مدیرکل سابق پزشکی قانونی استان تهران از بررسی سالانه ۷ هزار و ۸۰۰ پرونده در کمیسیون پزشکی این سازمان خبر داد و گفت: ۵۶ درصد این پرونده‌ها مربوط به "قصور پزشکی" است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دبنا؛ دکتر مسعود قادی پاشا صبح امروز در مراسم تکریم و معارفه مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران با ارائه گزارشی از فعالیت‌های پزشکی قانونی استان در طول مدیریت خود اظهار کرد: ۲۰ مرکز پزشکی قانونی در سطح استان تهران در حال ارائه خدمت به مردم هستند که از جمله آنها مرکز تشخیصی و آزمایشگاهی کهریزک با ۱۸ هزار مترمربع بنا و تجهیزات پیشرفته است که از نظر نوع فعالیت و کارشناسی در خاورمیانه رتبه برتر را داراست.

سالانه ۱۲ هزار جسد در پزشکی قانونی استان تهران معاینه می‌شود

مدیرکل سابق پزشکی قانونی استان تهران افزود: استان تهران با توجه به وسعت و حجم مراجعات سالانه ۲۳۰ هزار معاینه بالینی و ۱۲ هزار معاینه جسد انجام می‌دهد همچنین هفت هزار و ۸۰۰ پرونده در کمیسیون پزشکی قانونی استان تهران مورد بررسی قرار می‌گیرد که ۵۶ درصد آن مربوط به قصور پزشکی است و با وجود فضای فیزیکی و نیروی انسانی محدود در کمیسیونها ها طول زمان پاسخگویی در پرونده‌ها از چند ماه به ۴۰ روز کاهش یافته است.

وی ادامه داد: جایگاه پزشکی قانونی استان تهران در کشور ویژه است به نحوی که ۱۴ درصد از کل معاینات کشور، ۲۰ درصد اجساد، ۱۹ درصد آزمایشهای تخصصی، ۲۵ درصد پرونده‌های کمیسیون، ۵۶ درصد پرونده‌های قصور، ۲۵ درصد آزمایشهای سم‌شناسی، ۲۷ درصد آزمایشهای پاتولوژی و ۵۱٫۸ درصد آزمایشهای ژنتیک کل کشور در پزشکی قانونی استان تهران انجام می‌شود.

۵۸ درصد پست مصوب پزشکی قانونی استان تهران بلاتصدی است

قادی‌پاشا با اشاره به کسب رتبه نخست در ارزیابی شاخصهای اختصاصی در استان، کمبود نیروی انسانی در پزشکی قانونی استان تهران را از جمله مشکلات آن برشمرد و افزود: استان تهران از نظر کمبود پرسنل و کارمند جزء سه استان نخست کشور است و لذا نیاز به تقویت جدی دارد به طوری که ۵۸ درصد از ۶۴۳ پست‌ مصوب پزشکی قانونی استان تهران در حال حاضر بلاتصدی است.

وی راه‌اندازی مراکز پزشکی قانونی ملارد، بهارستان و قرچک، راه‌اندازی ساختمان واحد جنوب، تجهیز مراکز پزشکی قانونی و گسترش سیستم اتوماسیون، راه‌اندازی واحد پزشکی قانونی در چندین زندان سطح استان و برگزاری دوره‌های آموزشی مختلف را از دیگر اقدامات پزشکی قانونی استان تهران در دوره تصدی خود عنوان کرد.

مدیرکل سابق پزشکی قانونی استان تهران هچنین با اشاره به حوادث مهم سالهای گذشته و نقش پزشکی قانونی در این حوادث یادآور شد: حادثه منا، حله، قطار تبریز، پلاسکو، کشتی سانچی، سقوط هواپیمای ترکیه و حادثه تروریستی مجلس از حوادث مهم سالهای گذشته بود که متأسفانه موجب کشته شدن تعدادی از هموطنانمان شد و پزشکی قانونی در این میان تلاش زیادی برای تعیین هویت و شناسایی اجساد در سریع‌ترین زمان ممکن و بدون کوچکترین خطایی داشت.

پزشکی قانونی استان تهران از محروم‌ترین استانهای کشور است

دکتر فروزش؛ مدیرکل جدید پزشکی قانونی استان تهران نیز در این مراسم، پزشکی قانونی را بازوی توانمند قوه‌قضاییه نام برد و خاطرنشان کرد: یک سوم پرونده‌های قضایی به پزشکی قانونی ارجاع می‌شود که تقریباً در تمام موارد، قضات به نظرات پزشکی قانونی استناد می‌کنند که این موضوع نشاندهنده جایگاه خطیر پزشکی قانونی است.

وی تصریح کرد: ۲۰ درصد امور پزشکی قانونی برعهده پزشکی قانونی استان تهران است که این امر جایگاه استراتژیک و راهبردی این اداره کل را نشان می‌دهد و امید است با تلاش مضاعف همکاران هر چه بیشتر در مسیر تحقق اهداف سازمانی یعنی تسریع در ارائه خدمات، قابل دسترس بودن و ارتقای کیفی خدمات گام برداریم.