رئيس اتحاديه چاپخانه ‌داران تهران گفت: مي‌توانيم بازار منطقه را به آساني در دست بگيريم؛ اما قوانين دست و پا گير، مانع شده است. چاپخانه‌هاي ترکيه به راحتي سفارش کار مي‌گيرند.

به گزارش پایگاه خبری کارونشان ” دبنا “احمد ابوالحسني، رئيس اتحاديه چاپخانه داران تهران اظهار داشت: شرايط اقتصادي کشور خوب نيست. در چنين شرايطي، وضعيت چاپ هم مناسب نيست چون همه توليدکنندگان به طور مستقيم با چاپ سر و کار دارند. در هر کشوري با مراجعه به چاپخانه ها ميتوان از وضعيت اقتصادي آن باخبر شد. ما فعالان صنعت چاپ هم به خاطر بد بودن وضعيت اقتصاد، کرونا، تحريم ها و ديگر مسائل از اين وضعيت نامناسب کنوني، مستثني نيستيم.

وي افزود: در حال حاضر بيشتر در بخش صادرات فعاليت داريم. البته در اين حوزه، قوانين دست و پا گير بسياري داريم. در شرايط موجود خيلي آسان مي توانيم بازار منطقه را در دست بگيريم چون نيروي کار، بسيار ارزان است و تمامي امکانات چاپ را داريم؛ اما به خاطر وجود قوانين دست و پا گير نمي توانيم بازار منطقه را تصاحب کنيم.

سياست تشويقي کشور همسايه

ابوالحسني در ادامه افزود: برعکس، ترکيه چند سالي است که شروع به فعاليت حرفهاي در اين حوزه کرده است. يک چاپخانه آنها معادل ۱۰ چاپخانه ماست. ترکيه در کل منطقه به راحتي سفارش کار مي گيرد. آنها براي فعاليت بهتر گرفتن سفارش بيشتر، قيمت تمام شده را اعلام مي کنند؛ بدون آنکه حتي يک ريال سود دريافت کنند.

وي در تشريح بيشتر اين سياست عجيب ترکيه براي تشويق صادرات گفت: به طور مثال اگر قيمت تمام شده کالايي، با احتساب تمامي هزينه ها، از جمله هزينه خدمات ،کارگر و … ۱۰۰۰ تومان باشد؛ اين کالا با همان قيمت به کشورهاي ديگر صادر مي شود ولي آن هزار تومان، ۱۳ تا ۱۷ درصد براي صادرکننده سود دارد؛ چون وقتي صادرات انجام ميدهد تمام هزينههاي مالياتي، ارزشافزوده، هزينه هاي گمرکي مربوط به واردات مواد اوليه و … ، عودت داده ميشود. پس اگر توليدکننده با همان قيمت هم صادرات کند؛ جدا از اينکه به خاطر صادرات، تشويق دريافت مي کند به سود هم مي رسد.

شرط معافيت ۱۰ ساله چاپخانه داران ايتاليايي

ابوالحسني گفت: اگر صنعت چاپ ما به روز نشود در آينده نه چندان دور بايد شاهد ورود ترکيه به بازار ايران هم باشيم. در صنعت چاپ، هر کشوري نمي تواند به راحتي توليدکننده ماشينآلات باشد. در کل دنيا دو يا سه کشور، توانايي انجام اين کار را دارند. حتي آمريکا با آن عظمت، هيچ دستگاه چاپي توليد نمي کند. دستگاه ها در آلمان، ايتاليا و ژاپن توليد مي شوند. در بخش بسته بندي، ايتاليا قوي تر عمل کرده است. ايتاليا اخيرا شاهد از دست دادن بازار خود در منطقه اروپا بود. براي جلوگيري از اين اتفاق، قانون جديدي وضع کرد که طبق آن، اگر چاپخانه داري، ماشين به روز بخرد (از خود ايتاليا يا کشورهاي ديگر) مشمول ۱۰ سال معافيت مالياتي مي شود. اگر از خود ايتاليا خريد کند ۱۰۰ درصد آن به صورت وام، محاسبه و پرداخت مي شود.

صنعت چاپ را به نشر تقليل ندهيم

وي در ادامه خاطرنشان کرد: صنعت چاپ، صنعت بسيار مهمي است بنابراين تمامي کشورها براي آن برنامه هاي خاص دارند؛ ولي متاسفانه در ايران به چاپ، نگاه نشر و مطبوعاتي مي شود. در صورتي که چنين چيزي درست نيست. در حاضر سهم بخش نشر بيشتر از ۶ يا ۷ درصد نيست. تازه بخش زيادي از اين درصد هم وارد فضاي ديجيتال شده است. ديگر براي مصرف کننده به صرفه نيست که کاغذ هر بند ۷۰۰ هزا تومن را سياه کند، در انبار بچيند و بعدا بفروشد. در حال حاضر هر ناشري در بدترين حالت ممکن در عرض ۲۴ ساعت سفارش خود را با چاپ ديجيتال تحويل مي دهد. ديگر خبري از انبار نيست. اين اتفاق در کل دنيا در حال وقوع است. در حال حاضر به غير از کتاب هاي کمک درسي و کتاب هاي نفيس، بالغ بر ۹۰ درصد اقلام ديگر به صورت ديجيتال انجام مي شوند.

پيامدهاي يک تصميم اشتباه

وي تصريح کرد: البته چاپ ديجيتال هم با مشکلاتي همراه است اما مشکلات به درستي مديريت و کنترل نمي شود. اتفاق بدي در وزارتخانه رخ داد و تصميم اشتباهي گرفته شد. ساماندهي حوزه چاپ به اتحاديه اي سپرده شد که هيچ ربطي به اين بخش ندارد. آن اتحاديه هم نتوانست کاري انجام دهد. به اين ترتيب تداخل صنفي به وجود آمد. بيشتر چاپخانه هايي که در کار نشر فعال بودند به چاپ ديجيتال رو آوردند تا بتواند امور چاپ خود را انجام دهند. انگار در وزارت صنعت و معدن اراده اي براي اصلاح وضعيت اقتصادي وجود ندارد. اميدواريم با روي کار آمدن آقاي فاطمي امين اتفاقات خوبي در وزارت صنعت و معدن براي بخش اصناف بيفتد. اصناف از جايگاه واقعي خود فاصله گرفته اند.

استقبال گرم از نمايشگاه

وي در ارتباط با برگزاري نمايشگاه صنعت چاپ و بسته بندي گفت: عليرغم همه مشکلات پيش آمده، گفتم که نمايشگاه چاپ حتما بايد برگزار شود. نمايشگاه محل عرضه مدل هاي جديد است. شور و شوقي به وجود ميآورد. در حال حاضر که بخش خدمات ما فعاليت بيشتري دارد نمايشگاه نمود پررنگتري پيدا مي کند. در نمايشگاه کساني که سفارشات خود را به خارجي هاي مي سپارند متوجه مي شوند که اين خدمات در داخل کشور انجام مي شود. بسياري فکر مي کردند که نمايشگاه به صورت ضعيف برگزار شود ولي فضاي نمايشگاه ما بالغ بر ۲۸ هزار متر است. قرار بود بيش از ۲۰ شرکت از کشور هند حضور داشته باشند اما به خاطر شرايط کرونا نيامدند. بازار ايران بشدت براي آنها مهم است. اگر شرايط مقداري بهتر شود و در زمينه قوانين صادرات و واردات، مساعدت شود فرصت بسيار خوبي شکل مي گيرد. بالغ بر ۸۰ درصد از مواد مصرفي ما وارداتي است.

نابساماني و سردرگمي صنعت چاپ

رئيس اتحاديه چاپخانه از نابساماني و سردرگمي صنعت چاپ خبر داد و گفت: شرايط چاپ به توليد و صنعت ارتباط دارد و در شرايط كنوني وضعيت چاپخانه ها و صنعت ان خوب نيست و در صورت رفع مشكلات صنعت چاپ، مي تواند به منزله گشودن درهاي بازار جهاني برروي كالاها و توليدات باكيفيت ايراني باشد.
ابوالحسني همچنين گفت: صنعت چاپ علاوه بر نقش فرهنگي كه گسترش دهنده فرهنگ در جامعه از طريق انتشار آثار است، داراي ابعاد اقتصادي بسياري نيز است. به نوعي كه مي توان گفت صنعت چاپ با تمام صنايع ارتباط مستقيم داشته و سهم ۲۰درصدي در ارزش افزوده محصول و كالاهاي توليد شده را دارد كه از اين رو نمي توان نقش حساس آن را در صادرات محصولات ناديده گرفت و به نوعي باعث جذابيت بخشيدن به كالاهاي صادراتي مي باشد.
وي گفت: در صنعت چاپ بيشتر واردات است و حتي تا ۹۰ درصد ماشين الات وارداتي است و يا وضعيت تحريم هاي خرجي و مشكلات و ناهماهنگي بين صمت و ارشاد و تهيه يك ماشين ليبل زن بيش از يك ميليون يورو بايد ارز خارج شود كه هيچ خمايتي از سوي وزارتخانه ها نداريم.
رئيس اتحاديه چاپخانه داران گفت: در حاضر در تهران ۱۳۰۰ چاپخانه جواز دارند و تعدادي هم در صدد گرفتن مجوز هستند تا سرمايه گذاري کنند. در صورت حمايت از اين صنعت مي تواند ارز بري زيادي داشته باشد و با توجه به بالا رفتن توليدات داخل مانند بسته هاي شكلات تا ۴۵ درصد داخل نقش صنعت چاپ را پر رنگ تر مي كند.

ابوالحسني در پايان بيان کرد: در بحث صادرات همچنان مشكل داريم؛ لذا اتحاديه در تلاش است تا با هدف قرار دادن فرهنگ كشور ها نسبت به صادرات اقدام كند.