شیخ «علی دعموش» بیان داشت که سلاح حزب‌الله به دلیل وجود رژیم اشغالگر در دست است و تا زمانی که این رژیم باقی است، درخواست‌ها برای خلع سلاح معنی ندارد.

به گزارش خبرگزاری ایلتنا به نقل از مهر به  در روزهای اخیر «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد با انتشار گزارشی خواستار خلع سلاح حزب الله لبنان شد. گوترش در این گزارش همچنین آورده است: من بار دیگر از حزب الله و دیگر گروه‌ها می‌خواهم تا بر اساس توافق طایف و قطعنامه ۱۵۵۹ از انجام هرگونه فعالیت نظامی در داخل و یا خارج از لبنان خودداری کنند. وی همچنین از دولت لبنان نیز خواسته تا از دستیابی حزب الله به سلاح جلوگیری کند.

گوترش در این گزارش به ایران نیز اشاره کرده و نوشته است: کشورهایی که روابط نزدیکی با حزب الله دارند، این سازمان را تشویق کنند تا سلاح‌های خود را به زمین بگذارد و تبدیل به یک تشکیلات سیاسی فراگیر شود.

بر همین اساس نیز  با شیخ «علی دعموش» معاون رئیس شورای اجرایی حزب الله لبنان گفتگو کرده است که شرح آن در ادامه از نظر می‌گذرد.

پاسخ و موضع شما در قبال درخواست دبیرکل سازمان ملل مبنی بر خلع سلاح حزب الله چیست و تا چه میزان این خواسته را در همراهی با منافع صهیونیست‌ها و آمریکا می‌دانید؟

این موضع یک موضع اسرائیلی و قدیمی است. اسرائیلی‌ها با هدف نابودی مقاومت و خلع سلاح آن حملاتی را علیه لبنان انجام دادند اما از طریق جنگ موفق به خلع سلاح مقاومت نشدند. به جای اینکه دبیرکل سازمان ملل درخواست خلع سلاح حزب الله را مطرح نماید، باید از اسرائیل بخواهد از مزارع اشغالی شبعا عقب‌نشینی و نقض روزانه حاکمیت لبنان در بعد دریایی و غیره را متوقف کند.

زیرا سلاح حزب الله به دلیل وجود رژیم اشغالگر در دست است و تا زمانی که این رژیم باقی است، درخواست‌ها برای خلع سلاح معنی ندارد. به صورت کلی این درخواست دبیرکل سازمان ملل، در واقع یک درخواست آمریکایی اسرائیلی است. زیرا آنها وقتی نتوانستند از طریق جنگ و ادوات خود مانند داعش این سلاح را از ما بگیرند، الان تلاش می‌کنند با اعمال فشار بر لبنان و لبنانی‌ها بر حزب الله در این زمینه فشار وارد آورند.

موضع و تحلیل شما در خصوص تجاوزات و حملات اخیر صهیونیست‌ها به نوار غزه و امکان بروز درگیری نظامی گسترده در منطقه در آینده چیست؟

به شکل کلی حمله به نوار غزه موضوع جدیدی نیست و صهیونیست‌ها عادت کرده‌اند به صورت روزانه به نوار غزه و مردم فلسطین حمله کنند. حق فلسطینی‌ها این است که در برابر اشغالگران از حق خود دفاع نمایند.

واقعیت امور طی دهه‌های اخیر تغییر کرده و امروز مقاومت فلسطین قوی است و می‌تواند به حملات اسرائیلی‌ها واکنش و پاسخ نشان دهد. اسرائیلی‌ها خیلی نیز قادر به ادامه دادن حملات خود نیستند. زیرا می‌دانند که مقاومت امکاناتی را در اختیار دارد که قادر به بازدارندگی دشمن است. بر همین اساس معتقدیم که این جنگ گسترش نمی‌یابد و مسائل به میدان بستگی دارد.

نظر و دیدگاه شما در برابر تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران و میزان موفقیت آن چیست؟

ما در روزهای گذشته سخنان رهبر معظم انقلاب را گوش کردیم که در آن فرمودند ایران برای مقابله با این تحریم‌ها و صادرات نفت اصرار دارد و معتقدیم که آمریکا قادر نیست صادرات نفت ایران را به صفر برساند؛ این موضوع شکستی واضح برای سیاست تحریم‌های آمریکا علیه ایران است.

آمریکایی‌ها باید درک کنند که ایران طی دهه‌های اخیر علیرغم فشارها و تحریم و محاصره در برابر اراده آنها تسلیم نشده است، این بار نیز در برابر تحریم‌های آنها تسلیم نخواهد شد. راهبرد صبر و تحمل ایران بهترین و قوی‌ترین راهبرد در برابر تحریم هاست.

چگونه می‌توان روند اجرای پروژه معامله قرن را متوقف کرد؟

در وهله نخست باید عرض کنم که می‌توان پروژه معامله قرن را از طریق پایبندی تمام اقشار و گروه‌های فلسطینی به تمام خاک فلسطین و قدس ناکام گذاشت. اگر فلسطینی‌ها به این اصل پایبند باشند، معامله قرن به نتیجه نخواهد رسید.

انتهای پیام /ت۴۴