کارگردان فیلم های «مجسمه» و «شام عروسی» معتقد است باید درجه بندی کیفی فیلم ها در سینما جدی گرفته شود تا فیلمسازان برای ساخت آثار با کیفیت از انگیزه کافی برخوردار باشند.

ابراهیم وحیدزاده کارگردان سینما درباره تغییر سلیقه مخاطبان طی سال های اخیر و شوخی هایی که این روزها در آثار کمدی به کار می رود اظهار داشت: مسئله تغییر سلیقه مخاطبان دو وجه دارد که به سازنده و مخاطب برمی گردد. معمولاً فیلم های سخیف کمدی در زمانی تولید می شوند که در آن بازار عرضه و تقاضا وجود داشته باشد و تماشاچی نیز از آن استقبال کند. برای سازندگان نیز تولید کمدی های اینچنینی کاری سهل و آسان است و نیازی به تلاش و زحمت فراوانی ندارد.

وی افزود: وقتی شما به عنوان مخاطب در جامعه دچار معضل و مشکلات عدیده ای هستید به دنبال یک مفر می گردید تا حداقل برای دو ساعت هم که شده به چیزی فکر نکنید و از آن مشکلات رها شوید. در واقع با حاد شدن این معضل، مخاطب با سطحی ترین کارها نیز سرگرم خواهد شد و دیگر به سراغ آثار اجتماعی و یا تلخ نخواهد رفت. نتیجه آن نیز همینی می شود که هم اکنون در سینما شاهد هستیم و بسیاری از فیلمسازان به سراغ ساخت آثار کمدی رفته اند.

وحیدزاده در ادامه درباره یکی از دلایل نزول سطح سلیقه مخاطبان نیز گفت: معمولاً سینماروها با توجه به گرانی بلیت و گرفتاری های روزمره، تنها هفته ای یک بار به سینما می روند و سایر روزها نیز پیگیر برنامه ها و سریال های تلویزیون خواهند بود. تلویزیون نیز با توجه به شواهد و قرائنی که از آن مشخص است هیچگونه تصمیمی برای بالا بردن سلیقه سطح مخاطب ندارد و همچنان با پخش همین آثار نازل به کار خود ادامه می دهد. این رویه تلویزیون نیز به سیاست های مدیرانش برمی گردد که به سراغ افراد ارزان می رود که اندیشه نازل تری دارند. در نهایت و به همین سادگی همه دست به دست هم می دهند تا آثاری تولید شود که هیچ بیننده ای ندارد. در این میان تنها موضوعی که از اهمیت بالایی برای مدیران نیز برخوردار نیست، سطح سلیقه مخاطبان است.

این کارگردان درباره لزوم درجه بندی فیلم های سینمایی نیز گفت: در کشور فرانسه که سینمای روز دنیا را در اختیار دارد، فیلم ها از لحاظ کیفی درجه بندی می شوند. به عنوان مثال فیلمی که با درجه کیفی «الف» روی پرده می رود از تعداد سالن و سانس های بیشتری برخوردار است و روزهای بیشتری نیز روی پرده خواهد ماند. همچنین فیلمی که با درجه کیفی پایین تر تولید می شود شرایط متفاوتی با دیگر فیلم ها دارد و زودتر از موعد از پرده پایین کشیده خواهد شد. همین امر یک رقابت و انگیزه برای فیلمسازان ایجاد می کند تا با پرداخت درست در فیلمنامه و انتخاب صحیح بازیگران اثری با کیفیت را برای مخاطبان بسازند. اثری که در اکران نیز شرایط بهتری خواهد داشت و با این شرایط بازگشت سرمایه آن نیز تضمین شده خواهد بود.

کارگردان «معادله» در پایان گفت: در سینمای روز دنیا برندهای معتبر، کارخانه ها و افراد ثروتمند پولی را که برای پرداخت مالیات باید بپردازند را برای هزینه تولید فیلم اختصاص می دهند تا سینمایشان بتواند رشد کند. در واقع این کار فرهنگی در برخی مواقع باعث می شود تا فرد حتی در ازای هزینه مالیاتی که باید به دولت پرداخت می کرد برای خود سودآوری کرده باشد. اگر هم فیلم با شکست مواجه شود نیز آن فرد ضرر چندانی نمی کند و پولی را که برای مالیات باید پرداخته می کرده را از دست داده است.

وحیدزاده در پایان درباره شرایط سخت تولید در سینمای ایران و فعالیت های این روزهای خود نیز گفت: در حال حاضر وضعیت تولید به گونه ای شده که پیدا کردن سرمایه گذار بسیار سخت است. همه به دنبال ساخت آثار کمدی هستند و شرایط بازگشت سرمایه نیز تضمین شده نیست. به همین خاطر چند سالی را به اجبار از سینما فاصله گرفته ام اما با این حال همچنان در حال نوشتن هستم. این روزها مشغول نگارش یکی – دو فیلمنامه هستم و به محض مهیا شدن شرایط یکی از آنها را مقابل دوربین می برم.