رئیس اتاق اصناف تهران با اشاره به امضای تفاهم نامه با شهرداری تهران گفت: بدنبال آنیم تا با همکاری شهرداری تهران محل استقرار بازرسان اصناف در مناطق ۲۲ گانه تامین شود تا بازرسان امکان کنترل و نظارت بهتری بر واحدهای صنفی پایتخت را داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری دبنا وبه نقل از تسنیم قاسم نوده فراهانی در جلسه با رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر  وجود بیش از ۶۰۰ هزار بنگاه تولیدی (کارگاه‌های تولیدی کوچک) در حوزه اصناف، تصریح کرد: این کارگاه ها با کمترین سرمایه‌گذاری و حمایت دولت به چرخه تولید برمی‌گردند و بخش قابل توجهی از نیاز داخلی را به تولید فراهم می‌کنند.

فراهانی با بیان اینکه تولیدی های کوچک دارای چند  ویژگی منحصر به فرد در دنیا هستند، اضافه کرد: به دلیل اینکه سرمایه مصرفی در حوزه بنگاه های تولیدی کوچک  کم، زمان بهره برداری سریع، عمر ساخت کوتاه، تنوع کالایی بالا،  بومی سازی شده و پراکندگی جغرافیایی دارد، اشتغال زایی بالایی را به خود اختصاص می دهد و هزینه ای بر دوش دولت ندارند؛ لذا از بهترین روشهای اقتصادی برای ایجاد اشتغال و تولید کالا و خدمت هستند.

وی با اشاره به  سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه تلاش دولت و سیاست‌های وزارت صنعت رفتن به سمت تولید داخل و تقویت آن است، تاکید کرد: ما مدعی هستیم که اگر از تولیدی های اصناف حمایت های لازم صورت گیرد در اشتغال و کمک به مصرف کالایی کشور حرفی برای گفتن داریم.

رئیس اتاق اصناف تهران ادامه داد: در بخش بازرسی و نظارت اصناف به دنبال مدرن سازی و آموزش های کیفی و کمی هستیم تا با تقویت اطلاعات بازرسان و شیوه بازرسی های اصولی بتوانیم از اختلاف قیمت ها و نوسانات غیر قانونی در حوزه کالا وخدمت جلوگیری کنیم.

وی با اشاره به امضای توافق‎نامه ای با شهرداری تهران در هفته های گذشته،  تصریح کرد: در این تفاهم نامه به دنبال این هستیم که با همکاری شهرداری تهران محل استقرار بازرسان اصناف در مناطق ۲۲ گانه تامین شود و بازرسان اصناف با استقرار در این مناطق امکان کنترل و نظارت بهتر واحدهای صنفی پایتخت را داشته باشند و همچنین از تمرکز بازرسان در چند نقطه محدود پایتخت جلوگیری کنیم.

رئیس اتاق اصناف تهران با بیان اینکه باید اصناف را به سمت مدرن سازی در حوزه های توزیع وخدمت ببریم، افزود: شبکه توزیع سنتی دیگر پاسخگوی نیاز مردم نیست؛ چرا که مردم به دنبال تامین نیازهای خود از یک نقطه و به صورت مدرن و امروزی هستند و دیگر رغبت چندانی به خرید از واحدهای صنفی پراکنده ندارند.

نوده فراهانی گفت: آموزش اصناف باید در حوزه های تخصصی باشد و آموزش حضوری به صورت آکادمیک دیگر پاسخگو نیاز اصناف وحتی سایر مردم نیست؛ چرا که اگر آموزش همراه با آموزش تخصصی نباشد کاربردی ندارد.

وی با تاکید بر اینکه دنبال سازوکاری هستیم که اتحادیه های صنفی را تقویت کنیم تا  بتوانند بهتر عمل کنند، افزود: باید اختیارات و قدرت اتحادیه ها را افزایش دهیم تا در حوزه اجرایی بتوانند تصمیم گیری و عملکرد درستی داشته باشند، رییس اتحادیه بدون اختیار یا محدودیت در حوزه صنفی خودش هرگز موفق به اثرگذاری نخواهد بود.

نوده فراهانی در بخشی از صحبت های خود به صدور پروانه کسب از طریق پیشخوان دولت و پلیس +۱۰ شدیداً اعتراض کرد و گفت: متاسفانه گاهی اوقات طرح و برنامه هایی از سوی برخی از افراد ارائه می شود که نه به عواقب آن توجه شده است و نه به آسیب های بعد آن؛ چرا که اصناف هفت میلیون و ۵۰۰ هزار اشتغال در کشور دارند و حدود ۲۳ میلیون نفر جمعیت و شش هزار و ۷۰۰ اتحادیه و ۴۰۰ اتاق اصناف که وضعیت همه این تشکیلات به صدور پروانه کسب وابسته است.

وی تصریح کرد: آیا گرفتن این فرصت از اصناف و از بین بردن این تشکیلات به سود کشور ، نظام و جامعه است؟

نوده فراهانی با اشاره به اینکه بیش از دو قرن است که اصناف در جامعه نقش اثرگذاری در تمامی عرصه هادارند، تاکید کرد: قطعاً اجازه نخواهیم داد در حوزه اصناف برنامه ای اجرایی شود که به هویت اصناف آسیب بزند.

انتهای پیام/