تا کنون این اتفاق نیفتاده که تیمی در لیگ برتر جزیره با وجود کسب بیش از 90 امتیاز نتواند جام قهرمانی را از آن خود کند.

به گزارش خبرگزاری ایلتنا و به نقل از ورزش سه، رقابت داغ منچستر سیتی و لیورپول بر سر قهرمانی لیگ به ایستگاه آخر خود رسیده و باید ببینیم کدام یک از این دو تیم روز یکشنبه عصر جام قهرمانی را بالای سر خواهند برد. از زمانی آغاز به کار لیگ برتر در فصل ۹۲-۹۳ این نهمین بار است که تکلیف قهرمانی رقابت ها در هفته پایانی مشخص می گردد. در سال ۲۰۱۲ باز هم سیتیزن ها بودند که موفق شدند در رقابتی بسیار نزدیک و با گل های دقیقه ۹۲ ژکو و دقیقه ۹۴ آگوئرو، از منچستر یونایتد سبقت بگیرند و به لطف تفاضل گل بهتر اولین قهرمانی خود را جشن بگیرند. ۸۹ امتیازی که یونایتد در آن فصل کسب کرد، برای قهرمانی در ۱۴ فصل دیگر از این رقابت ها کافی بود.

روز یکشنبه عصر نام قهرمان لیگ برتر در فصل ۱۹-۲۰۱۸ در حالی در تاریخ ثبت خواهد شد تا کنون در این رقابت ها این اتفاق نیافتاده که تیمی با وجود کسب ۹۰ امتیاز نتواند جام قهرمانی را از آن خود کند. البته این اتفاق در سایر لیگ های اروپا کمی رایج تر بوده، بارسلونا و رئال مادرید از سال ۱۹۹۳ مجموعا هفت بار با وجود کسب حداقل ۹۰ امتیاز قهرمان لالیگا نشده اند و در فصل قبل سری آ ایتالیا ناپولی با وجود کسب ۹۱ امتیاز نتوانست عنوانی بهتر از نایب قهرمانی به دست بیاورد.

بیشترین امتیاز نایب قهرمان ها در پنج لیگ معتبر اروپا

لیورپول و سیتی در اکثر هفته های فصل با یکدیگر رقابتی بسیار جذاب و تنگاتنگ برای کسب جایگاه اول جدول داشتند. رقابتی که بدون شک هواداران لیورپول را به یاد فصل ۱۴-۲۰۱۳ خواهند انداخت. فصلی که تا ۳ هفته مانده به پایان با ۵ امتیاز اختلاف در صدر جدول بودند ولی با لیز خوردن استون جرارد مقابل چلسی و دریافت ۳ گل از کرستال پالاس تنها در ۹ دقیقه، قهرمانی آن فصل به آبی های شهر منچستر برسد.

تنها لغزش لیورپول در میانه ی فصل اتفاق افتاد که شاید برایشان به بهای به از دست رفتن جام قهرمانی تمام شود. روندی که با ثبت اولین و تنها شکست شاگردان کلوپ مقابل سیتی شروع و در ادامه منجر به از دست رفتن ۱۱ امتیاز حساس شد.

رقابت جذاب دو مدعی قهرمانی در طول فصل

کامبک تاریخی لیورپول مقابل بارسلونا در هفته گذشته نشان داد آنها تا چه حد در ورزشگاه خانگی خود قدرتمند هستند و یک پیروزی برابر ولورهمپتون در هفته پایانی روند شکست ناپذیری آنها در بازی های خانگی فصل را به عدد ۴۰ می رساند. تنها چلسی با ۸۶ بازی لیگ خانگی بدون شکست در طول سال های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۸ رکورد بهتری دارد. با وجود اینکه در این فصل لیورپول در خانه بازنده نبوده ولی تعداد امتیاز خانگی سیتی از آنها بیشتر است.

مجموع امتیازهای خانگی دو تیم در هر فصل، از سال ۱۹۹۳

لیورپول تا اینجا موفق ترین فصل خود را در تمامی دوران لیگ برتر داشته، ولی آمار نشان می دهد که در این مسیر کمی بخت نیز یار آنها بوده است. بر اساس شاخص “امتیازهای مورد انتظار” یاxPTS (شاخصی که بر اساس موقعیت گل های هر تیم در هر بازی به صورت تخمینی نشان می دهد آن تیم باید از آن بازی چند امیتاز به دست می آورد)، تیم کلوپ این فصل ۱۲٫۶ امتیاز بیشتر از تعداد امتیاز مورد انتظار (xPTS) به دست آورده است که این عدد بیشتر از سایر تیم های لیگ جزیره بوده است.

با اینکه برای تعیین قهرمان لیگ جزیره باید تا یکشنبه عصر صبر کنیم ولی این نکته مسلم است که هیچ کدام از هوادران فوتبال، این فصل لیگ برتر را فراموش نخواهند کرد. فصلی که به گفته بسیاری از کارشناسان و منتقدان فوتبال زیباترین و حساس ترین فصل لیگ برتر انگلستان بوده است.

انتها پیام/