معاون رییس جمهور گفت: ایران می تواند به عنوان بازیگر مستقل بازار انرژی نیازهای کشورهای آمریکای لاتین از جمله برزیل به نفت و گاز و پتروشیمی را تامین کند.

به گزارش پایگاه خبری کار و نشان دبنا به نقل از مرکز اطلاع رسانی، روابط عمومی و امور بین الملل سازمان برنامه و بودجه، سید مسعود میرکاظمی در دیدار با سفیر برزیل در تهران اظهار داشت: در دولت سیزدهم ارتقاء روابط اقتصادی با کشورهای آمریکای لاتین از جمله برزیل دارای اهمیت زیادی است و ایران در راستای توسعه متوازن روابط اقتصادی خود با کشورهای مختلف حرکت می‌کند.

وی با بیان اینکه از افزایش مبادلات اقتصادی هر دو کشور ایران و برزیل نفع خواهند برد؛ افزود: شاید بسیاری از کشورهای دنیا، ایران را به ظرفیت‌های نفت و گاز بشناسند؛ اما امروز ایران در حوزه‌های مختلف از جمله نانو فناوری؛ هوافضا، پزشکی و سایر رشته ها ظرفیت‌های زیادی دارد.

رییس سازمان برنامه و بودجه با اشاره ظرفیت‌های کشور برزیل در تولید مواد غذایی گفت: با توجه به واردات ایران در زمینه‌های نهادهای دامی و دانه‌های روغنی از یکسو و نیاز برزیل به انرژی از سوی دیگر، دو طرف می‌توانند همکاری‌های گسترده‌ای داشته باشند.

میرکاظمی ادامه داد: برخی کشورهای حاشیه خلیح فارس با یک تماس آمریکا قراردادهای نفت و گاز خود با کشورهای دیگر را بهم می زنند اما ایران به عنوان یک بازیگر مستقل حوزه انرژی می‌تواند نقش مهمی در تامین امنیت انرژی کشور برزیل ایفا کند.

معاون رییس جمهور با بیان اینکه ایران تا ۱۵۰ سال آینده امکان برداشت از ذخایر نفت و گاز را دارد؛‌ تصریح کرد: عمر بسیاری از چاه‌های نفت کشورهای نفت خیز به بالای ۵۰ سال رسیده و برخی کشورها تنها تا ۵۰ سال آینده نفت دارند؛ اما ایران با رتبه یک مجموع ذخایر نفت و گاز، یکی از محوری ترین بازیگران سال های آینده بازار انرژی خواهد بود.

لودمار گونسالوش آگیلار نتو سفیر برزیل در تهران هم با اشاره به اهمیت ایران در منطقه گفت: تحریم های آمریکا هم حتی مانع توسعه روابط ایران و برزیل نخواهد شد، ما در همین مدت هم مبادلات اقتصادی خوبی داشتیم هرچند ظرفیت دو کشور بسیار فراتر از سطح کنونی است.

وی ادامه داد: وقتی وارد ایران شدم از توسعه ایران با وجود تحریم های مداوم اقتصادی شگفت زده شدم؛ به نظرم در جهان کمتر کشوری وجود دارد که بتواند با وجود مشکلات تحریم به این سطح از پیشرفت برسد.

سفیر برزیل در پایان با اشاره به تشکیل کارگروه های ویژه بین دو کشور برای افزایش مبادلات تجاری،گفت: سال آینده ما یکصد و بیستمین سال روابط دو کشور را جشن خواهیم گرفت و امیدوارم روابط اقتصادی تا آن زمان رشد خوبی داشته باشد.

گفتنی است براساس مصوبه هیئت وزیران مسئولیت کمیسیون همکاری مشترک ایران و برزیل به سازمان برنامه و بودجه سپرده شده است.