به گفته کارشناسان تقریبا بیش از ۵۰ درصد انرژی کشور در بخش ساختمان، در بخش خانگی، در بخش اداری، در بخش تجاری و در بخش صنعت مصرف می‌شود. در این راستا وزارت نیرو نخستین قدم را برداشته و طبق آخرین اخبار به دنبال اخذ مجوز از شورای اقتصاد برای عایق‌بندی ساختمان ها است.

به گزارش خبرگزاری دبنا و به نقل از ایسنا،طبق آخرین آمار، ایران نهمین مصرف‌کننده انرژی در دنیا شناخته شده و این مصرف انرژی معادل ۳.۴ میلیون بشکه نفت خام است. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف انرژی در دنیا در طی این سال‌ها دو برابر شده است.در حال حاضر ایران، بزرگ‌ترین دارنده ذخایر هیدروکروبوری دنیا (مجموع ذخایر نفت و گاز) به حساب می‌آید. مطابق آمار رسمی و تأیید شده مراجع معتبر بین‌المللی، ایران حدود ۱۵۸ میلیارد بشکه نفت (۹.۳ درصد از کل منابع نفتی دنیا) و حدود ۳۳ هزار میلیارد مترمکعب گاز (۱۸ درصد دنیا) در اختیار دارد.

به طور کلی، ۲.۴ درصد انرژی کل دنیا در ایران تولید می‌شود که در بین کشورهای دنیا رده نهم از حیث تولید انرژی را داراست. این تولید انرژی معادل ۳.۶ میلیون بشکه نفت خام است. همچنین ۱.۸ درصد انرژی کل دنیا در ایران مصرف می‌شود که این میزان مصرف سبب شده که ایران در بین کشورهای دنیای جایگاه نهم از نظر مصرف انرژی را داشته باشد.

ایران بیش از ۲.۵ برابر میانگین مصرف جهانی انرژی مصرف می‌کند. شاخص شدت مصرف انرژی ایران ۰.۶۳ درصد است و بعد از ایران، روسیه و عربستان سعودی به ترتیب با شاخص شدت انرژی ۰.۵۳ و ۰.۵۱ درصد بالاترین مقدار شاخص شدت انرژی را به خود اختصاص داده‌اند.طبق آمار، مجموع میزان مصرف و تلفات، از عرضه سبقت گرفته و این موضوع می‌تواند در آینده ایران را به واردکننده انرژی تبدیل کند.

پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد تا سال ۲۰۴۰ مصرف انرژی در جهان ۴۸ درصد نسبت به میزان مصرف انرژی در سال ۲۰۱۲  افزایش خواهد یافت و کماکان آسیا در سال ۲۰۴۰ بیشترین مصرف‌کننده انرژی است.در این میان بیش از ۵۰ درصد از انرژی جهان در بخش صنعت استفاده خواهد شد.

تقریبا بیش از ۵۰ درصد انرژی کشور در بخش ساختمان چه در بخش خانگی، چه در بخش اداری، چه در بخش تجاری و چه در بخش صنعت مصرف می‌شود. مقررات مبحث ۱۹ که ابتدایی‌ترین بحث بهره‌وری انرژی در بخش ساختمان است بیش از ۱۵ سال است که ابلاغ شده اما هنوز به صورت کامل اجرایی نشده و دغدغه اصلی وزارت راه و شهرسازی مبحث ۱۹ نیست. در واقع پارامترهای اقتصادی تا اندازه‌ای در بخش مسکن تاثیرگذار است که حوزه بهره‌وری انرژی در آن گم می‌شود.

عایق بندی ساختمان‌ها در انتظار مجوز شورای اقتصاد

مصطفی رجبی مشهدی، با بیان اینکه بیش از ۴۰ درصد ساختمان‌های ایران نسبت به استانداردهای جهانی پرت دارند، اظهار کرد: البته ممکن است ساختمان هایی که مدرن ساخته می شوند مسائل عایق‌بندی را رعایت کنند. بخش عمده‌ای از انرژی در ساختمان‌ها از طریق پنجره‌ها، سقف و دیوارها الاف می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه مساله اصلی در بحث ساختمان عایق بندی است، گفت: به کار گذاشتن کولر آبی در ساختمان‌های مرتفع بسیار مشکل است. علاوه بر آن آب یک بحث امنیتی و جدی برای کشور است. یک کولر ابی در یک شبانه روز ۷۰ لیتر آب مصرف می کند.

سخنگوی صنعت برق ادامه داد: برای عایق بندی ساختمان‌ها به دنبال اخذ مجوز شورای اقتصاد هستیم. این موضوع مخصوصا برای مناطق گرمسیر و سردسیر از اهمیت زیادی برخوردار است و می‌توان هزینه های دو جداره کردن دیوارها را در ازای صرفه جویی سوخت در نظر گرفت.

انتهای پیام