دبیرکل اوپک گفت علیرغم کاهش تقاضا برای نفت در بلندمدت، نفت همچنان تا ۲۰۴۵ رتبه اول خود را در ترکیب انرژی دنیا حفظ خواهد کرد.

به‌ گزارش پایگاه خبری کارونشان” دبنا ” به نقل از راشاتودی، سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، در گزارش خود از دورنمای دنیای نفت در ۲۰۲۱ در این هفته اعلام کرد تقاضای نفت طی چند سال آینده, به‌دنبال بهبود اقتصادهای جهان از همه‌گیری کرونا به‌شدت افزایش خواهد یافت.

طبق این گزارش، مصرف نفت ۱٫۷ میلیون بشکه در روز تا ۲۰۲۳ افزایش می‌یابد و به ۱۰۱٫۶ میلیون بشکه در روز خواهد رسید. این در حالی است که رشد شدید تقاضا برای سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ هم پیش‌بینی‌شده است.

محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک گفت:« تقاضا برای انرژی و نفت به‌دنبال سقوط در ۲۰۲۰، در ۲۰۲۱ به‌شدت افزایش‌یافته است و این روند صعودی ادامه خواهد داشت».

اوپک پیش‌بینی خود از تقاضای نفت در بلندمدت را پائین آورده و اعلام کرد انتظار می‌رود تقاضای نفت در ۲۰۳۰ به حدود ۱۰۶٫۶ میلیون بشکه در روز برسد یعنی ۶۰۰ هزار بشکه در روز پایین‌تر از تقاضا در سال گذشته میلادی و ۱۱ میلیون بشکه در روز کمتر از پیش‌بینی اوپک در ۲۰۰۷٫

اوپک با اشاره به این‌که تقاضای جهانی برای نفت خام پس‌از ۲۰۳۵ ثابت می‌شود اعلام کرد:«دورکاری برای بسیاری از شرکت‌ها پس‌از بحران کرونا تبدیل به یک روند معمول کاری شده‌است. بنابراین رشد تقاضای نفت در بلندمدت به‌دنبال ظهور خودروهای الکتریکی محدودتر خواهد شد».

پیش‌بینی تقاضای نفت در ۲۰۴۵ تا ۱۰۸٫۲ میلیون بشکه در روز پایین آمده است یعنی ۹۰۰ هزار بشکه در روز پایین تر از سال گذشته میلادی ولی بارکیندو علی‌رغم تمام این پیش‌بینی‌ها گفت:« نفت همچنان رتبه اول خود را در ترکیب انرژی دنیا حفظ خواهد کرد».