داشت: با توجه به رد بیماری قابل سرایت با تلفات بالا طاعون نشخوارکنندگان کوچک موضوع مسمومیت در اولویت قرار گرفت و نمونه‌ها به آزمایشگاه مورد معتمد سازمان در گنبد انتقال پیدا کرد تا آزمایش‌های سم شناسی بر روی آن انجام شود.

خرازیان مقدم بابیان اینکه همزمان نمونه‌ها به سازمان دامپزشکی کشور نیز ارسال‌شده است، تصریح کرد: در بررسی‌های اولیه دامپزشکی با توجه به سرما و برف شدید منطقه در ۲۸ اسفندماه احتمال سرمازدگی را مطرح کردند اما اعلام هر گونه نتیجه‌گیری مستلزم آن است که نتایج کتبی از سازمان دامپزشکی به عنوان مرجع اعلام شود که هنوز به دست ما نرسیده است.

وی افزود: تمام سعی و تلاش بر به نتیجه رسیدن این موضوع است لذا احتمال بیماری منتفی نیست اما ضعیف است، اما از آنجا که کولاک و برف در منطقه نیز بی‌سابقه بود بحث سم شناسی و بیماری نیز در حال پیگیری است و به محض مشخص شدن نتیجه حتماً به اطلاع مردم خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار مهر، مجید خرازیان مقدم مدیرکل دفتر حیات وحش و آبزیان آب‌های داخلی سازمان حفاظت محیط زیست به منظور بررسی زیستگاه‌های یوزپلنگ آسیایی، بررسی عملکرد اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان در حفاظت زیستگاه‌ها و تعیین پروژه‌های سال جاری حفاظت از یوزپلنگ به شاهرود سفر کرده بود.