احترام به فرهنگ‌ها و آداب‌ و‌ رسوم قدیمی روستاها و جامعه‌ها یکی از اصلی‌ترین هدف‌های سفر به روستاهاست. یکی دیگر از مسائلی که باعث اهمیت گردشگری روستایی شده است اشتغال‌زایی، کمک به وضعیت اقتصادی روستاییان، تشویق آن‌ها به مهاجرت معکوس و حفظ ریشه‌های فرهنگی این منطقه‌هاست.

احترام به فرهنگ‌ها و آداب‌ و‌ رسوم قدیمی روستاها و جامعه‌ها یکی از اصلی‌ترین هدف‌های سفر به روستاهاست. یکی دیگر از مسائلی که باعث اهمیت گردشگری روستایی شده است اشتغال‌زایی، کمک به وضعیت اقتصادی روستاییان، تشویق آن‌ها به مهاجرت معکوس و حفظ ریشه‌های فرهنگی این منطقه‌هاست.

از آنجایی که آماده کردن امکانات در روستاها و شرایط سفر به آن‌ها هزینه زیادی برای دولت‌ها ندارد و ورود گردشگران به روستاها باعث عرضه و تقاضا و بازار کار می‌شود بسیاری از روستایی‌ها می توانند به دیار خود برگشته‌ و خانه‌هایشان را هم به اقامتگاه‌های نوستالوژی  تبدیل کرده‌اند  ه می توانند از طریق ارائه خدمات به گردشگران داخلی و خارجی امرار معاش و کسب درآمد می‌کنند.

گردشگری روستایی جزو اولین سبک‌های سفر بود که گردشگران به آن توجه کردند. این سبک سفر به دلیل دسترسی به طبیعت بسیار برای گردشگران محبوبیت داشت. اما گردشگری روستایی به صورت رسمی در جهان از سال ۱۹۴۵ و با شروع روش‌های آسان حمل‌و‌نقل شروع شد.

در ایران هم کمتر از یک دهه است که روستاهای زیادی به دلیل داشتن جاذبه‌های گردشگری زیبا مورد توجه گردشگران قرار گرفته‌اند و با توجه به اینکه امکانات اقامت در روستاها و راه‌های رفت‌و‌آمد به آن‌ها راحت‌تر شده است تقاضای سفر به این منطقه‌ها رشد خوبی پیدا کرده است.

شاید شما هم به روستاهایی مثل ابیانه در کاشان، ورکانه در همدان یا کندوان در تبریز سفر کرده‌اید و محو زیبایی‌های معماری و جاذبه های طبیعی این روستاها شده‌اید.

دولت هند سیاست های مختلفی را برای رشد صنعت توریسم در این کشور پیاده کرده است که منجر به نتایج خارق العاده که ذکر شد گردید و این سیاست ها همچنان نیز ادامه دارند. شروع این سیاست ها را می توان در سال ۲۰۰۲ دانست که یک کمیته توریسم در این کشور با هدف جذب توریست های بین المللی تشکیل شد. این کمیته برنامه های خود را تحت زیرشاخه های مختلفی از توریسم طبقه بندی کرد که یکی از زیر شاخه هایی که در برنامه ی ۱۲ ساله ی  این کمیته نقش ویژه ای داشت توریسم روستایی بود.

برای افرادی که در لایف استایل شهری غرق شده اند، ایده ی زندگی روستایی تازگی و جذابیت دارد. جذابیت طبیعت بکر به این خاظر ایجاد یک پتانسیل قوی برای جذب توریست می کند. قسمتی از توریسم روستایی به معنای بردن ساکنان شهر ها به قلب و مرکز فرهنگ های روستایی یک کشور می باشد. تعریف گسترده تر توریسم روستایی هر نوع فعالیتی می باشد که باعث نشان دادن زندگی یا لایف استایل روستایی، هنر، فرهنگ و تاریخچه ی یک منطقه ی روستایی می باشد که منجر به سود رسانی به جامعه های محلی  از نظر اجتماعی و اقتصادی می شود.

با ورود گردشگران به مناطق روستایی، شرایط زندگی در این مناطق با توسعه” کلبه سنتی سفر” با همکاری تعاونی های روستایی  بهبود خواهد یافت. فروشندگان روستایی به درآمد بیشتری خواهند رسید همین اتفاق برای تولید کنندگان صنایع دستی و فعالان حوزه ی حمل و نقل نیز اتفاق می افتد و این امر باعث رشد چشمگیر خانواده های روستایی می شود.

قرارگاه سفر وگردشگری روستایی در کشور در صدد است تا با همکاری تعاونی های روستایی از روند مهاجرت به شهر از طریق راه اندازی ” کلبه سنتی سفر” با مدیریت تعاونی ها و اشتغالزایی در روستاها  ساکنان روستا را مولد کند. این طرح کاملا اهداف اجرایی  داشته وقابلیت اجرای دارد این طرح هزینه ای برای دولت ندارد اما بزرگترین خدمت دولت ها بعد از انقلاب به مناطق محروم روستایی کشور است.

  • نویسنده : حسن حسن پورقادیکلایی کارشناس ارشد و فعال گردشگری