راهکار‌ های جذب سرمایه‌گذار خارجی در بهبود و افزایش توان اقتصادی کشور ها بسیار حائز اهمیت است .در سال‌های تحریم یکی از مهمترین مسائل، انزوای ایران در اقتصاد جهانی بود.

راهکار‌ های جذب سرمایه‌گذار خارجی در بهبود و افزایش توان اقتصادی کشور ها بسیار حائز اهمیت است .در سال‌های تحریم یکی از مهمترین مسائل، انزوای ایران در اقتصاد جهانی بود. سال‌هایی که درهای کشور به روی سرمایه‌گذاران خارجی بسته شد و کشورهای رقیب توانستند از شرایط حاضر به نفع خود سود ببرند که در نهایت تبعات این انزوا بیشتر خود را نشان داد تا آنجا که شاهد فرار سرمایه‌های داخلی طی آن سال‌ها نیز بوده‌ایم.

حال با گذر از آن دوران ناخوشایند، شرایط به گونه‌ای تغییر یافت که امیدوار به برگشت سرمایه‌های خارج شده از کشور هستیم و همچنین شرایط سرمایه‌گذاری در ایران رو به رشد و بهبودی می‌باشد. از این رو در این نوشتار قصد داریم راهکار‌های جذب سرمایه‌گذاری در ایران را به طور مختصر بیان کنیم، با “بهین‌صنعت‌یاب” همراه باشید؛

قبل از معرفی راهکارهای جذب سرمایه‌گذار خارجی، بررسی برخی موانع امری ضروری است.

محیط کسب و کار نامناسب یکی از عوامل جدی بر سر راه جذب سرمایه‌گذار است؛ زیرا فضای نامساعد کسب وکار عملکرد بنگاه‌های اقتصادی را افزایش داده و از سوی دیگر از اعتماد سرمایه‌گذاران می‌کاهد که در نتیجه آن منتج به عقب نگه‌داشتن اقتصاد ایران از رقبای جهانی خود می‌گردد. همچنین فشارهای سیاسی و تحریم‌های طولانی مدت ایران باعث عقب‌ماندگی نظام بانکی ایران و فاصله گرفتن با استانداردهای جهانی شده و بانک‌های داخلی توان مقابله با بانک‌های معتبر جهانی را ندارند و همین مساله باعث می‌شود سرمایه‌گذاران رقبت همکاری با بانک‌های درجه پایین را نداشته باشند.

موانع اصلی در جذب سرمایه‌گذار خارجی

مانع دیگر در جذب سرمایه‌گذار، وجود ضعف شدید در بخش اطلاعات صنایع مختلف است. متاسفانه در ایران اطلاعات جامع و کامل از نحوه عملکرد و آمار صحیح از صنایع در دسترس نیست، مشکل آمار ایران نه تنها در بخش صنایع بلکه در بسیاری بخش‌های دیگر گربیگان‌گیر سرمایه‌گذاران می‌باشد.

موضوع دیگر، عدم توجه به مزیت‌های اقتصادی در کشور می‌باشد، هرچند در سال‌های اخیر سعی شده یک سری فرصت‌ها و مزیت‌های اقتصادی در ایران بررسی شود اما جامع و کامل نمی‌باشند. در کنار مسائل یاد شده، هنوز بازارهای مالی در ایران با استاندارهای جهانی فاصله زیادی دارند همچنین نوسان‌ها و تغییرات در نرخ ارز از دیگر موانع در جذب سرمایه‌گذاری خارجی است.

لازم به ذکر است، بالا بودن ریسک سرمایه‌گذاری و ضعف در تامین امنیت اقتصادی و بیمه سرمایه‌گذاری‌ها و فراهم نبودن زیرساخت‌ها و عدم برنامه‌ریزی جامع جهت جذب سرمایه‌های خارجی، بسته بودن اقتصاد ایران و عدم پیوند مناسب با اقتصاد جهانی از جمله موارد قابل اشاره در این زمینه می‌باشد. برداشتن موانع پیشرو، خود از جمله راهکارهای جذب سرمایه‌گذار محسوب می‌شود. با این حال برخی راهکارها جهت تشویق سرمایه‌گذار خارجی با استفاده از تجریبات دیگر کشورها، به صورت زیر قابل ذکر است؛

مناسب ترین روش های جذب سرمایه‌گذار خارجی

 

 راهکار‌ های جذب سرمایه‌گذار خارجی مورد اول –  برگزاری نشست‌های چندجانبه

اینگونه نشست‌ها توسط کشور میزبان سرمایه‌گذاران انجام می‌شود و از کشورهای مبدا سرمایه‌گذاری دعوت می‌شود تا در آن جلسات ضمن دیدار سرمایه‌گذاران خارجی در مورد شرایط سرمایه‌گذاری و تعهدات دولت و تضمین‌های لازم جهت اطمینان خاطر سرمایه‌گذار گفتگو شود.

راهکار‌ های جذب سرمایه‌گذار خارجی مورد دوم- انعقاد قراردادهای بین‌المللی

مورد فوق در خصوص کشورهایی است که به دلیل تحریم‌ها در انزوای اقتصادی قرار گرفتند که با رفع تحریم‌ها بایستی کشور مورد نظر ارتباط خود را با سایر کشورها برقرار کند تا ضریب اطمینان سرمایه‌گذاران بالا رود.

راهکار‌ های جذب سرمایه‌گذار خارجی مورد سوم- بهبود قوانین و مقررات

بهبود در قوانین و مقررات مالی و انطباق آن با استانداردهای جهانی از جمله مواردی است که باید به سرعت به آن پرداخته شود زیرا یکی از مولفه های مهم در جذب سرمایه‌گذار می‌باشد.

راهکار‌ های جذب سرمایه‌گذار خارجی مورد چهارم -انتشار پروفایل سرمایه‌گذاری کشور

جهت معرفی فرصت های سرمایه گذاری در کشور به سرمایه‌گذاران و ارائه اطلاعات لازم در مورد شرایط، فرصت‌ها و تهدیدهای پیشرو در کشور انتشار نسخه‌های سرمایه‌گذاری بسیار مهم می‌باشد. که علاوه بر موارد فوق؛ شرایط، قوانین و مقررات سرمایه‌گذاری در کشور مورد نظر ذکر شده باشد.

راهکار‌ های جذب سرمایه‌گذار خارجی مورد پنجم- سیاست ارزی با ثبات

بی‌شک یکی از مشکلات جدی در بحث سرمایه‌گذاری خارجی ثبات نرخ ارز می‌باشد که متاسفانه ایران در سال‌های اخیر با بی‌ثباتی مطلق در این مساله رو‌به‌رو است و یکی از بزرگترین ضعف‌های اقتصاد ایران می‌باشد.

راهکار‌ های جذب سرمایه‌گذار خارجی مورد ششم -همکاری با سازمان‌های بین‌المللی

همکاری با سازمان‌های بین‌المللی در ایران، به دلیل تحریم بسیار کاهش یافته است. امید است با رفع تحریم‌ها روابط خوبی با سازمان‌های بین‌المللی برقرار شود، زیرا چنین سازمان‌هایی از طریق مشاوره و توصیه به کشورها به پیشبرد اهداف اقتصادی و همچنین اعطای وام کمک می‌کنند.

راهکار‌ های جذب سرمایه‌گذار خارجی مورد هفتم – تشکیل نهادهای مرتبط

ایجاد نهادهای مرتبط با بخش سرمایه‌گذاری خارجی که عموما جهت بررسی موانع و مشکلات این بخش تشکیل شده‌اند و با رایزنی با کشورهای چند ملیتی و حل ابهامات، مشاوره، کمک به حل و فصل سریع اختلاف بین سرمایه‌گذار خارجی و عامل داخلی می‌باشند.

در پایان امیداست؛ کشور با بکارگیری دیپپلماسی فعال اقتصادی جهت معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری، به جلب اعتماد از جامعه جهانی دست یابد تا به وسیله آن، مشکل کمبود منابع مالی حل شود. بدین منظور، دولت به عنوان زمینه‌ساز این امر باید با تعامل با بخش خصوصی، زمینه جذب و هدایت سرمایه‌های خارجی به‌خصوص سرمایه‌های ایرانیان مقیم خارج از کشور به سمت بخش خصوصی را ایجاد کند تا ضمن توسعه اقتصاد در کشور، موجبات توانمندی و ارتقای جایگاه و سهم بخش خصوصی نیز فراهم شود.

 

 

منبع:بهین صنعت یاب