واردات اتحادیه اروپا از ایران در نیمه نخست سال جاری میلادی افت ۹۳ درصدی داشته و به ۴۲۰ میلیون یورو رسید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تدبنا ، آمار منتشرشده از سوی اداره اطلاعات اقتصادی اتحادیه اروپا (یورو استات) نشان می‌دهد مبادلات تجاری ایران و ۲۸ عضو این اتحادیه در نیمه نخست سال جاری میلادی با افت قابل توجه نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن مواجه شده است.

مبادلات دو طرف در ۶ ماهه نخست ۲۰۱۸ بالغ بر ۱۰٫۶۷ میلیارد یورو بوده که این رقم در ۶ ماهه نخست امسال یک‌ چهارم شده و با افت ۷۶ درصدی به ۲٫۵۶ میلیارد یورو رسیده است.

صادرات اتحادیه اروپا به ایران در ماه‌های ژانویه تا ژوئن ۲۰۱۹ به کمتر از نصف صادرات این اتحادیه به ایران در مدت مشابه سال قبل رسیده است. صادرات اتحادیه اروپا به ایران در ۶ ماهه نخست سال ۲۰۱۸ بالغ بر ۴٫۵۷ میلیارد یورو اعلام شده بود اما این رقم در مدت مشابه امسال به ۲٫۱۴ میلیارد یورو کاهش یافته است.

واردات اتحادیه اروپا از ایران در ۶ ماهه نخست ۲۰۱۹ نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل افت ۹۳ درصدی داشته و به ۴۲۰ میلیون یورو رسیده است. اتحادیه اروپا در ۶ ماهه نخست سال قبل ۶٫۱ میلیارد یورو کالا از ایران وارد کرده بود.

افت قابل توجه تجارت اتحادیه اروپا با ایران در نیمه نخست سال ۲۰۱۹ در پی بازگشت تحریم‌های هسته‌ای آمریکا علیه ایران نشان می‌دهد این اتحادیه به‌رغم وعده‌های خود نتوانسته است از منافع ایران در چارچوب توافق هسته‌ای دفاع کند. کشورهای اروپایی با پیروی از تحریم نفتی آمریکا علیه ایران واردات نفت از ایران را در نیمه نخست سال ۲۰۱۹ متوقف کرده‌اند و صادرات کالا به ایران را به کمتر از نصف رسانده‌اند.

بر اساس این گزارش، آلمان، فرانسه، ایتالیا و هلند بزرگترین صادرکنندگان اروپایی به ایران طی ۶ ماهه نخست ۲۰۱۹ بوده اند. آلمان، اسپانیا، فرانسه و ایتالیا نیز بزرگترین واردکننده از ایران طی این مدت بوده اند.