نماينده وزير صمت در اصناف کشور و عضو هيئت رئيسه اتاق اصناف ايران و تهران گفت: اميدوار هستيم اين دولت مثل دولت قبل در حد شعار نباشد. بالاخره اصناف همان‎‌‎هايي هستند که امام راحل فرمودند، «اصناف و بازاريان بازوان توانمند انقلاب هستند».

به گزار پایگاه خبری کار و نشان دبنا به نقل از اتاق اصناف تهران ، ابراهيم درستي، نماينده وزير صمت در اصناف کشور و عضو هيئت رئيسه اتاق اصناف ايران و تهران درباره حذف ماليات ۵ درصد اصناف از کرونا آسيب‎ديده گفت: متاسفانه در دولت قبل هرچه درمورد اصناف و وعده هايي که داده بودند عملياتي نشد. اميدوار هستيم مواردي که در دولت سيزدهم مصوب مي شود عملياتي شود و در نظر بگيرند اين چند سالي که با آمدن کوويد۱۹ اصناف تعطيل بود ضررها و آسيب هاي فراواني اين قشر خوردند.

نايب رئيس اول اتاق اصناف تهران ادامه داد: افرادي که در اصناف هستند انتظارات بحقي دارند. کسبهاي که در بهمن ماه ۹۸ تعطيل شدند، دولت دو ماه ماليات آنها را به تعويق انداخت و جرايم آن را گرفت، بيمه اجتماعي هم همين کار را کرد. اميدوار هستم دولتمردان و مسئولان دولتي تمامي موارد را در نظر بگيرند و دنبال منابع جديد مالياتي بروند نه اينکه چهار واحد صنفي که شناسنامه‎‎دار هستند و ممکن است کم و زياد ماليات بدهند، ولي بلاخره ماليات هاي خود را کامل پرداخت مي کنند را رها کنند.

وي افزود: دولت نبايد تمرکز خود را بر روي اين افرادي بگذارد که هميشه ماليات هاي خود را داده اند؛ بلکه بايد به دنبال افرادي باشند که فرارهاي مالياتي مي کنند و يا کساني که پرونده سازمان امور مالياتي کشور را اصلا ندارند.

درستي در پاسخ به اين پرسش که دليل اصلي عملياتي نشدن وعده هايي دولت دوزادهم چيست؟ اظهار کرد: اين را بايد از کساني بپرسيد که فقط وعده و شعار دادند ولي عملياتي نکردند. آدم اگر در اين شرايط حرفي را مي زند بايد آن را عملياتي کند. در کل دنيا آنهايي که ادعاي دموکراسي داشتند در زمان کرونا قفسه‎‎هاي‎شان خالي و غارت شد ولي همين قشر زحمتکش و واحدهاي صنفي که ۳ ميليون واحد در سطح کشور داريم اجازه ندادند قفسه‎اي خالي شود و مديريت کردند. حتي ضرر و زيان نيز دادند. باتوجه به چنين شرايطي، انتظاراتي که دارند نيز بحق است. در هر صورت اميدوار هستم با آمدن رياست محترم سازمان، وزير محترم و ديگر همکاران که جلسه اي هم داشتيم، خوش بين هستيم که انشاالله فشار مضاعفي بر واحدهاي صنفي وارد نشود و به دنبال راه حل اساسي در خصوص پرداخت ماليات بروند.

وي تصريح کرد: اميدوار هستيم وعده هاي اين دولت مثل دولت قبل در حد شعار نباشد. بالاخره اصناف همانهايي هستند که امام راحل فرمودند، اصناف و بازاريان بازوان توانمند انقلاب هستند. اصناف الان انتظار دارد که دولت نهايت همکاري را کند تا از اين همه ضرر و زياني که کرده حداقل بتواند مقداري آرامش داشته باشد و فضاي کسب و کار را براي اصناف مهيا کنند.

عضو هيئت رئيسه اتاق اصناف ايران و تهران با اشاره به همراه نبودن دولت با اصناف گفت: اين رويه به دليل مظلوميت اصناف است. ما قشري هستيم که مي دانستيم دولت روزهاي سختي دارد، مي دانستيم تحريم هستيم، مي دانستيم کرونا آمده ولي دنبال اين بوديم که نهايت همکاري را با دولت کنيم و اينکار را کرديم؛ لذا انتظار داريم که اگر خوبي بيش از اندازه کرديم دولت سواستفاده نکند و به اصناف بيشتر مي رسيدند که شاهد بوديم.

نايب رئيس اول اتاق اصناف تهران افزود: دولت قبل از اين موضوع سوءاستفاده کرد. يک بخش خصوصي است که تمام اشتغال را درست مي کند و هيچ وقت سربار دولت نبوده و نيست و هميشه کمک حال دولت بوده است. چون ما خودمان را از اين دولت، ملت و حاکميت مي دانيم. دوستان کم لطفي داشتند و کمتر به اصناف توجه کردند که انشاالله در اين دولت جبران مافات مي شود و اصناف کما في السابق در يک آرامش صنفي و فضايي آرام به کسب و کار ادامه مي دهد.

درستي ادامه داد: جلسه‎اي در اتاق اصناف ايران داشتيم و رياست محترم امور مالياتي نيز حضور داشتند. ما در بحث ايشان خوش‎بين هستيم که روزهاي خوبي در آينده براي اصناف رقم بخورد و اميدوار هستيم بروند و به دنبال دانه درشت‎ها و کساني که فرار مالياتي داشتند يا کساني که پرونده مالياتي در سازمان امور مالياتي ندارند بگردند و از آنها ماليات بگيرند؛ نه از کسبه ايي که در حال حاضر واقعا روزهاي سختي را مي گذرانند

نماينده وزير صمت در اصناف کشور در خصوص انتظاراتي که اصناف از دولت دارد بيان کرد: آقاي رئيسي قبل از انتخابات دو وعده داده بود؛ يکي بحث واکسيناسيون و يکي بحث حوزه کسب و کار. خوشبختانه اولين قول انجام شد چون سلامت مردم اولويت داشت و قبلا مي گفتند واکسيناسيون نمي شود و تحريم هستيم اما انجام شد. اميدوار هستيم دومين وعده نيز که مربوط به فضاي کسب و کار است مهيا شود تا قشر آسيب پذير هم آسيب بيشتري نبينند.

درستي در پايان خاطرنشان کرد: خيلي از اصناف ورشکسته شدند و خيلي از شغل‎‎ها از بين رفت. اصنافي که دو سال درگير کرونا بود و مغازهاش بسته شد ولي حق و حقوق کارگر و کارمندش حتي بيمهاش همچنين ماليات را پرداخت مي کرد که اين موارد هزينههاي سربار بود. آيا کسي از اجاره اش گذشت؟ آيا بانک‎ها از سودشان گذشتند؟ خير، هم اصل و هم سودش را گرفتند. اينها همه ضرر و زيان اصناف است، مي توانم بگويم که حوزه اصناف زير بار هزينه‎ها خم شد و اميدوار هستيم اتفاق خوبي بيفتد و خوش‎بين هستيم که انشاالله در اين دولت جبران مافات شود.