عضو هیات رئیسه اتاق اصناف ایران و رئیس اتاق اصناف اصفهان پیشنهاد داد: ساعت منع تردد شبانه از ۹ به ۱۲ شب تغییر کند

عضو هیات رئیسه اتاق اصناف ایران و رئیس اتاق اصناف اصفهان پیشنهاد داد: مسئولان با تغییر ساعت منع تردد در اسفند ماه و یا دو هفته پایانی اسفند، ساعت خریدهای مردم را سرشکن کنند و اجازه تردد بیشتر به آنها داده شود، تا این فاصله زمانی موجب فاصله اجتماعی بیشتر بین افراد شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اتاق اصناف ایرانرسول جهانگیری در گفت‌وگو با ایسنا، درباره برخی صحبت ها مبنی بر تعطیلی دوباره اصناف و کسبه با تشدید گسترش ویروس کرونا در اصفهان، اظهار کرد: به طور معمول هر چه به روزهای پایانی شب عید نزدیک می شویم، میزان مراجعات مردم برای خرید افزایش می یابد، بنابراین باید مدت زمان محدودیت منع تردد از ۹ شب تا ۴ صبح را کاهش دهیم.

وی با پیشنهاد اینکه منع تردد خودروها از ساعت ۹ شب باید به ۱۲ شب و حتی یک بامداد تغییر کند، گفت: با توجه به اینکه بسیاری از کارمندان تا ساعت ۳ یا ۴ بعد از ظهر سر کار هستند، با توجه به منع تردد خودروها از ساعت ۹ شب، مغازه ها نیز بیش از این زمان اجازه فعالیت ندارند، بنابراین خانواده ها ناچارند در یک محدوده زمانی اندک خریدهای خود را انجام دهند که در این شرایط میزان تجمع و ازدحام مردم در مراکز خرید و فروشگاهی بیشتر می شود.

رئیس اتاق اصناف اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر نیز شاهد ترافیک شبانه به دلیل خریدهای شب عید هستیم، پیشنهاد داد: مسئولان با تغییر ساعت منع تردد در اسفند ماه و یا دو هفته پایانی اسفند، ساعت خریدهای مردم را سرشکن کنند و اجازه تردد بیشتر به آنها داده شود، تا این فاصله زمانی موجب فاصله اجتماعی بیشتر، بین افراد شود.

وی در خصوص برخی پیش بینی ها مبنی بر تعطیلی برخی اصناف با تشدید شیوع کرونا در اصفهان، گفت: اگرچه سلامت مردم در این شرایط بسیار اهمیت دارد، اما مسئولان ستاد ملی کرونا نباید برای تعطیلی اصناف عجله کنند، چراکه مردم وضعیت اقتصادی خوبی ندارند.

جهانگیری همچنین گفت: در خصوص پذیرایی از گردشگران در مراکز اقامتی با برگزاری جلسات مختلف به دنبال راهکارهایی برای رعایت پروتکل ها هستیم، البته امسال همانند سال گذشته در بحث پذیرش مسافر در ایام نوروز در خانه های استیجاری یا مدارس و … هیچ برنامه ای نداریم.

وی با تاکید بر ضرورت رعایت پروتکل‌ها توسط مردم، اظهار کرد: با تشدید شیوع کرونا، بستن واحدهای صنفی و مغازه ها باید آخرین تدبیر مسئولان باشد و ستاد ملی مقابله با کرونا باید راهکارهای دیگری اتخاذ کنند و نباید با ممنوعیت تردد از ساعت خاصی میزان تجمع در شهر را در زمان مشخصی بالا ببریم.

به اعتقاد رئیس اتاق اصناف اصفهان، محدودیت تردد به خصوص در آستانه نوروز به تنهایی موجب تراکم و ازدحام می‌شود و نباید اصناف را تعطیل کنیم، از سوی دیگر با همکاری اصناف می توان برای سرشکن کردن پیک دوباره کرونا، در دو هفته ابتدایی سال آینده برخی مشاغل را همزمان با ادارات تعطیل کنیم و یا برای آنها محدودیت فعالیت اعمال کنیم.

وی با بیان اینکه اکنون در شرایط عادی همانند ماه های دیگر سال نیستیم، گفت: اکنون در روزهای پایانی سال قرار داریم و فعالیت برخی کسبه تنها به اسفند ماه وابسته است، چراکه برخی مشاغل در یک ماه پایانی سال به میزان طول سال، درآمد دارند.

جهانگیری با یادآوری اینکه سال گذشته بیشترین ضربه اقتصادی وارده به اصناف به دلیل محدودیت و تعطیلی مغازه ها و اصناف در اسفند ماه بود، اظهار کرد: با تشدید و گسترش دوباره کرونا، مسئولان باید آخرین راهکار را تعطیلی اصناف در روزهای پایانی سال بدانند./ح/