جشنواره فیلم کن بدون توجه به اعتراض جنبش‌های فمینیستی و همجنس‌بازها، هفتاد و دومین دوره خود را به اهدای نخل طلای افتخاری به «آلن دلون» آغاز می‌کند. این ستاره ۸۳ ساله سینمای فرانسه رسماً اعلام کرده با حضانت فرزند از سوی والدین همجنس‌باز مخالف است.

به گزارش خبرگزاری ایلتنا به نقل از فارس، هفتاد و دومین جشنواره فیلم «کن» کارش را با اهدای جایزه «نخل طلای افتخاری» کن به «آلن دلون» پیشکسوت ۸۳ ساله سینمای فرانسه و جهان، آغاز خواهد کرد. جنبش‌های فمینیستی و انجمن‌های همجنس‌بازها به جشنواره کن برای اعطای این جایزه به دلون اعتراض کردند، چرا که دلون پیش‌تر سرپرستی فرزند توسط والدین همجنس را نادرست خوانده بود.

در سایت جشنواره کن آمده: «او و آثار بهترینش تماما متعلق به سینما است: در سال ۲۰۱۹، جشنواره کن تصمیم گرفته تا جایزه افتخاری نخل طلایی خود را به پاس حضور قدرتمند «آلن دلون» در تاریخ سینما، به وی اعطا کند.»

پس از «ژان مورو»، «وودی آلن»، «برناردو برتولوچی»، «جِین فوندا»، «کلینت ایستوود»، «ژان پل بلموندو»، «مانوئل دی اولیویه»، «اَگنس واردا» و «ژان پییِر لود» جشنواره کن با افتخار و شادمانی اعلام می‌کند این هنرپیشه که در فیلم «یوزپلنگ» ساخته «لوچینو ویسکونتی»(برنده نخل طلا در سال ۱۹۶۳) نقش آفرینی کرد، این جایزه افتخاری می‌پذیرد.

و اما این خبر باعث بروز برخی اعتراضات از سوی جنبش‌های فمینیستی و نیز انجمن‌های همجنس‌باز‌ها شد. آلن دلون دیدگاه‌هایی ضد نگرش‌های فمینیستی اعلام کرده و همچنین در جایی تاکید کرده بود که شدیداً با حضانت فرزند از سوی والدین همجنس‌باز مخالف است و همین اظهار نظرها موجب اعتراضاتی علیه او شده و بسیاری جشنواره کن را برای اعطای این جایزه به او مورد انتقاد شدید قرار داده‌اند.

مسئولین جشنواره کن اما موضع خاصی در مورد این اعتراضات نگرفتند، تنها اعلام کردند که این هنرپیشه به واسطه آثار ماندگار و تاثیر غیرقابل انکارش در تاریخ سینمای جهان، همچون دیگر بزرگان سینما که پیش‌تر این جایزه را دریافت کرده‌اند، حائز شرایط دریافت این جایزه است.

«آلن دلون» ۸۳ ساله هنوز توضیح یا جوابیه‌ای برای این اعتراضات منتشر نکرده است.

هفتاد و دومین جشنواره فیلم کن از تاریخ ۱۴ تا ۲۵ ماه‌ می ۲۰۱۹ (۲۴ اردیبهشت تا چهارم خرداد) برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/ ت۴۴