رییس بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی قرآن گفت: نمایشگاه قرآن با شعار «قرآن؛ معنای زندگی» فعالیت‌هایش را از روز شنبه ۲۱ اردیبهشت‌ماه به مدت دو هفته تا شب نوزدهم ماه مبارک اجرا خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری ایلتنا و به نقل از مهر، نشست خبری بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم امروز دوشنبه ۱۶ اردیبهشت ماه با حضور عبدالهادی فقهی زاده رئیس بیست و هفتمین نمایشگاه و معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل سالن جلسات این معاونت برگزار شد.

در ابتدای این برنامه فقهی زاده ضمن تبریک فرارسیدن ایام پرخیر و برکت رمضان گفت: در این ایام بیشترین فعالیت‌ها مربوط به نمایشگاه بیست و هفتم قرآن را شاهد هستیم. چند روزی است که نمایشگاه کتاب به اتمام رسیده و گروه‌های مختلفی در حال جمع کردن و فراهم آوردن بیست و هفتمین نمایشگاه قرآن هستند. با صدور احکام جداگانه‌ای عملیات نمایشگاه بیست و هفتم چند ماهی است شروع شده و با جدیت پیگیری می‌شود.

فقهی زاده با تأکید بر تشکیل شورای برنامه و بودجه تصریح کرد: شورای برنامه و بودجه ۱۳۰ ساعت به صورت فشرده به طراحی و برنامه‌ریزی جدید پرداخته که در آن به کم و کیف مسائل نمایشگاه رسیدگی شده است. همچنین با چابکی و فعالیت نهادها مقدمات طراحی شده در دو الی سه روز آتی به اتمام خواهد رسید.

وی با اعلام شعار «قرآن؛ معنای زندگی» در نمایشگاه بیست و هفتم ادامه داد: نمایشگاه قرآن با شعار «قرآن؛ معنای زندگی» فعالیت‌هایش را از روز شنبه ۲۱ اردیبهشت ماه به مدت دو هفته کامل تا شب نوزدهم ماه مبارک اجرا خواهد کرد. همچنین مراسم افتتاحیه روز شنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۷:۳۰ با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمد مهدوی راد، مفسر برجسته قرآنی به عنوان مهمان ویژه برگزار می‌شود.

رئیس بیست و هفتمین نمایشگاه قرآن افزود: ما قرآن کریم را کتاب زندگی و حیات می‌دانیم و شاهد برجسته‌ای که هیچ گاه به مُردگان خطاب نشده است و کتابی است که دنیا تا آخرت را می‌توانیم در آن مشاهده کنیم. قرآن کریم رقم زننده شاخصه‌ها در عرصه حیات دین داران است.

فقهی زاده با تأکید بر اینکه نگاه این دوره از نمایشگاه قرآن در امتداد سال‌های قبل بوده است، افزود: نگاه به قرآن و زندگی اجتماعی بوده و در راستای نگاه عمل گرا انتخاب شده است که امیدواریم در گوشه گوشه نمایشگاه بروز و ظهور عملی پیدا کند. در شرایط اقتصادی کنونی تلاش برای گسترش کیفی بیش از گسترش کمی بوده است و نمودهای گوناگونی را از گسترش کیفی مشاهده خواهیم کرد.

وی گفت: عملیات تحول گرایی از سال پیش آغاز شده است و تلاش عمده‌ای در خصوص مدیریت‌های گوناگون کمیته‌ها و شوراهای برنامه و بودجه انجام شده است و هیچ برنامه‌ای بدون نظر کارشناسی در نمایشگاه اجرا نخواهد شد. تمام طرح‌ها در شورای طرح و برنامه حضور پیداکرده و تنها با اطمینان از برخورداری کیفیت لازم برنامه‌ها در نمایشگاه ارائه شده است.

فقهی زاده با اعلام تعداد برنامه‌های بررسی شده تصریح کرد: ۷۰۰ برنامه دقیق را شورای طرح و برنامه از طریق سایت www.iqfa.ir از مدیران، نهادها، مدیران مؤسسات دریافت کرده و بعد از پالایش و ارزیابی آنها صد طرح توفیق حضور در این رویداد فرهنگی را دارا شدند.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعلام تشکیل دبیرخانه دائمی نمایشگاه افزود: در دبیرخانه دائمی نمایشگاه قرآن به مقوله تحول گرایی نگاه جدی داشتیم تا با استفاده از ابزارهای نو در جریان بخشی زندگی مردم تأثیرات مهمی را داشته باشیم که از جمله آن می‌توان فعالیت‌های مجازی را نام برد. در نگرش دیگری به مسائل مربوط به نمایشگاه مشارکت جویی از سازمان‌ها و نهادها و مؤسسات مردمی را بسیار مورد استفاده کردیم.

وی با اشاره به تلاش برای بین‌المللی کردن نمایشگاه بعد از دو سال افت و خیز گفت: در بخش بین‌الملل که امسال شاهد گسترش کمی و کیفی این بخش خواهیم بود. از هشت کشور مؤسسات برجسته ای حضور خواهند داشت. در همین راستا از وزیر امور دینی پاکستان به صورت رسمی دعوت شده است و چندی پیش میزبان سفیر رفعت مسعود بوده‌ایم. در کنار کشور پاکستان، کشورهای لبنان، هند، ترکیه، عراق، تونس، اندونزی، فلسطین، افغانستان مهمانان بیشتری خواهیم داشت. و دعوت بعضی از مؤسسات را با گسترده کردن ارتباطات خود با آنها را انجام دادیم.

فقهی زاده با اشاره به فعالیت‌های پژوهشی و علمی تصریح کرد: در نمایشگاه بیست و هفتم به احیای بخش علمی و پژوهشی پرداختیم که سال گذشته تحول کیفی را شاهد بودیم. تعداد سمینارها شاید کاسته شده ولی عملاً سعی کردیم بر کیفیت آن بیافزایم و همچنین با برگزاری و سمینارهای علمی نمایشگاه قرآن را الکترونیکی‌تر از قبل برگزار خواهیم کرد.

رئیس نمایشگاه قرآن با تأکید بر اینکه این نمایشگاه ملک پدری بعضی نهادها و سازمان‌ها و مؤسسات نیست، افزود: سعی کردیم انحصار را از دست کسانی که نمایشگاه را ملک پدری می‌دانند در آورده و شرایط را برای همه به طور یکسان فراهم کنیم و عملاً برای موسساتی که توانایی بیشتری برای حضور نشان دادند تمایل بیشتری نشان خواهیم داد. امیدواریم نمایشگاه بدون هیچ حب و بغضی برگزار شود و ثمره به دست آمده حاصل تعاملات ما با مدیران نهادها و سازمان‌ها بوده است.

وی با اعلام برپایی نمایشگاه‌های دیگری در سطح استان‌ها گفت: نخستین شعبه نمایشگاه بین‌المللی در روزهای آغازین نمایشگاه قرآن در تهران شعبه‌ای با تأکید بر جنبه بین المللی در مشهد برگزار خواهیم کرد.

فقهی زاده در پایان با اعلام بودجه نمایشگاه گفت: بودجه نمایشگاه مجموعاً هشت میلیارد در سال گذشته بوده است که در قیاس با نمایشگاه‌های دیگری هزینه‌ها بسیار مدیریت شده در زمینه‌های مدیریتی و دریافتی بوده است.

در پایان این مراسم نیز از پوستر بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن با حضور مسئولان اجرایی این دوره رونمایی شد.

انتها پیام/