سخنگوی وزارت خارجه گفت: جزییات طرح صلح هرمز که از سوی رئیس جمهور در سازمان ملل مطرح شد به زودی به صورت مکتوب اعلام می‌شود.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی دبنا،‌ سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری امروز با اشاره به سفر آقای روحانی سازمان ملل متحد، گفت: در جریان این سفر رئیس جمهور با حدود ۱۴ مقام خارجی دیدار داشت.او افزود: همچنین در این سفر وزیر خارجه هم رایزنی‌های فشرده‌ای داشت با ۲۲ همتای خود و چندتن از مسئولان سازمان ملل گفت‌وگو کرد، ۸ مصاحبه و ۱۰ ملاقات با اندیشمندان هم از دیگر برنامه‌های ظریف در نیویورک بود.
سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: رئیس جمهور برای شرکت در اجلاس اوراسیا عازم ارمنستان خواهد شد.
موسوی با اشاره به طرح صلح هرمز که از سوی رئیس جمهور در سازمان ملل متحد ارائه شد، گفت: جزئیات این طرح به زودی به صورت مکتوب اعلام می‌شود، طرح زیر نظر سازمان ملل و با همکاری‌های کشور‌های منطقه خواهد بود.
او همچنین با اشاره به اتهامات عربستان نسبت به یمن اظهار کرد: آنچه یمنی‌ها انجام می‌دهند دفاع مشروع است، ما دفاع مشروع دولت قانونی یمن را مورد حمایت قرار می‌دهیم، اتهاماتی که برخی به ایران می‌زنند اساس و پایه درستی ندارد و جز شرمساری چیزی برایشان به همراه ندارد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در بخش دیگری درباره تهدید اروپا به خروج از برجام، گفت: از تهدید‌های اتحادیه اروپا خبری ندارم، ولی اگر منظورشان عدم برداشته شدن گام چهارم و اقدام متقابل است باید بگویم عقلانی نبوده و اگر موضوع ایران به شورای امنیت برده شود ایران نیز واکنش نشان می‌دهد.
موسوی اظهار کرد: اقدام جبرانی ما در برجام در نظر گرفته شده اینکه در برابر اقدام جبران ما اقدام جبرانی داشته باشند، مسخره است.
سخنگوی وزارت خارجه در رابطه با احتمال گفت‌وگو بین تهران و ریاض بیان کرد: همیشه امکان گفت‌وگو وجود دارد، آماده هستیم به صورت مستقیم یا از طریق میانجی رایزی و گفت‌وگو کنیم ولی آمادگی در طرف مقابل وجود ندارد، بنابراین هر زمان آماده باشند ما از استقبال می‌کنیم.
سخنگوی وزارت خارجه ، در مورد سفر نخست وزیر عراق به تهران، محور‌های گفت‌وگوی دو طرف و رایزنی‌های اخیر عراق با مقامات عربستان، افزود: هنوز این سفر قطعی نشده است، در مورد مذاکرات طرف‌های عراقی با عربستان و در مورد محور‌های گفت‌وگوی احتمالی با نخست وزیر عراق هم هنوز اطلاعی ندارم، چون سفر قطعی نشده است.
موسوی همچنین درباره گفت‌وگوهای وزیر امور خارجه با نمایندگان کنگره آمریکا، اظهار کرد: ارتباط با نمایندگان کنگره که دولتی نیستند، همیشه وجود داشته است، تا قبل از تحریم آنها به محل اقامت ظریف یا مکان‌های دیگر می‌آمدند و دیدار انجام می‌شد؛ پس از تحریم سعی کردند رایزنی‌تلفنی و غیرحضوری داشته باشد.