نخستین نشست خبری حسین انتظامی در مقام رییس سازمان امور سینمایی و سمعی بصری با اصحاب رسانه صبح امروز دوشنبه ۳۰ اردیبهشت برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری ایلتنا، حسین انتظامی که پیش از این سرپرستی سازمان سینمایی را برعهده داشت به تازگی در مسند ریاست سازمان نشسته است و در پی این اتفاق نخستین نشست خبری خود را با اصحاب رسانه برگزار کرد.

در ابتدای این نشست انتظامی گفت: انتشار برنامه سازمان از جمله وظایف ماست و باید در چارچوب خود حرکت کنیم که جلوی رفتارهای غیر برنامه‌ریزی شده را می‌گیرد. برای کسانی‌که این آئین‌نامه‌ها را رصد می‌کنند و نقد می‌کنند کار راحتی است چرا که چارچوب‌ها مشخص شده است.

وی ادامه داد: برخی از این رویکردها در چارچوب سیاست‌گذاری قابل ردگیری و رهیابی است از جمله توجه جدی به فعالیت فیلمسازان در خارج از تهران؛ برنامه و نگاه ما به این شعار که “ایران تهران نیست” جدی است و در راستای حمایت از فیلمسازان شهرستانی گام خواهیم برداشت. از سوی دیگر قصد داریم با صرفه‌جویی و ادغام هزینه پشتیبانی برنامه‌ها نسبت به خود برنامه‌ها را کمتر کنیم.

رئیس سازمان سینمایی همچنین اظهار کرد: رویکرد اصلی را وزارتخانه پیگیری می‌کند که رویکرد اصلی وزیر ارشاد نیز هست و همه زیر مجموعه‌ها موظف به اجرای آن هستند بحث شفافیت است که صرفا اعلام هزینه‌ها نیست. شفافیت یعنی پیش‌بینی‌پذیری و اعلام دستورالعمل‌ها و خواستیم از دوستان که در این راستا گام بردارند.

انتظامی در ادامه بیان کرد: در گام نخست این شفاف‌سازی رفتار رسانه‌ای را منتشر کردیم و پیرو همان گام برخواهیم داشت. در طی چند ماه گذشته برخی از مواردی راکه فکر می‌کردیم غیر قابل انتشار هستند، منتشر کردیم تا در اختیار رسانه‌ها قرار گیرد از جمله میزان مخاطبان تک تک سینماها بر اساس سئانس‌ها که در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت.

وی در مورد تولید فیلم‌های فرهنگی و حمایت از سینمای هنر و تجربه نیز تاکید کرد: در برنامه سازمان و بودجه‌ای که مشخص شده برخی ردیف‌ها دارای ستاره هستند که در خردادماه برنامه دقیق پیش‌بینی‌پذیری را اعلام می‌کنیم و تکلیف بودجه این برنامه‌ها و جشنواره‌ها نیز مشخص خواهد شد. اگر ما معتقد بر سینمای فرهنگی هستیم اثر آن باید در برنامه‌ها و بودجه‌ها دیده شود که به زودی بخش‌های حمایتی اعلام خواهند شد. این بودجه در راستای حمایت از آثار انیمیشن، مستند و سینمای جوان خواهد بود. نباید اجازه دهیم که به فیلم‌هایی که فرهنگی هستند ظلم شود، بنابراین قصد ما کمک به این آثار و سینمای هنر و تجربه است.

رئیس سازمان سینمایی در ادامه درباره نظام درجه‌بندی سنی اظهار کرد: این نظام به نحوی می‌تواند با نظارت باشد اما نگاهش مستقل است در وهله اول کمک به بالا رفتن سواد رسانه‌ای مخاطبان، کمک به انتخاب آثار با توجه بیشتر برای اقشار آسیب‌پذیر که طبعا محدودیت‌هایی خواهد داشت، اما رویکردمان فرهنگی است و خیلی با نظارت همخوانی ندارد. سیاست کلی دولت، وزارتخانه و سازمان سینمایی دخالت در امور داخلی صنوف نیست، اما از یکپارچگی تشکل‌های موجود استقبال می‌کنیم.

انتظامی همچنین درباره ادغام برخی از موسسات وابسته سازمان سینمایی عنوان کرد: آنچه در دستور کار سازمان سینمایی حتی پیش‌تر هم مدنظر بوده، اصلاح ساختارهاست. برخی از این موسسات در شرایط فعلی نیازی به ماموریت‌هایی که در روز اول داشتند ندارند و ادغام شدند. برای مرکز مستند و انجمن نیز روی ساختارشان و تغییر آنها در حال برنامه‌ریزی هستیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا قصد ادغام جشنواره جهانی و فجر ملی را دارد یا خیر، گفت: از من انتظار رفتار شتابزده نداشته باشید. همانطور که قبلا نیز گفتم مشغول ارزیابی همه جشنواره‌ها هستیم. قول داده بودم که تا پایان سال ۹۷ آیین‌نامه هر پنج جشنواره آماده می‌شود اما این اتفاق نیفتاد. این آیین‌نامه‌ها جمع‌بندی شوند، مشخص می‌شود که جشنواره‌ای حذف، ادغام یا ادامه‌دار خواهد بود یا خیر؛ این پاسخ شفاف به زمان انتشار آیین‌نامه‌ها باز می‌گردد. جشنواره جهانی این قابلیت را دارد که در بحث منطقه خاورمیانه دیده شود و این مزیت بزرگ جشنواره است.

رئیس سازمان سینمایی در ادامه به بحث حضور بین‌المللی سینمای ایران نیز اشاره کرد و افزود: کار پسندیده سازمان سینمایی در اواخر سال ۹۶-۹۷ تدوین برنامه جامع سینمایی بود و در آنجا هشت رویکرد مهم و سیاست‌های اصلی سازمان بیان شد. وقتی یک برنامه راهبردی نوشته می‌شود باید همه مسیرها مشخص باشد که یکی توسعه بازار بین‌المللی در تمام بسترهاست. رویکرد اصلی ماست که باید در برنامه‌های سازمان خود را نشان دهد و برنامه‌هایی که برایشان بودجه در نظر گرفته شده در این مسیر قرار گیرند. به جای تمرکز بخش بین‌الملل در فارابی همه بخش‌هایی که فعالیت فرامرزی دارند آنجا هماهنگ شده و برنامه‌ها در یک مسیر کلی پیش می‌رود. نگرش شخصی نباید غالب بر سیاست‌ها باشد و همه مامور به اجرای سیاست‌های وزارتخانه و سازمان هستیم. یکی از رویکردهای ما توسعه بازار است که جشنواره‌ها نیز یکی از این راه‌های توسعه فرهنگی و معرفی ظرفیت‌های فرهنگی ملت ایران به جهان هستند. البته گاهی در برخی جشنواره‌ها نگاه سیاسی غالب‌تر بوده و نسبت به سینمای ایران و جایگاه آن بی‌توجهی شده است.

انتظامی در خصوص صدور پروانه نمایش و تخلف‌هایی که صورت گرفته است عنوان کرد: اصولا یکی از بسترهای نمایش سینماست و با توجه به اینکه حاکمیت سینما از طریق صدور پروانه نمایش و سازمان سینمایی وجود دارد؛ صاحبان آثار اجازه کم یا زیاد کردن اثر را نسبت به آنچه که در شورای پروانه نشان داده‌اند ندارند. سازمان هم بیش از آنچه که مجاز شمرده شده است را بر نمی‌تابد. پس از صدور پروانه نمایش توسط شورا کسی حق کم یا اضافه کردن به اثر را ندارد و باید این چارچوب حفظ شود. در مورد فیلم “رحمان ۱۴۰۰” نیز طی نامه‌ای اعلام شد که تخلفاتی در برخی از سئانس‌ها انجام شده است که در پی آن بازرسان ما به سالن‌های سینمایی اعزام شدند و پس از بررسی‌های لازم اقدام قطعی انجام شد. معاونت نظارت و ارزشیابی این مورد را پیگیری می‌کند؛ اما در نظر داشته باشید که هدف ما بازدارندگی نیست بلکه رشد سینماست.

وی در خصوص سرمایه‌های مشکوکی که به سینما ورود یافته‌اند نیز تاکید کرد: ما برای اینکه درباره هر پدیده‌ای صحبت کنیم ابتدا باید آن را دقیق شناسایی کنیم. مترو معیار سلامت منبع سرمایه در اختیار سازمان سینمایی نیست. آنچه در اختیار ماست ضوابطی است که درباره آثار می‌توانیم اعمال کنیم مانند زمان اثر، تعداد پلان‌ها، فیلمنامه و غیره که در اختیار سازمان سینمایی قرار دارد و کسی دیگر در این زمینه نمی‌تواند اعمال نظر کند. در سینما باید از ورود هرگونه سرمایه برای توسعه استقبال کنیم؛ اما این سرمایه صرف نظر از اینکه منشا آن کجاست، زمانی مشکل‌ساز می‌شود که نظام‌های سینما را بهم بریزد که در این صورت سازمان ورود می‌کند. اگر ما اتحادیه متمرکز داشته باشیم بسیار راحت می‌توان در یک تعامل بین صنف و دستگاه سیاستگذار به نتیجه مطلوب رسید. خانه سینما تدابیری در این زمینه در نظر گرفته که بسیاری از این شبهات را از میان بر می‌دارد.

رئیس سازمان سینمایی درباره نظام‌نامه اکران سال ۹۸ نیز گفت: نظام‌نامه منتشر شده است و نسبت به سال قبل روبه جلو بوده اما هنوز اشکالاتی دارد و دیدگاه‌های متفاوتی روی اکران وجود دارد که مشغول بررسی این دیدگاه‌ها هستیم و تا یکی دو ماه آینده نظام‌نامه اصلی را منتشر می‌کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که بودجه جشنواره جهانی فیلم فجر چه زمانی اعلام می‌شود، عنوان کرد: طی مدت ۴۵ روز پس از پایان برگزاری رویداد همه بخش‌های وزارتخانه موظف هستند فهرست کامل هزینه‌ها را اعلام کنند. برای جشنواره جهانی نیز این نکته به زودی اعلام خواهد شد.