از ویژگی های بسیجیان گمنامی و بی نشانی است، اهل اخلاص در عمل اند، اهل ارتباط با خدایند، اهل فکر و اهل معرفت اند. این ویژگی برای همه بسیجیان است و همه آن ها از یک مسیر مشخص تبعیت می کنند.

جناب آقای حسین سیاف زاده مسئول سابق بسیج دانشجویی دانشگاه علم و فرهنگ به مناسبت هفته بسیج در جمع نمازگزاران شهر ری به ایراد سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه پرداخت. متن سخنرانی به شرح ذیل می باشد:

بسم الله الرحمن الرحیم. الحمدالله رب العالمین و الصلاه و السلام علی سیدنا و نبینا ابی القاسم مصطفی محمد(ص)

فرارسیدن سالروز ولادت امام حسن عسکری پدر عظیم الشان مولا و مقتدای مان حضرت بقیه الله الاعظم(عج) و تبریک عرض کرده و همینطور میلاد با سرسعادت حضرت عبدالعظیم را محضر مجاوران و دوستداران حضرتش تبریک و تهنیت عرض می نماینم. فردا هم سالروز وفات کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه(س) است که از خداوند متعال می خواهیم دعای خوبان امتش را در حق ما اجابت بفرماید.

از دیگر مناسبت های این ماه، پنجم آذرماه سالروز تشکیل بسیج مستضعفین به فرمان حضرت امام(ره) می باشد و همچنین فردا نیز ۱۶ آذر ماه، سالروز بسیج دانشجویی است که قصد دارم عرایضم را با این موضوع به سمع و نظر شما عزیزان برسانم.

از برکت منظومه عمیق حضرت امام(ره) این روز ها شاهد رده های متعدد و پر برکت بسیج در بدنه سازمان آن هستیم.

در طول تاریخ ۴۱ ساله انقلاب هر کجا دستاوردی به ارمغان آمد، هر کجا فتح الفتوحی داشتیم حاصل تفکر و نگرش بسیجی بوده است و این افتخار تنها شامل حال اعضای سازمانی بسیج نیست؛ بلکه هر کدام از هم وطنان عزیز مان در جای جای کشور عزیزمان که با روحیه بسیجی و مخلصانه فعالیت می کنند جزو خانواده بزرگ بسیج می باشند.

در حادثه غم بار سیل ابتدای سال، شاهد بودیم در برخی شهر ها مردم درب خانه های شان را به روی مردم سیل گرفتار باز کرده بودند و از آن ها بدون هیچ چشم داشتی پذیرایی می کردند. نیرو های امدادی و انتظامی مثل همیشه جان بر کف وارد عرصه شده و اجازه ندادند غم این حادثه تبدیل به یک فاجعه ی دردناک شود. که اگر روحیه بسیجی در کشور نبود با چه انگیزه ای می خواستیم به دل مشکلات بزنیم؟

امروز بسیج سازندگی در نقاط محروم فعال است. بسیج دانشجویی واقعا در این زمینه گل کاشته است. حتما دیده اید جوانان با غیرت و با معرفت دانشجو را که چندین روز دور از خانه در مناطق کم بضاعت حاضر شده و با حل بخشی از مشکلات آن ها نشاط را دوباره به سفره های شان بر می گردانند.

در عرصه علمی، هفته گذشته هشتم آذر ماه مصادف بود با سالروز شهادت دانشمند هسته ای شهید دکتر مجید شهریاری که با یک نگاه بسیجی دهه ها تلاش کرد و در عرصه علم مردانه حاضر شد و سوخت ۲۰ درصد غنی سازی اورانیوم را برای کشور آماده کرد و خار چشم دشمنان شد و سرانجام هم به دست عوامل خود فروخته آمریکا و اسرائیل به شهادت رسید. ما توفیق داشتیم آن زمان با ایشان در یک منطقه زندگی کنیم و بنده خودم از نزدیک شاهد رفتار و سکنات ایشان بودم. ذره ای تکبر و فخر در حرکات این مرد نبود که به خاطر علمش بخواهد به اطرافیانش فخر فروشی کند و از نگاه بالا به پایین با آن ها برخورد کند. ما تا روز شهادت و تا زمانی که خبر شهادت ایشان از رسانه پخش شد اصلا از جایگاه بزرگ ایشان خبر نداشتیم.

از دیگر ویژگی های بسیجیان گمنامی و بی نشانی است. اهل اخلاص در عمل اند. اهل ارتباط با خدایند. اهل فکر و اهل معرفت اند.

این ویژگی برای همه بسیجیان است و همه آن ها از یک مسیر مشخص تبعیت می کنند.

از دیگر بسیجیان عزیز ما، شهید دکتر حاج غضنفر رکن آبادی است. عزیزی که در فاجعه خونین منا به فیض شهادت نائل آمد. در ایامی که ایشان در عربستان سعودی مفقود بود مدام از ایشان تحت عنوان دیپلمات بسیجی یاد می کردند. همه ما از فضای کار دیپلماتیک مطلع هستیم اما وقتی واژه بسیجی در کنار آن آمد خیلی تلاش کردم تا از این موضوع رمز گشایی کنم. وقتی برای تولید مستند ایشان به لبنان سفر کردیم اولا تمام شهر ایشان را می شناختند. این طور نبود فقط شیعیان و مریدان جریان حزب الله نام ایشان را شنیده باشند. مسیحی، دروزی، سنی و همچنین تمام طوایف سیاسی کشور ایشان را به اسم غضنفر می شناختند و در مصاحبه هایی که با مسئولان کشوری و مسئولین حزب الله داشیم مدام این نکته را اشاره می کردند که ایشان یک روحیه بسیجی در انجام فعالیت ها و ماموریت های شان داشتند و سمبل فرد بسیجی در لبنان شده بودند. ایرانیان مقیم لبنان می گفتند در طول مدت ماموریت ایشان در لبنان به مناسبت های مختلف ما را دور هم جمع کرده و به مشکلات ما رسیدگی می کرد و این دیدار ها در درجه اول باعث می شد با دیدن هم دیگر روحیه مان افزایش یابد و وسیله ای برای ارتباطات بیشتر ما شده بود.

از دیگر بسیجیان بزرگ انقلاب باید اشاره کنم به شهید حاج حسن تهرانی مقدم، پدر موشکی ایران. بزرگ تر های جمع فضای کمبود های ما در دروان دفاع مقدس را دیده اند سوال می کنم. ما در زمان جنگ چه داشتیم؟ ما جز چند اسلحه کلاشینکف که آن هم تازه بعد ها به دستمان رسید و بخشی از آن سلاح ما از عنیمت هایی که از عراق می گرفتیم تامین می شد؛ چه داشتیم؟ مسئول وقت عملیات سپاه خوزستان در روز های اولیه تهاجم بعثی ها برایم نقل می کرد هنگام حمله ارتش بعث عراق در ۳۱ شهریور ۵۹ ما ۱۰ عدد کلاشینکف بیشتر نداشتیم. مسئول عملیات مرکز استان می گوید نه شهر های اطراف!

اما به صورت بسیجی وارد این عرصه شد، مردانه تلاش کرد و زمانی که سال ۹۰ به شهادت رسید فاصله موشک های ما بین ایران و رژیم غاصب صهیونیستی به کمتر از ۱۰ دقیقه رسیده بود.

تکفر بسیجی حاصلش چنین دستاوردی هایی می شود. تمام این عزیانی که یاد کردم تا زمان شهادتشان هیچ کس از جایگاه رفیع آن ها اطلاع نداشت و ابدا اهل مطرح کردن خودشان نبودند و هیچ کدام از بسیجیان اهل این کار نیستند.

حالا سوال اصلی اینجا مطرح می شود. وقتی چنین ظرفیت عظیم و منسجم و فعالی در کشور وجود دارد چرا مسئولان در جهت رفع مشکلات و توسعه کشور از آن استفاده نمی کنند؟ چرا در قضیه گران سازی قیمت بنزین از بُعد فرهنگی اجتماعی بسیج در جهت اقناع افکار عمومی استفاده نشد و با بی تدبیری کار را به جایی رساندند که مثل اغلب اوقات از بعد نظامی بسیج استفاده شود.

رمز موفقت ما در طول این ۴ دهه، پشتیبانی مردم و استفاده از ظرفیت انسجام توده های مختلف مردم بوده است. اما روز های اخیر می شنیدیم خیلی راحت مسئولان عنوان می کردند ما طرح گران سازی قیمت سوخت را به شکلی اجرا کردیم تا مردم تحت هیچ شرایطی از آن با خبر نشوند و غافلگیر شوند. این افتخار نیست. این مایه شرمندگی و شرمساری است در شرایطی که ظرفیت عظیم بسیج برای حل مشکلات در کشور آماده است، دست اندرکاران اقدامات اجرایی کشور از آن غافل هستند.

موضوع آخر بنده ویژگی بصیرت بسیجیان است. من برای بیان اهمیت و جایگاه والای این خصیصه سه نقل تاریخی مطرح می کنم و عرضم را به پایان می رسانم.

مقام معظم رهبری سال ۷۵ در جمع بسیجیان و مسئولان لشگر ۲۷ محمد رسول الله(ص)، یک سخنرانی تاریخی را مطرح می کنند با موضوع جایگاه خواص و عوام در جامعه اسلامی. در بخشی از این سخنرانی آمده است در جریان قیام حضرت اباعبدالله الحسین(ع) وقتی مسلم به کوفه آمد عددی بالغ بر ۱۸ هزار نفر با او بیعت کردند. ظهر که عبیدالله بن زیاد به شهر رسید تا شب همه رفتند و مسلم غریب و تنها در کوفه ماند تا اینکه طوعه او را به خانه اش راه داد.

در روز عاشورا امام حسین(ع) بود و هفتاد و دو نفر یار با وفای شان. بعد از شهادت ایشان قیام های متعددی رخ داد. قیام توّابین، قیام مختار. در جریان این قیام ها چند هزار نفر کشته شدند؟ اگر همان افراد در زمان خودش وارد میدان می شدند و حضرت را تنها نمی گزاشتند و سپاه عمر سعد را شکست می دادند نه امام با این کیفیت فجیع به شهادت می رسید و نه بنی امیه می توانست ۹۰ سال بر جامعه اسلامی حکومت کند و ۶ قرن بنی عباس بر مسند حکومت بنشیند و مسیر هدایت انسان ها را عوض کنند. حالا که امام به شهادت رسید، هزاران هزار خون هم ریخته شود و ده ها قیام انجام شود چه فایده؟

کمی جلوتر بیاییم. ۳۳ سال قبل در جریان عملیات کربلای ۵ ما به شکل ظفرمندانه ای به پیروزی رسیدیم که بعد از آن عملیات اساس قطعنامه ۵۹۸ را شورای امنیت نوشت. ما وقتی در این عملیات به دروازه های شهر بصره نزدیک شدیم، جامعه جهانی به این نتیجه رسید تا ایران به برتری های بیشتری نرسیده وضعیت جنگ را مشخص کند.

اما در همین جریان یکی از فرماندهان وقت این عملیات برای من تعریف می کرد اگر ما روز آخر دو گردان بیشتر داشتیم و میتوانستیم کانال پرورش ماهی را رد کرده و به شهر بصره نزدیک تر شویم و خطر سقوط آن را برای صدام بیشتر می کردیم قطعا ابعاد برتری ما بیشتر می شد و ذیل آن مفاد بیشتری در قطعنامه برای ما می نوشتند و دیگر حضرت امام(ره) از آن به عنوان جام زهر یاد نمی کرد و برای ما هم تا ابد جام زهر نبود این قطعنامه!

کمی جلوتر بیاییم. دو هفته قبل در جریان اغتشاش های انجام شده اگر امت حزب الله به سرعت وارد عمل نمی شدند و ۴۸ ساعته قائله ی بی نظمی ها را جمع نمی کردند و در آن شرایط اهم فی الاهم نمی کرد و می گفت حالا ببینیم در جریان این ناامنی ها منتظر بمانیم ببینیم قیمت را شاید کاهش دادند و اغتشاش ها به شهر های اصلی می رسید و حجم آن بیشتر می شد شاید امروز من اینجا در خدمت شما نبودم و تحت عنوان یک نیروی آماده باش در پایگاه های بسیج منتظر بودیم ببینیم کدام منطقه آشوب شده تا به آن جا عزام شویم.

این بصیرتی که مردم به خرج دادند باعث شد آتش فتنه بخوابد و دشمن این بار هم زمین بخورد.

در دانشگاه جوانان سوال زیاد دارند. مسئولین در دانشگاه آن طور که شایسته است حاضر نمی شوند. دانشجویان به تعبیر شهید بهشتی موذن جامعه هستند اما وقتی او تقویت نمی شود و به او بها داده نمی شود این عنصر ارزشمند را بعضا گوشه گیر و منزوی می کنند. در دانشگاه سر کلاس های درس اغلب سوال می کنند چرا آن روز به خیابان ها آمدید تا اعتراضات به افزایش قیمت سوخت نادیده گرفته شود؟ وقتی پاسخ می دادیم آن روز دیگر مسئله بنزین نبود و ناآرامی ها در حال شدت گرفتن در تمام شهر و کشور بود و امنیت مان به خطر افتاده بود و زمانی که از پشت پرده این حوادث پرده برداشتیم و متوجه اصل ماجرا شدند تازه فهمیدند که حضور مردم به چه فتنه بزرگی پایان داده است. اما مسئله بنزین جای خود و باید مسئولان مشکلات آن را حل کنند.

از وظایف ما اقناع چهره به چهره است. همین که مردم احساس کنند در نظام دلسوزانی وجود دارد که سرنوشت مردم برای شان اهمیت دارد در سخت ترین شرایط ایستادگی می کنند کما اینکه در دوران دفاع مقدس هم مردم بودند که جانانه پای کار دفاع آمدند و آن حماسه بزرگ را رقم زدند.

اگر ما بتوانیم فرهنگ بسیجی را به معنای دقیقش در جامعه بسط دهیم، در بزنگاه های مختلف می توانیم فتنه دشمن را به خودشان برگردانیم. از جمله وظایف بسیج دانشجویی کار فکری است. اعمال افراد در یک جامعه برگرفته از افکار آن ها است. اگر بسیج دانشجویی بتواند در این زمینه قدم های مهم اجرایی بردارد، بی شک ما در سایر عرصه ها نیز پیروز میدان خواهیم بود.

خدایا خداوندا بر محمد . آل محمد(ص) فرج امام زمان مان برسان

ظهور فرجش تعجیل فرما

رهبر معظم انقلاب در کنف امام زمان موید و منصور بدار

گذشتگان مان بیامرز

مرضای ما شفای عاجل عنایت فرما

والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته