یک کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه مبارزه علمی و مواجهه مکانیزمی، تحریم را به بهترین فرصت برای کشور تبدیل خواهد کرد، معتقد است، با تقاطع‌گیری هوشمند از اطلاعات تجاری و اقتصادی کشور امکان واکنش فوری به تحریم وجود دارد. به گزارش خبرگزاری تسنیم،  امنیت و اقتصاد دو سلاح متوازن برای حفظ بنیان های یک کشور […]

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه مبارزه علمی و مواجهه مکانیزمی، تحریم را به بهترین فرصت برای کشور تبدیل خواهد کرد، معتقد است، با تقاطع‌گیری هوشمند از اطلاعات تجاری و اقتصادی کشور امکان واکنش فوری به تحریم وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم،  امنیت و اقتصاد دو سلاح متوازن برای حفظ بنیان های یک کشور محسوب می شوند، هیچ کشوری بخصوص با ویژگی جمهوری اسلامی ایران بدون سلاح امنیت و اقتصاد توان بقاء و ماندن را ندارد. از اینکه کشور در شرایط امنیتی خوبی قرار دارد هیچ شکی نیست و این حاصل مجاهدت ها و از خود گذشتگی هزاران شهید، رزمنده ایثارگر و آزاده می‌باشد،قطعا بدون امنیت نمی‌توان به اقتصاد فکر نمود. اما همان اندازه که امنیت اهمیت دارد اقتصاد قوی نیز می‌تواند اهمیت داشته باشد. اقتصاد قوی امنیت را پایدارتر نموده و دامنه امنیت و قدرت نظامی راگسترده و مستحکم تر می‌نماید. توجه داشته باشیم که  ایران از لحاظ ویژگی های اقتصادی و استراتژیکی در شرایط بسیار ممتاز و عالی قرار دارد و به هیچ عنوان اغراق نیست اگر بگوییم اولین و قوی ترین کشور از لحاظ ظرفیت و موقعیت اقتصادی در جهان می‌باشد.

لیکن بزرگترین شاخص منفی اقتصاد ایران با چنین ویژگی منحصر بفردی، ضعف شدید مکانیزمهای اقتصادی کاری و مکانیزمهای حفاظتی می‌باشد. اقتصاد فاقد مکانیزم مانند موشک یا هواپیمای بدون موتور است، هرچقدر فرمانده یا خلبان تلاش کند نمی تواند موشک را شلیک نماید و از مواضع خود دفاع نماید و یا اینکه خلبان نمیتواند هواپیما را به پرواز درآورد.

اقتصاد بدون مکانیزم نیز دقیقا به مثابه اقتصاد بدون موتور است. هرچقدر دستور و تاکید فرمانده برروشن شدن آن باشد چون فاقد موتور است به  هیچ  عنوان روشن نمی‌شود و به حرکت در نخواهد آمد و از طرفی چون فاقد مکانیزم حفاظتی می‌باشد وقتی به آن حمله می‌شود و یا در درون از آن خوب حفاظت نمی‌شود، کم کاری درون و یا حمله طرف مقابل به اقتصاد موثر واقع شده و اختلالات جدی بر بدنه این چنین اقتصادی می گذارد. در واقع می‌توانیم بگوییم اقتصاد ایران توان دفاع مکانیزمی از خود را ندارد، به بیان دیگر و به صراحت باید اذعان داشت اقتصاد ایران بدلیل ضعف مکانیزمی و حفاظتی براحتی قابلیت دستکاری را دارد.

همچنان که این اقتصاد ضعف شدید مکانیزمی و حفاظتی دارد اگر موتور قدرتمند برروی آن نصب شود درواقع مکانیزمهای اقتصادی کاری درست و تخصصی طراحی و از آن  بدرستی محافظت شود می‌تواند براحتی از چالشهای داخلی عبور، اوج گرفته و قوی ترین اقتصادهای جهان را درمعرض حک و تهدید جدی قراردهد.

موضوع اقتصاد بویژه علم اقتصاد تنها مقوله‌ای است که قابلیت تحریم ندارد، تحریم به هیچ عنوان نمی‌تواند از مرزهای علمی عبور نماید لیکن مبارزه علمی و مواجهه مکانیزمی، تحریم را به بهترین فرصت برای کشور مورد تحریم و بدترین تهدید برای کشورهای تحریم کننده تبدیل خواهد نمود.

با این اوصاف آنچه آینده یک کشور را تضمین یا تهدید می کند توان یا ضعف مکانیزمی آن کشور است. جهان در چند قدمی جنگ مکانیزمها است و آنچه در آینده ای بسیار نزدیک اتفاق می افتد نبردها و جنگ‌های مکانیزمی بین مکانیزمهای اقتصادی کشورها است.

شرایط فکری حاکم  بر تفکر سیاستمداران و استکبار جهانی بیانگر این است که آنان در هیچ عصر و زمانی منافع سایر کشورها بویژه کشورهای اسلامی را در نظر نمی گیرند و بجز منافع خودشان به منافع و آسایش هیچ ملتی فکر نمی‌کنند و هر تفکری غیر از این باشد باطل و با شکست قطعی مواجه است. اهداف تمامی جنگهای مکانیزمی برسر مساله اقتصادی و در نهایت برتری قدرت نظامی برای تسلط برجهان است. آنچه که در این میان حائز اهمیت است شاید کشور در شرایطی ازحیث جنگ اقتصادی قرار بگیرد که ازلحاظ مدیریتی دیگر زمان و مجالی برای جبران  آن نباشد.

کارشناسان و متخصصین  ایالات متحده بصورت شبانه روزی بر ریزترین و جزئی ترین رکوردهای تجاری و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران تمرکز دارند و برای این موضوع سازوکار ، اتاق فکر و کارشناسان بسیار زبده ای دارند، این درحالیست که در داخل کشور هنوز در این خصوص تصمیمات جدی و اثرگذاری اتخاذ نگردیده است.

توان تخصصی کارشناسان اقتصادی جمهوری اسلامی ایران از لحاظ طراحی مکانیزمهای اقتصادی و حفاظتی برای به تعادل رساندن اقتصاد ایران و حمله مکانیزمی به اقتصاد کشورهایی که اقتصاد جمهوری اسلامی ایران را تهدید می نمایند بیش از حد انتظار است و با صراحت میتوان گفت با کم ترین هزینه و در کمترین زمان ممکن امکان قراردادن اقتصاد کشور در حالت “مکانیزمی مولکولی”  با قابلیت عدم امکان حک از طرف دشمن و همچنین توان حک و اثرگذاری برروی اقتصاد کشورهایی که اقتصاد جمهوری اسلامی ایران را تهدید و تحریم می نماید وجود دارد.

این نبرد مکانیزمی با تقاطع گیری و تناظرگیری درست از اطلاعات اقتصادی کشور و سایر کشورها بویژه کشورهای متخاصم ، با ایجاد کشش برنقطه و با فعال نمودن نقاط اقتصادی پرکشش مثبت و به کنترل درآوردن نقاط پرکشش منفی از داخل و یا از خارج کشور قابلیت طراحی و هدف گذاری را دارد. مرگ قطعی آمریکا و متحدانش زمانی فرا می‌رسد که توان اقتصادی ایران حداقل در کمتر از پانصد روزکاری از ۳۰۰ میلیارد دلار عبور کند و به سرعت این توان اقتصادی به مرز پانصد میلیارد دلار نزدیک شود و سالیانه حداقل از ده درصد رشد اقتصادی نیز برخوردار باشد، این حداقل انتظار از توان متخصصین کشور و ظرفیت اقتصادی ایران است.

حسین علیزاده، کارشناس ارشد تجارت خارجی