سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور گفت: با توجه به تمهیدات در نظر گرفته شده کارت‌های ملی قدیمی فاقد اعتبار بوده و دستگاه‌های اجرایی نمی‌توانند از این کارت‌ها به عنوان اوراق هویتی افراد و شناسایی آنها استفاده کنند.

به گزارش خبرگزاری ایلتنا و به نقل از تسنیم، سیف‌الله ابوترابی امروز در نشست خبری اظهار کرد: روز سی‌ام اردیبهشت ماه روزی است که سیاست‌های کلی جمعیت از سوی مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۳  ابلاغ شد و این روز از سوی شورای فرهنگی عمومی کشور به عنوان روز جمعیت نامگذاری شده است.

وی تصریح کرد: ارتقاء پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت با افزایش نرخ باروری به بیش از سطح جانشینی، رفع موانع ازدواج، تسهیل و ترویج تشکیل خانواده‌ و افزایش فرزند، کاهش سن ازدواج و حمایت از زوج‌های جوان و توانمندسازی آنها در تامین هزینه‌های زندگی و تربیت نسل صالح و کارآمد و اختصاص تسهیلات مناسب برای مادران به‌ویژه در دوره بارداری و شیردهی و پوشش بیمه‌های زایمان و درمان ناباروری زنان و مردان و تقویت نهادها و موسسات حمایتی ذیربط بخشی از سیاست‌های کلی جمعیت ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری در تاریخ ۹۳/۲/۳۰ است.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور خاطرنشان کرد: توجه به سیاست‌های جمعیت، به‌عنوان رهنمودی برای برنامه‌ریزی موثر ضروری است و علاوه بر این، رصد مداوم کیفی و کمی برنامه‌ریزی‌هایی در دست اقدام و تصمیم‌گیری‌های به موقع بر مبنای شواهد متقن باید مورد توجه ویژه باشد امری که در بند ۱۴ سیاست‌های کلی جمعیت ابلاغی مقام معظم رهبری نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

ابوترابی ادامه داد: طرح ایجاد پایگاه اطلاعات جمعیت کشور از این منظر مورد توجه برنامه‌ریزی ملی بوده و طراحان برنامه اول توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی، بازنگری اساسی سیستم ثبت احوال و ایجاد پایگاه اطلاعات جمعیت کشور را گامی مهم در اطلاع از وضعیت تغییرات جمعیتی در ایران دانسته‌اند.

وی افزود: سیاست‌های کلی جمعیت در سی ام اردیبهشت ماه ۱۳۹۳ توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد و مقوله جمعیت توسط معظم له که در سخنرانی‌ها چه در سیاست‌های ابلاغی مورد تاکید قرار گرفته است و ابعاد مختلف و گسترده سیاست‌های جمعیتی مرتبط با افراد در سن‌ها و گروه‌های متفاوت توجه ویژه و مستمر برنامه‌ریزان به این امر را ایجاب می‌کند و رصد اثرات جمعیتی هر یک از برنامه‌های خرد و کلان ملی و منطقه‌ای بخشی از این توجه است.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور در ادامه با اشاره به رویدادهای حیاتی ثبت شده در سال ۹۷ گفت: تعداد ولادت‌های ثبت شده یک میلیون و ۳۶۶ هزار و ۵۱۹ ولادت به ثبت رسیده است که از این تعداد ۷۰۴ هزار و ۶۷ پسر و ۶۶۲ هزار و ۴۵۲ پسر بوده است.

ابوترابی در ارتباط با نسبت جنسی حاصل از ثبت رویداد ولادت‌ها نیز گفت: تعداد پسران متولد شده در برابر هر ۱۰۰ دختر متولد شده ۱۰۶٫۳ درصد است.

وی افزود: بر اساس آمار نسبت ولادت ثبت شده برای ساکنان شهرها ۷۷ درصد، نسبت ثبت ولادت در مهلت قانونی به ثبت تا یک سال پس از وقوع ۹۸٫۷ درصد، میزان عمومی ناخالص ولادت در کشور ۱۷٫۱ درصد به ازای هر هزار نفر جمعیت است.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور در ارتباط با بالاترین میزان عمومی ولادت در کشور در سال ۹۷ تصریح کرد: استان‌ سیستان و بلوچستان با ۳۲٫۷ درصد، خوزستان ۲۳٫۳ درصد، خراسان رضوی ۲۰٫۸ درصد، هرمزگان ۲۰٫۷ درصد و خراسان جنوبی ۲۰٫۷ است.

ابوترابی در ارتباط با استان‌های که پایین‌ترین میزان عمومی ولادت را داشته‌اند گفت: استان گیلان ۱۰٫۵ درصد، مازندران ۱۱٫۹ درصد، البرز ۱۲٫۷ درصد، مرکزی ۱۳٫۱ درصد و سمنان ۱۳٫۵ درصد بوده‌اند.

وی همچنین در ارتباط با میانگین سن والدین در زمان تولد فرزندان افزود: میانگین سن پدر در زمان تولد فرزند ۳۳٫۷ سال، میانگین سن مادر در زمان ولادت فرزند ۲۹ سال و میانگین سن مادر در زمان ولادت اولین فرزند ۲۷٫۷ سال بوده است.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور در ادامه درباره چند قلوزایی در کشور اظهار کرد: ۱۹ هزار و ۹۱۹ مورد دوقلوزایی در کشور داشته‌ایم که از این تعداد ۶۴۶ مورد ۳ قلوزایی بوده که ۲۱ مورد ۴ قلوزایی نیز داشته‌ایم که این اتفاق در ۵ مورد در اصفهان، ۳ مورد فارس، ۳ مورد خوزستان، دو مورد آذربایجان غربی، یک مورد در آذربایجان شرقی، اردبیل، ایلام، تهران، خوزستان، سمنان، کردستان، گلستان و همدان بوده است. علاوه بر اینکه دو مورد ۵ قلوزایی در اصفهان و مرکزی به ثبت رسیده است.

ابوترابی درباره فراوانی نام‌ها در سال ۹۷ تصریح کرد: در این بخش نیز نام‌های با فراوانی بیش از ۱۰ هزار نفر در بین پسران می‌توان به اسامی از جمله امیر علی، محمد علی، امیر حسین، حسین، ابوالفضل، امیر عباس و محمد طاها اشاره کرد و در همین بخش در بین خانم‌ها نیز می‌توان به اسامی از جمله فاطمه، زهرا، هلما و زینب اشاره کرد.

وی سپس به آمار مرگ و میر در سال ۹۷ اشاره کرد و گفت: در سال گذشته ۳۷۷ هزار و ۲۴۵ فوتی به ثبت رسیده است که از این میان ۲۱۱ هزار و ۵۱۸ مرد و ۱۶۵ هزار و ۶۷۵ زن به ثبت رسیده است.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور در ارتباط با نسبت جنسی حاصل از ثبت رویداد وفات در سال گذشته خاطر نشان کرد: تعداد مردان فوت شده در برابر هر ۱۰۰ زن متوفی ۱۲۷ مرد بوده است.

ابوترابی در ادامه نشست خبری به نسبت فوت ثبت شده برای ساکنان شهرها اشاره کرد و گفت: در این بخش آمار ۷۳٫۸ درصدی به ثبت رسیده است ضمن اینکه نسبت ثبت وفات در مهلت قانونی به ثبت تا یک سال پس از وقوع ۹۸٫۱ درصد بوده است.

وی همچنین در ارتباط با آمار ازدواج و طلاق در سال گذشته تصریح کرد: تعداد کل ازدواج و طلاق رخ داده در سال ۹۷ (ازدواج) ۵۴۹ هزار و ۸۶۱ مورد ازدواج و ۱۷۴ هزار و ۶۹۸ مورد طلاق به ثبت رسیده است.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور  خاطرنشان کرد: میانگین سن مردان در اولین ازدواج ۲۷٫۵ سال و میانگین سن زنان در اولین ازدواج ۲۳٫۴ سال بوده ضمن اینکه بر اساس آمار ثبت شده میانگین سن مردان در طلاق‌های ثبت شده ۳۶٫۹ سال و میانگین سن زنان در طلاق‌های ثبت شده ۳۲٫۱ سال بوده است.

ابوترابی در ارتباط با استان‌هایی که بالاترین میزان ازدواج عمومی را به خود اختصاص داده‌اند تصریح کرد: استان خراسان شمالی با ۹٫۵، اردبیل با ۸٫۹، کردستان ۸٫۷، لرستان ۸٫۶ و خوزستان ۸٫۶ بالاترین میزان عمومی ازدواج را به خود اختصاص داده‌اند.

وی گفت: استان سمنان با ۵٫۳، البرز ۵٫۵،‌تهران ۵٫۶، بوشهر ۵٫۷، اصفهان ۵٫۷، پایین‌ترین میزان ازدواج عمومی را به خود اختصاص داده‌اند.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور در ارتباط با میزان عمومی طلاق در کشور ادامه داد: در این بخش نیز آمار ۲٫۲ به ازای هر هزار نفر جمعیت به ثبت رسیده است. علاوه بر اینکه استان خراسان رضوی با ۲٫۸، تهران ۲٫۷، کردستان ۲٫۷، قم ۲٫۵، گیلان ۲٫۵ و اردبیل ۲٫۵ بالاترین میزان عمومی طلاق را داشته‌اند.

ابوترابی همچنین در ارتباط با استان‌هایی که پایین‌ترین میزان عمومی طلاق را به خود اختصاص داده‌اند اضافه کرد: از این استان‌ها می‌توان به استان سیستان و بوچستان ۳٫۷، چهارمحال بختیاری ۱٫۷، ایلام با ۱٫۵، خراسان جنوبی ۱٫۵، هرمزگان ۱٫۶ و بوشهر با ۱٫۶ اشاره کرد.

وی افزود: بر اساس آمارر استان تهران کمترین ازدواج و بالاترین طلاق را در سال ۹۷ به خود اختصاص داده است.

وی سپس به تغییر نام و نام خانوادگی در سال ۹۷ اشاره کرد و گفت: این روند در سال گذشته کاهش پیدا کرده که علت‌ آن نیز انتخاب نام درست از سوی پدران و مادران برای فرزندان خود بوده است که در این بخش نیز درسال گذشته ۱۷۵ هزار و ۹۵۷ نام خانوادگی تغییر پیدا کرده است.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر ۴۲۰ هزار نام متفاوت در سامانه نام انتخاب از سوی سازمان ثبت احوال در نظر گرفته شده است تصریح کرد: خانواده ها می‌توانند با مراجعه به این سامانه از نام‌هایی که می‌توانند برای فرزندان خود استفاده کنند مطلع باشند که در بخش پسران ۲۰۰ هزار نام و برای دختران ۲۲۰ هزار نام در نظر گرفته شده است.

ابوترابی ادامه داد: در صورتی که نام مد نظر از سوی پدران و مادران در این سامانه وجود نداشته باشد و درخواستی از سوی پدر و مادر مطرح شود این موضوع در کمیته مشورتی استانی و کشوری مورد بررسی قرار خواهد گرفت و در نهایت این کمیته در این زمینه تصمیم‌گیری خواهد کرد.

وی افزود: در سال گذشته هزار و ۱۳۳ مورد نام در کمیته مشورتی مورد بررسی قرار گرفت که در نهایت ۹۵۱ مورد از این نام‌ها به تصویب این کمیته رسید که بخش قابل توجهی از این اسامی نیز در سامانه و کتاب نام آمده است.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور در ارتباط با مهمترین علت‌های مرگ و میر در سال ۹۷ خاطرنشان کرد: بیماری‌های قلبی عروقی ۳۸٫۶ درصد، سرطان و تومورها ۱۱٫۳ درصد و بیماری‌های دستگاه تنفسی ۹٫۸ درصد مهمترین علت‌های مرگ و میر در سال گذشته محسوب می‌شوند که البته ۱۰ هزار و ۲۸۴ نفر از هموطنان نیز به علت حوادث ترافیکی و جاده‌ای جان خود را از دست دادند که از این تعداد ۷ هزار و ۹۹۴ مورد آقایان و ۲ هزار و ۲۹۰ نفر زنان بودند.

ابوترابی همچنین درباره تقاضای خانواده‌ها برای تغییر نام در سال ۹۷ نیز گفت: در این بخش نیز ۷۶ هزار و ۲۵۵ نام از سوی هموطنان برای تغییر در سازمان ثبت احوال به تصویب رسیده است.

وی همچنین درخصوص صدور شناسنامه در سال ۹۷ تصریح کرد: ۴ میلیون و ۴۶۸ هزار و ۲۸۳ شناسنامه در سال گذشته صادر شده است که از این تعداد ۲ میلیون و ۵۷۵ هزار و ۶۴۰ مورد برای افراد بالای ۱۵ سال و یک میلیون و ۴۱۶ هزار و ۱۳۰ مورد شناسنامه نیز برای افراد زیر۱۵ سال صادر شده است.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور افزود: در سال گذشته ۴۴۸ هزار و ۳۸۰ مورد شناسنامه المثنی برای افراد بالای ۱۵ سال و همچنین ۲۸ هزار و ۱۳۳ مورد شناسنامه المثنی برای افراد زیر ۱۵ سال صادر شده است.

ابوترابی سپس به آخرین وضعیت صدور کارت ملی هوشمند اشاره کرد و افزود: این آمار تا پایان سال ۹۷، ۵۰ میلیون و ۹۴۵ هزار و ۸۲۷ نفر بوده است که این افراد مراحل تکمیل ثبت نام خود را انجام و نسبت به درخواست کارت هوشمند اقدام کرده اند که از این تعداد ۴۵ میلیون و ۲۹۳ هزار و ۲۹۱ مورد کارت هوشمند صادر شده که بر اساس آمار ۴۴ میلیون و ۲۲۱ هزار و ۸۲۱ نفر کارت ملی هوشمند خود را دریافت کرده‌اند.

وی ادامه داد: از جمعیت تقریبا ۶۲ میلیون نفری در کشور که واجد شرایط کارت هوشمند هستند؛ حدود ۵۱ میلیون نفر تکمیل درخواست کارت هوشمند را انجام داده‌اند و در مراحل صدور کارت هوشمند قرار گرفته‌اند ضمن اینکه پیش‌بینی می‌شود ۸ الی ۱۰ میلیون نفر نیز برای دریافت  ثبت نام و تکمیل مراحل اخذ کارت هوشمند اقدام نکرده باشند که البته بخشی از جامعه نسبت به دریافت کارت هوشمند مانند دوره گذشته اقدام نخواهند کرد.

سخنگوی سازمان ثبت نام کشور اضافه کرد: در سال ۹۶ و ۹۷ و با توجه به اتمام اعتبار کارت های نمونه قدیم با مصوبه هیئت وزیران استفاده از این کارتها تا پایان سال ۹۷ تمدید شد و بر اساس همین مصوبه اعتبار این کارتها از از ابتدای فروردین ۹۸ به اتمام رسید و در واقع تمامی کارت‌های نمونه قدیم از اعتبار ساقط شده‌اند و هم اکنون مورد استفاده در دستگاه‌های اجرایی نخواهند بود.

وی گفت: در همین راستا و با توجه به اینکه هنوز برخی از افرادی که برای دریافت کارت ملی هوشمند اقدام کرده‌اند و تکمیل ثبت‌نام انجام داده‌اند اما هنوز کارت هوشمند خود را دریافت نکرد‌ه‌اند تمهیداتی در نظر گرفته شده است و در واقع این افراد می‌توانند با در درست داشتن فیش مربوطه نسبت به دریافت تسهیلات و خدمات از دستگاه‌های اجرایی اقدام کنند و این فیش‌ها به گونه‌ای طراحی شده است که دستگاه اجرایی مربوطه می‌تواند به صورت آنلاین و به صورت خطی نسبت به استعلام فرد مذکور از طریق سازمان ثبت احوال اقدام کند.

ابوترابی تصریح کرد: فیش‌هایی که در این زمینه مد نظر است به گونه‌ای در نظر گرفته شده است که دستگاه های اجرایی می‌توانند به صورت آنلاین عکس فرد مذکور را نیز از طریق سامانه ثبت احوال اسکن کنند و این فیش‌ها تا زمانی که کارت هوشمند فرد در اختیارش قرار نگیرد معتبر خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه کارتهای ملی قدیمی دیگر اعتباری در دستگاه های اجرایی ندارد خاطرنشان کرد: با توجه تمهیداتی که در نظر گرفته‌ایم بنا داریم صدور کارتهای ملی هوشمند را تا پایان سال جاری به اتمام برسانیم.

وی همچنین در ارتباط با خدماتی که سازمان ثبت احوال به سیل‌زدگان در استان‌های گلستان، خوزستان، لرستان و فارس ارائه کرده است گفت: بعد از وقوع سیل در استان‌های اشاره شده با پیشنهاد رئیس سازمان ثبت احوال و البته موافقت وزیر کشور صدور شناسنامه به صورت رایگان برای سیل‌زدگانی که اوراق هویت خود را گم کرده بودند آغاز شد که البته این کار نیز طبق برنامه‌ریزی منظم و مدونی انجام شد و متقاضیان باید درخواست خود را به تایید ستاد حوادث شهرستان رسانده و سپس نسبت به اخذ شناسنامه اقدام می‌کردند.

وی تصریح کرد: در همین رابطه حدود ۱۰ هزار شناسنامه برای سیل‌زدگان صادر شده است ضمن اینکه در ارتباط با کارت ملی تا به امروز درخواست نداشته‌ایم و در صورتی که در این بخش نیز متقاضی وجود داشته باشد کارت هوشمند نیز صادر خواهد شد اما در کل جنس کارت‌ها به گونه‌ای است که در این گونه بلایا و حوادث از بین نمی‌رود.

سخنگوی سازمان ثبت نام کشور با تاکید بر اینکه سازمان ثبت احوال موظف است برای هر ایرانی شناسنامه صادر کند افزود: هر ایرانی در داخل و یا خارج از کشور می‌تواند نسبت به اخذ شناسنامه اقدام کند و اگر کسی شناسنامه نداشته باشد می‌تواند ابتدا به فرمانداری مراجعه و بعد از تشکیل پرونده یک فرم تهیه و به اداره اطلاعات شهرستان مورد نظر ارجاع داده می‌شود که البته در این بخش نیز فرمی در اختیار نیروی انتظامی شهرستان قرار خواهد گرفت و در نهایت پرونده به شورای تامین و در صورتی که محرز شود فرد ایرانی است برای وی اوراق هویتی از جمله شناسنامه و کارت ملی صادر می‌شود.

ابوترابی با تاکید بر اینکه غائله کودک همسری در سازمان ثبت احوال به ثبت نمی‌رسد ادامه داد: بر اساس قانون مدنی پسران ۱۵ سال تمام و دختران ۱۳ سال تمام می‌توانند ازدواج خود را ثبت بکنند و در غیر این صورت هیچ ثبت و ضبطی در این بخش در سازمان ثبت احوال انجام نمی‌شود مگر اینکه در برخی از موارد دختران و پسران در سنین ۱۳ و ۱۵ سال به بلوغ رشدی می‌رسند که در این بخش نیز این موضوع باید به تایید دادگاه رسیده باشد تا سازمان ثبت احوال بتواند این رویداد را ثبت و ضبط بکند.

وی در پایان در ارتباط با ارسال نخستین محموله از سوی چاپخانه دولتی برای صدور کارت‌های ملی هوشمند گفت: هفته گذشته نخستین محموله از سوی چاپخانه دولتی در اختیار سازمان ثبت احوال قرار گرفت که فرآیند صدور نخستین کارت ملی نیز انجام شد که کارت مورد نظر مشابه خارجی بوده و از لحاظ کیفیت قابل قبول است و به زودی تولید انبوه آن آغاز خواهد شد.

انتها پیام/