در آغاز سال 1400 و با رونمایی از شعار سال توسط مقام معظم رهبری چشم هزاران تولید کننده و فعال حوزه اقتصادی کشور دوباره با امید روشن شد. "تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها" شعاری بود که حتی شنیدنش می توانست در مجموعه های اقتصادی کوچک و بزرگ اقتصادی کشور جان تازه ای بدمد اما با وجود گذشت بیش از چهار ماه از این نامگذاری هنوز سازوکار جدی برای این مهم طراحی و عملیاتی نشده است.

کارگردان مستند مس دالی در گفتگویی با دبنا درباره این سوژه گفت: معدن مس دالی سوژه ای که در پایان سال ۱۳۹۹ به آن پرداختیم و با گزارشات مردمی توجه ما به آن جلب شد، داستان در مورد معدنی در استان مرکزی و شهرستان دلیجان بود به نام معدن مس دالی که با وجود گذشت بیش از ده سال از صدور مجوزات لازم هنوز به بهره برداری نرسیده بود، با ورود به مسئله و بررسی اولیه و راستی آزمایی مستندات موجود بر صداقت و صحت مدارک پی بردیم و وارد فاز پیش تولید آن شدیم.

با هماهنگی های صورت گرفته با روابط عمومی استانداری و معاونت فنی و معدنی استانداری وارد استان شدیم و مصاحبه هایی با مسئولین اجرایی و مراجع مرتبط با آن داشتیم، نکته جالب توجه این بود که هنگام صدور پروانه شورای عالی معادن برای معدن دالی استعلامات لازم از ادارات مرتبط انجام شده و موافقت این مراجع در پرونده ایجاد شده بود لکن با همه این مسائل هنوز این معدن فعال نشده است.

امیر محمد سبحانی نیا  کارگردان این مستند در ادامه گفت: سوال اصلی که برای مخاطب ما بوجود می آید این است که پس حلقه مفقوده این مسئله کجاست و چرا با وجود مجوزات لازم این معدن فعالیت خود را آغاز ننموده است؛ ما نیز برای یافتن پاسخ این سوال کنکاش کردیم و به نظر می رسد که برخی مسائل بین افراد و اشخاص باعث این مسئله شده است.

در کشور ما و در شرایط نابه سامان اقتصادی نباید اجازه بدهیم که منابع ارزشمند و غنی اقتصادی که میتواند برای کشور ارزش افزوده و منافع ایجاد کند محل کشاکش های شخصی و گروهی شود، خواسته ما از مسئولین ملی و استانی این هست که با جلوگیری از این موضوع به حل اختلافات بر سر این معدن کمک کنند و این فضای منفی را از بین ببرند.

امید وار هستیم که با استقرار کامل دولت جدید سرنوشت معدن مس دالی از هاله های ابهام خارج شود و شاهد استفاده از ظرفیت های بزرگ این معدن باشیم که قطعا می تواند در بهبود شرایط معیشتی و اشتغال این معدن موثر واقع شود، همچنین بزودی میزگرد کارشناسی معدن مس دالی را برگزار خواهیم کرد تا بتوانیم به روشن کردن ابعاد این موضوع کمک کنیم.

  • منبع خبر : دبنا