تولید گل زینتی در طول تاریخ رفته رفته به نوعی تجارت و در ۱۰۰ سال گذشته به صنعت تبدیل شده به گونه ای که اکنون در کشورهای پیشرفته، به یکی از کسب و کارهای پول ساز بدل گشته

تولید گل زینتی در طول تاریخ رفته رفته به نوعی تجارت و در ۱۰۰ سال گذشته به صنعت تبدیل شده به گونه ای که اکنون در کشورهای پیشرفته، گلکاری (floriculture) به یکی از کسب و کارهای پول ساز بدل گشته؛ تنها بین سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۳ یعنی طی یک دهه حجم تجارت گل های زینتی در سطح جهان رشدی ۵/۲ برابری نشان می دهد. با بهین صنعت یاب همراه باشید.

بررسی هزینه احداث گلخانه در ایران

بزرگترین بازار گل دنیا، حراجی های گل در شهر آلمار در شمال هلند است. تولید و پرورش گل و گیاه زینتی به صورت تجاری در ایران سابقه طولانی ندارد و قدمت آن به حدود ۶۰ سال می رسد. ایران در تولید (یک درصد کل تولید جهان) گیاهان زینتی مقام ۲۰ و در صادرات ۱۰۷ جهان را به خود اخصاص می دهد. استفاده از زیبایی های بصری یا عطر گیاهان زینتی هزاران سال است که جزیی از زندگی بشر بوده، انقلاب صنعتی در قرن ۱۹ میلادی و تولید نهاده ها (کود، ماشین آلات) گلکاری را به صنعتی پررونق به ویژه در قاره اروپا تبدیل کرد.

کشورهای کلمبیا (دومین صادرکننده گل دنیا)، اکوادور، اتیوپی، کنیا (بزرگترینصادر کننده گل آفریقا، تنها با اختصاص ۶ درصد زمین های کشاورزی خود به کشت گیاهان زینتی از این راه سالانه در حدود ۷۰۰ میلیون دلار درآمد دارد) و هند. در دهه ۵۰ میلادی رقم کلی تجارت جهانی گل و گیاهان زینتی حدود ۳ میلیارد دلار بود. در سال ۱۹۹۴ به ۱۰۰ میلیارد دلار رسید و از آن زمان تا کنون این صنعت سالانه رشدی ۶ درصدی نشان می دهد.

 

فناوری کشت؛ راز موفقیت هلند 

دلایل موفقیت هلند در بازار گل: هلند با کمک فناوری های کشت و گلخانه ای، ایجاد بازارها و حراجی های گل های وارداتی، تولید در سایر کشورها با اقلیم مناسب و قیمت نیروی کار کمتر سود بالایی نصیب خود می سازد. هلند در پژوهش های نوین برای تولید گل های متنوع و زیباتر پیشرو است.

با وجود وسعت کوچک، نداشتن خاک و اقلیم مناسب برای پرورش گل و گیاهان زینتی، هلند به صورت سنتی مرکز تهیه و پرورش گیاهان زینتی برای بازار گل دنیاست. حراجی های گل در شهر آلمار در شمال هلند بزرگترین در جهان هستند.

 

محلات؛ هلند ایران

در تمامی استان های ایران در کنار کشت های سنتی، گل و گیاهان زینتی هم تولید می شوند اما استان های تهران (ورامین، کرج، شهریار)، مرکزی (محلات)، مازندران (نوشهر)، و خوزستان(دزفول) از تولید کنندگان و بازیگران عمده بازار گیاهان زینتی در ایران هستند. محلات به عنوان بزرگترین شهرستان کشور از لحاظ سطح زیر کشت گل، پرورش گیاهان زینتی و پایلوت گلکاری کشور محسوب می شود و رتبه اول را از لحاظ تنوع تولید گل در کشور داراست. این شهر به نام هلند ایران معروف شده است.

 

۱۵۰ شاخه؛ سرانه مصرف گل

در کشورهای اروپایی از جمله هلند، آلمان، سوییس، انگلستان، فرانسه و همچنین آمریکای شمالی سرانه مصرف گل برای هر نفر در سال بیش از ۱۵۰ شاخه تخمین زده می شود. این آمار برای کشور ما بین پنج تا هفت شاخه است.  صنعت گلکاری ازه سه عنصر پرورش دهندگان، عمده فروشان و خرده فروشان تشکیل شده که کسب و کارشان در هم تنیده و به یکدیگر وابسته اند. تمایل اصلی این سه دسته حذف واسطه ها برای کاهش قیمت و ایجاد امکان فروش و بیشتر است.

 

۴۰ میلیون دلار؛ ارزش بازار گل ایران

متوسط هر کیلو کالای صادراتی از ایران به خارج از کشور حدود ۲۵ سنت است اما همین شاخص برای گل و گیاهان زینتی حدود ۲ دلار است. درامد زایی صنعت گلکاری برای کشورمان تقریبا ۴۰ میلیون دلار است. تولید و پرورش گل و گیاهان زینتی به صورت تجاری در ایران سابقه طولانی ندارد و قدمت آن به حدود ۶۰ سال می رسد. در حال حاضر حدودا هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری دولتی و غیر دولتی در این بخش صورت گرفته است.

سالانه ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون گل شاخه بریده در کشور تولید می شود. اشتغال زایی در صنعت گلکاری کشور قابل توجه است و با توجه به گونه و محل بین ۱۰ تا ۱۵ نفر در هکتار تخمین زده می شود.

 

۱۳ هکتار؛ متراژ گلخانه های ایران

در حال حاضر حدود ۱۳ هزار هکتار گلخانه و چهار پایانه تخصصی گل (تهران، محلات، دزفول و تنکابن) در ایران فعال هستند. بیش از ۵ هزار هکتار سطح زیر کشت گل های زینتی در مازنداران، خوزستان، البرز و تهران تخمین زده می شود. وجود مشکلات در حوزه های مختلف از جمله هزینه سوخت، ضعف سیستم حمل ونقل مانند هواپیما، ضایعات بالا (۵۰ درصد از گل های تولیدی از بین می روند)، عدم حمایت مناسب دولتی، تاثیرپذیری صادرات گل از عواملی خارج از چرخه تولید و بازرسانی

خرید گل در سبد خانوار ایرانی جایی ندارد. (خرید گل به مناسبت ها محدود است) کسانی ک به طور دایم و خارج از مناسبت ها گل می خرند، وضعیت مالی خوبی دارند و این افراد تقریبا ۲ درصد از مردم جامعه را تشکیل می دهند.

 

قاچاق از معضلات گلکاری ایران

قاچاق گل های مختلف، بن سای و… علاوه بر اینکه میتواند آفات و بیماری های جدید را به کشور وارد کند  سبب خسارت های عظیمی به تولید میشود. همچنین سبب هدر رفتن منابع ارزی و رقابت ناسالم با تولیدات داخلی می شود.

 

۷۰۰ میلیون سرمایه و فروش ۲۵۰ میلیونی

برای احداث یک گلخانه مدرن تولید گل و گیاهان زینتی (۲۵۰۰ متر مربع) به سرمایه ای بیش از ۷۰۰ میلیون تومان احتیاج است. (بدون در نظر گرفتن قیمت متنوع زمین) فروش سالانه این گلخانه حدود ۲۵۰ میلیون تومان خواهد بود.

 

در صورت نیاز به مطالعات امکان سنجی و طرح توجیهی کاملاً تخصصی، به روز، مستند و قابل دفاع در کلیه بانک ها با شرکت بهین صنعت یاب تماس حاصل نمایید.

منبع: بهین صنعت یاب