معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران، گفت: در حال حاضر در استان تهران افراد بی‌سواد شاغل‌تر از افراد باسواد هستند.

به گزارش خبرگزاری ایلتنا و به نقل از فارس، شهرام  عدالتی در کارگروه اشتغال استان تهران که با حضور انوشیروان محسنی‌بندپی استاندار تهران برگزار شد، اظهار داشت: گزارشی که ارائه می‌دهم درخصوص جمعیت فعال و غیرفعال استان تهران براساس آخرین وضعیت سرشماری سال ۹۵ است.

وی افزود: ۶۰ درصد افراد مابین ۳۵ تا ۳۹ ساله‌ها در تهران مشغول به کار هستند و بررسی صورت گرفته که افراد با چه سنی در استان تهران به دنبال شغل می‌گردند.

وی با اشاره به اینکه با افزایش تحصیلات در استان تهران نرخ مشارکت تغییر کرده است، گفت: استان تهران رتبه اول جمعیت فعال و غیرفعال را در حوزه اشتغال دارد و آن نیز به دلیل جمعیت بالای این استان است.

معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران گفت: اگر فکری به حال جمعیت دانشگاهی تهران نکنیم فرایند نرخ بیکاری در استان افزایش می‌یابد و براساس آخرین سرشماری‌ها ۷ میلیون نفر جمعیت غیرفعال در استان تهران داریم که بخشی از آنان زنان خانه‌دار، دانش‌آموزان و دانشجویان هستند.

عدالتی گفت: در استان تهران  افراد دارای درآمد ولی بیکار در حال افزایش است به  عنوان مثال فردی خانه دارد و با اجاره آن گذران زندگی می‌کند و دیگر شغلی ندارد.

وی گفت: براساس بررسی‌های صورت گرفته بیشترین افرادی که بیکار شده‌اند در رنج سنی ۲۵ تا ۲۹ سال بودند که به سمت ۳۰ تا ۳۴ سال سن در حال حرکت است.

عدالتی گفت: افراد بی‌سواد شاغل‌تر از افراد باسواد در  استان تهران هستند و این نشان می‌دهد که نوع توقع از اشتغال و اثربخش بودن آن افزایش یافته است.

وی بیان داشت: اگر طی ۲۰ سال گذشته نرخ بیکاری استان تهران را با کشور مقایسه کنیم نرخ بیکاری استان از کشور پایین‌تر بوده است. پاکدشت ۵٫۷ درصد و تهران ۱۱٫۵ درصد براساس سرشماری سال ۹۵ کمترین و بیشتری نرخ بیکاری را به خود اختصاص دادند.

معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران بیان داشت: در حوزه ساختمان بیشترین شاغل را در تهران داشته‌ایم و رکود شدید مسکن موجب شده است که در این حوزه کاهش اشتغال داشته باشیم و بسیار تاثیرگذار بوده است.

وی افزود: طی ۱۰ سال آینده اگر میزان هزینه زندگی در تهران افزایش یابد با یک پس‌زدگی سکونت مواجه خواهیم شد و افرادی که به سن بازنشستگی رسیدند به سمت شمیرانات، دماوند و فیروزکوه برای گذران زندگی می‌روند و شاهد افزایش جمعیت شهرستان‌های شهریار، قدس و ملارد خواهیم بود.

معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران تاکید کرد: ما باید به سمت اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی پیش برویم و باید به این موضوع جدی‌تر پرداخته شود.

انتها پیام/