سازمان حمايت مصرف کنندگان و توليدکنندگان بخشنامه درج قيمت توليدکننده را به منظور شفاف سازي قيمت ها و روزآمدسازي شيوه نظارت بر بازار به تمامي انجمنهاي صنايع غذايي و کنسروسازي، سلولزي بهداشتي و آرايشي، کارخانجات و توليدکنندگان و صادرکنندگان ماکاروني، لنت ترمز و کلاچ و همچنين پالايشگاه هاي روغن سازي ابلاغ و کليه انجمنهاي مذکور ملزم به اجراي اين طرح از تاريخ ۱۹ دي ماه سال جاري شدند.

به گزارش پایگاه خبری کار و نشان دبنا به نقل از اتاق اصناف تهران ، سازمان حمايت طي بخشنامه اي خطاب به روساي کانون صنايع غذايي، صنايع سلولزي بهداشتي، صنايع شوينده، بهداشتي و آرايشي، کارخانجات و توليدکنندگان و صادرکنندگان ماکاروني، صنايع کنسرو سازي، توليد لنت ترمز و کلاچ وهمچنين پالايشگاه هاي روغن سازي ، دستورالعمل درج قيمت توليدکننده/ واردکننده را ابلاغ کرد.

بر طبق اين بخشنامه؛ کليه واحدهاي توليدکننده و واردکننده انواع لنت ترمز، فيلتر روغن، روغن موتور، محصولات شوينده، محصولات سلولزي، سس، رب، کنسروها، ترشيجات و ماکاروني، به منظور جلوگيري از سوءاستفاده هاي احتمالي و اجحاف در حق مصرف کنندگان و توليدکنندگان مکلفند از تاريخ ۱۹ دي ماه سال جاري نسبت به درج قيمت توليدکننده/واردکننده که دربرگيرنده مجموع هزينه ها و سود قانوني واحدهاي توليدي/ وارداتي با احتساب ماليات ارزش افزوده مي باشد، اقدام نمايند.

در اين بخشنامه ۷ مادهاي اعلام شده است: قيمت توليدکننده/واردکننده درج شده بر روي کالا مي بايست عيناً منطبق با قيمت فروش بر اساس صورتحسابهاي صادره (فاکتورهاي فروش) باشد. همچنين به منـظور بهره مـندي مصرف کننـدگان از تخفيـف هاي اعطايـي احتمالي، هرگونه تخفـيف مي بايست با کاهش قيمت فروش توليدکننده درج شده بر روي کالا صورت پذيرد.

در اين بخشنامه تصريح شده است، در مواردي از قبيل (مناسبت هاي ويژه، پايان سال، اعياد، نزديک بودن زمان انقضاء محصول و …) و لزوم اعطاي تخفيف هاي مقطعي بيش از ميزان تعيين شده در بند ۲ اين بخشنامه، واحدهاي مربوطه مي بايست نسبت به اخذ مجوز لازم از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان محل توليد، به منظور رصد نظارت بر اعطاي تخفيف واقعي به مصرفکنندگان اقدام نمايند.

همچنين در اين بخشنامه تأکيد شده که حداکثر مبلغي که توسط مجموع حلقه هاي توزيعي از تامين کننده تا مصرف کننده مي تواند به قيمت توليدکننده/ وارد کننده اضافه گردد شامل مجموع ضريب سود پخش سراسري (۱۰ درصد) و سود خرده فروشي (منطبق با ضرايب خرده فروشي مصوب) مي باشد. همچنين در مواردي که توزيع کالا به صورت پخش سراسري نباشد مبلغ فوق به ميزان ضرايب سود مصوب مربوطه کاهش مي يابد

در بخشنامه صادره از سوي معاون وزير صنعت، معدن وتجارت تصريح شده است خرده فروشان بايد نسبت به نصب برچسب قيمت مصرف کننده با لحاظ سود و هزينه هاي مصوب اقدام نموده و همچنين درصد سود اعمالي را نيز به صورت شفاف درج نمايند.

اطلاع رساني و آگاه سازي شبکه هاي توزيع و مصرف کنندگان مرتبط در اين خصوص از سوي واحدهاي توليدي/ وارداتي از ديگر موارد مورد تأکيد در اين بخشنامه است.

اين تصميم با تاکيد وزير صنعت ، معدن وتجارت اتخاذ شده و به منظور شفاف سازي قيمت، توليد کننده بايد بر روي کالاهاي توليدي خود، قيمت درب کارخانه را درج نموده و فروشگاه ها و واحدهاي صنفي نيز مکلف به درج قيمت مصرف کننده مي باشند.

هدف از اجراي اين طرح علاوه بر مقابله با گرانفروشي و ايجاد شفافيت در نظام توزيع ، ايجاد رقابت در بازار ، تعديل و واقعي نمودن قيمت ها و اصلاح نظام توزيع کالا است.

ضمناً درج و نصب برچسب قيمت توسط آخرين حلقه توزيع کالاها باعث بهره مندي از نرخ هاي رقابتي براي مصرف کنندگان و توليدکنندگان بوده و اعمال مديريت فروش از مزيت هاي طرح مذکور خواهد بود.

لازم به ذکر است؛ در فاز اول اجراي اين طرح، انواع آب ميوه، آب معدني، ماءالشعير، نوشابه گازدار، غذاساز، نوشيدني ساز، چرخ گوشت و ماکروويو از تاريخ ۲۷ آذرماه و انواع پودر لباسشويي، دستمال کاغذي، پوشک بچه، يخچال فريزر، تلويزيون و ماشين لباسشويي از تاريخ ۴ دي ماه سال جاري نيز مکلف به درج قيمت توليدکننده بوده اند.