دکتر غلامرضا حسن پور ریاست محترم سازمان بسیج اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی کشور در نشست اختصاصی با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دبنا ضمن تبریک هفته بسیج به همه هموطنان عزیز در نحوه مدیریت بازار و ورود بسیج اصناف به بحث بازرسی و مدیریت التهابات بازار پس از گرانی بنزین اظهار داشت:

دکتر غلامرضا حسن پور ریاست محترم سازمان بسیج اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی کشور در نشست اختصاصی با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دبنا ضمن تبریک هفته بسیج به همه هموطنان عزیز در نحوه مدیریت بازار و ورود بسیج اصناف به بحث بازرسی و مدیریت التهابات بازار پس از گرانی بنزین اظهار داشت:
در حوزه مدیریت مصرف سوخت بحثی نبود و باید اجرایی می‌شد لیکن در پنج سال گذشته متاسفانه دولت این فضا را ایجاد نکرده و به صورت ناگهانی این موضوع را اجرا کرد که باعث صدمات و التهاباتی شد که انشاالله دیگر تکرار نشود، ولی طبق بحث‌های که فراگیر شد و با توجه به نگرانی های مردم و مسئولین دغدغه ما تأثیرات ناشی از افزایش قیمت سوخت بر قیمت اجناس بازار است، همانطور که رهبر معظم انقلاب در جلسه درس خارج اشاره فرمودند، حتماً باید این موضوع کنترل و مدیریت شود. از جهتی وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت جناب آقای دکتر رحمانی طی تماسی که با بنده داشتند و جلسات متعددی که با خود ایشان و مدیران محترمشان داشتیم از بسیج خواستند که در این موضوع به دولت و اتاق‌های اصناف کمک کند و با توجه به این موضوع که برای کنترل بازار خود بازاریان عزیز باید بر آن نظارت کنند که مطمئناً خیلی دقیق تر و بهتر میتوانند این کار را انجام دهند ضمن اینکه وقتی بازار آرام باشد شاید نیازی به بازرسی و بررسی بازار نباشد از این رو یک تفاهم نامه ای با آقایان بستیم که منجر به صدور یک دستورالعملی بود که بنده به عنوان “طرح همیاران” خدمت دوستان در سراسر کشور ابلاغ کردم که به موجب آن کلیه رده های بسیج اصناف در سراسر کشور به همیاری با بازرسین سازمان صنعت معدن تجارت و اتاق‌های اصناف شتافتند. این طرح شامل چند مرحله اقدامی است که الحمدالله خدمت ملت بزرگوار ایران عرض کنم که این اقدام در همین دو هفته گذشته شروع شده و انشاالله ادامه پیدا خواهد کرد و همانطور که مشاهده میکنید در این مدت هم واقعاً نرخ‌های کالا آنچنان که تصور می شد افزایش پیدا نکرد و نظارت بر بازار همچنان به خوبی در حال انجام است و از نظر ظرفیت تأمین اجناس بازار هم هیچگونه مشکلی نداریم و انبار های ما همگی پر است.
ضمناً باید در نظر داشت که دلیل این موفقیت هم این است که همه خرده فروشان و عمده فروشان و اصناف و بازار خود این فضا را مدیریت کردند و پشتیبان این حرکت بودند که حضرت آقا در دیداری که خدمتشان بودیم فرمودند اولین گروهی که در نهضت به ندای امام پاسخ داد بازاریان متدین بودند.

دکتر حسن پور در خصوص تخصصی بودن سازمان بسیج اصناف و نزدیکتر بودن این مجموعه به نبض بازار افزود:
در این طرح ما می‌گوییم که وظیفه اصلی نظارت و بازرسی بر بازار و حتی تولیدی ها به عهده وزارت صمت و اتاق‌های اصناف و اتاق‌های صنفی است و ما در وظیفه آنها اصلاً دخالت نخواهیم کرد برای اینکه میدان ‌دار نظارت همین مجموعه هایی هستند که در قانون هم به آنها ابلاغ شده و باید پاسخگو باشند و ما به جهت اینکه همیشه اصناف و بازار و خود وزارت صنعت از نداشتن نیرو گله داشتند، به عنوان مثال عدم پرداخت حقوق به موقع بازرسان و کمبود نیروی انسانی، ما به جهت اینکه این موضوع را حل کنیم با توجه به اینکه در کشور ۵۰۰ هزار بسیجی اصناف داریم که خودشان هم از جنس کاسبان هستند حتی شما مشاهده می‌کنید که برخی از فرمانده‌هان ما در بسیج اصناف مثل پایگاه‌ها و حتی حوزه های مقاومت و اتحادیه ها همه بازاری هستند یعنی بسیج اصناف از دل خود اصناف است و نگاهشان بسیار تخصصی تر است. و ما عرض کردیم که این نیروها جهت کمک در خدمت دولت محترم و اتاق‌های اصناف هستند تا بتوانیم دغدغه هایی که حضرت آقا و همه مردم دارند را بحمدالله حل کنیم فشاری که قرار است به مردم به ویژه قشر کم درآمد جامعه بیاید را کم کنیم و این آمادگی اعلام شده که با توجه به این موضوع که متولی اصلی بازرسی بر بازار خود دولت و اتاق‌های اصناف هستند در صورت درخواست کتبی آنها هر تعداد که نیرو درخواست داشته باشند را تأمین کنیم تا بتوانیم جهت آرامش بازار قدمی برداریم. مرحله بعدی اجرا هم به عهده تعزیرات حکومتی است که ما در آن کار اصلا دخالت نداریم و فقط به جهت تأمین نیرو به آنها کمک میکنیم.
الحمدلله این تفاهمنامه که نوشته شد و مذاکره هایی که با جناب آقای وزیر معدن داشتیم منجر به این شد که از همان ابتدای اجرای طرح، نیروهای ما آماده بودند در بعضی از استان ها همکاری خود را با تیم های بازرسی آغاز کردند که مدیریت طرح با سازمان صمت و اتاق‌های اصناف بود که در نتیجه آن آقای وزیر در هفته گذشته در جلسه علنی مجلس به دلیل همکاری خوب از بسیج اصناف تشکر کردند و رئیس محترم مجلس هم آقای دکتر علی لاریجانی و آیت الله رئیسی رئیس قوه قضائیه عرض کردند که بسیج خصوصاً بسیج اصناف باید به کمک مجموعه ها بیاید. و همه این درخواست ها و تقدیر ها از بسیج نشان دهنده قوت و استعدادی است که بسیج دارد. وقتی که از مجموعه ای درخواست می شود نشان دهنده آن است که آن مجموعه توانایی لازم را دارد که پاسخگو باشد.
ریاست محترم سازمان بسیج هم در ارتباطی که با بنده داشتند دستور دادند که بسیج اصناف با همت و همکاری خود بازاریان به مسئله ورود کند و پاسخگویی به این درخواست را منوط بر رضایت خود بزرگان بازار کردند. بعد از اجرای طرح جلسه ای با حضور بزرگان بازار و قائم مقام وزیر، جناب آقای مدرس خیابانی در بسیج اصناف برگزار شد و با موافقت خود بازاریان و با همین روشی که بنده عرض کردم موضوع را مطرح کردیم و نکته بسیار مهمی که به آن اشاره شد این بود که ما باید بازرسی و نظارت را عمدتاً بر کارخانجات تولیدی مواد غذایی و جاهایی که تولید می‌کنند متمرکز کنیم یعنی از سر منشاء بازار شروع کنیم و ما نباید متوقع باشیم که یک بازاری که در جامعه زندگی می‌کند را مورد فشار و ظلم قرار دهیم که باید ارزان بفروشی در صورتی که خود او اجناس را از تولید کنندگان و بنکداران و تجّار و وارد کنندگان بزرگ گران میخرد. لذا ما باید این موضوع را در دستور کار قرار دهیم و همچنان که در دو هفته اخیر اوضاع به خوبی پیش رفته همینجا قول میدهیم که روند به همین صورت ادامه یابد.
هم اکنون هم الحمدالله در چند استان بچه‌های ما آموزش دیده اند و ما از بازرس های خودمان خواستیم که صرفاً دنبال متخلفین نگردند و اگر با مراجعه به مغازه یا فروشگاهی شاهد فروش با قیمت منصفانه و اخلاق خوب و مشتری مداری فروشنده شدند از او تقدیر کنند و به عنوان الگو معرفی کنند. هدف بسیج الگو سازی است و به بازرس هایمان گفته‌ایم که اگر شما در بازار گزارشی از خوبی‌های بازار بدهید امتیازتان در بازرسی بیشتر از گزارش تخلفات است.
بنده ادعا می‌کنم که بازرسانی که از بسیج اصناف معرفی می‌شوند از بازرس های سایر مجموعه ها قوی تر هستند مثلاً بازرسی اتاق اصناف صرفاً بازرسی می‌کند و کسب و کاری ندارد و طریق آموزش تئوری یاد گرفته اما بازرسانی که ما با آنها معرفی می کنیم خودشان چندین سال کاسب بوده اند و متخلف نمیتواند کسی که خودش کسب و کاری را انجام داده است به هیچ عنوان فریب. به طور مثال اگر در صنف پارچه فروشی بازرسی دست به یک پارچه بزند می‌فهمد که این پارچه واقعاً کیفیت مناسبی دارد یا خیر و چون تخصص خودش بوده است به این موضوع اشراف دارد و کار ما فقط آموزش آنها در زمینه بازرسی است.
همچنین ما از صدا و سیما و جنابعالی و تمامی دوستانی که در رسانه ها و فضای مجازی فعالیت می کنند این درخواست را داریم که به این موضوع توجه کنند و پویشی را در کشور اجرا کنند تا در این فضایی که مردم تحت فشار و گرفتاری هستند با همکاری تمامی مردم و دولت و شرکت های بزرگ و کوچک و ارگان های متولی این امر از این مشکلات عبور کنیم.

همچنین دکتر حسن پور در خصوص سازوکارهایی که سازمان بسیج اصناف برای این موضوع برنامه ریزی کرده است گفت:

ما گزارشات روزانه همه رده ها از جمله افرادی که در تیم های بازرسی سازماندهی شده اند را هر روز میگیریم به صورت کارنامه صادر می‌کنیم. ما بدون استثنا در همه شهرستانها ردیف بسیج اصناف داریم و در مرکز هم که خودمان در خدمت دوستان هستیم که کارها را جمع بندی کنیم و امیدواریم به زودی بتوانیم یک سامانه را طراحی کنیم که از طریق اینترنت همه گزارشات را در معرض عموم قرار دهیم اما در حال حاضر می‌توانیم از طریق شما گزارش دهیم که در کدام بخش بیشترین مشکل ها و تخلفات را داشته ایم.
صد درصد در کشور ما شبکه‌ای به عظمت و قدرت شبکه های بسیج وجود ندارد که با این گسترش و دقت در سراسر کشور و شهرستان‌ها و حتی بخش ها وارد شود و در همه اقشار و همه اصناف حضور داشته باشد و قطعاً ما منبع خیلی خوبی از اطلاعات را می‌توانیم به دست آوریم و آن را ساماندهی کنیم و در یک سامانه در خدمت مردم و دولت قرار دهیم.
و انشاالله به زودی این مسائل حل می شود شاید دیگر نیازی نباشد که ما دیگر در این مسائل ورود کنیم و خود اتاق اصناف می‌تواند این موضوع را مدیریت کند.

  • منبع خبر : دبنا