در پی تخلفات برخی از ناشران مبنی بر فروش کاغذهای یارانه‌ای در بازار آزاد، کارگروه کاغذ وزارت ارشاد نظارت پس از توزیع را نیز در دستور کار خود قرار داد.

به گزارش خبرگزاری ایلتنا به نقل از تسنیم، حباب قیمت در بازار کاغذ در هفته گذشته بیش از اندازه بزرگ شده و قیمت هر بند کاغذ به بیش از نیم میلیون تومان رسید. افزایش قیمت کاغذ در هفته گذشته اما امروز با کاهش ۱۰ هزار تومانی روبرو بوده است،‌ شاید بتوان یکی از دلایل این کاهش را در صورتی که ادامه‌دار باشد،  تصویب اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به کاغذ در سال جاری دانست، موضوعی که از ابتدای سال نگرانی‌های بسیاری درباره حذف یا برقراری آن وجود داشته است. با این حال اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به کاغذ مخالفانی در میان واردکنندگان و برخی از بخش‌های دولت دارد.

این در حالی است که مدت‌هاست عمده ناشران کاغذهای مورد نیاز خود را از طریق کارگروه کاغذ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تأمین می‌کنند. کارگروهی که حوزه واردات کاغذ چاپ و تحریر به کشور را در یک‌سال گذشته مدیریت کرده و با افزودن کاغذ به فهرست کالاهای اساسی بهره‌مند از ارز ۴۲۰۰ تومانی تلاش کرده است تا نیاز ناشران به این کالا را تا اندازه‌ای برطرف کند.

البته کارگروه کاغذ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در طی یکسال گذشته اگرچه در تخصیص کاغذ و ساماندهی واردات تا اندازه‌ای موفق بوده است،‌ اما این به معنای کنترل بازار نیست. باید گفت کاغذهای اختصاصی ارشاد به ناشران که سر از بازار آزاد درآورده‌اند خود یکی از دلایل گرانی کاغذ شده است. موضوعی که در سایه غفلت از حلقه نظارت پس از توزیع رخ داده است. در مقابل حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از کاغذ نیز معضلات بسیاری را در پی خواهد داشت و وضعیت بازار کاغذ را افسارگسیخته‌تر خواهد کرد.

ارائه فهرست واردکنندگان و دریافت‌کنندگان کاغذ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به سازمان تعزیرات که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در حاشیه بازدید نمایشگاه کتاب به آن اشاره کرد،‌ نوید قدم‌گذاشتن در مسیر نظارت پس از توزیع بود.

موضوعی که شنیده‌ها حاکی از آن است که در دستور کار کارگروه کاغذ قرار گرفته و به زودی ظرف یکی دو هفته آینده حلقه نظارت نیز به کارگروه کاغذ افزوده خواهد شد،‌ تا پس از توزیع کاغذ‌ها و با انتشار کتاب‌ها نحوه استفاده از کاغذها مورد ارزیابی قرار گیرد.

پیش‌از این هومان حسن‌پور نیز در ماه‌های پایانی سال ۹۷ در نشست خبری خود از نبود حلقه نظارت انتقاد کرده و گفته بود،‌ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وعده داده است که به زودی این امر محقق شود. باید دید حلقه نظارت در کارگروه کاغذ قرار است با چه ساز و کاری فعالیت داشته باشد؟

انتهای پیام/ ت۴۴