در حالی که سالهاست مقام معظم رهبری بر حمایت از تولیدکنندگان داخلی تاکید دارند در سازمان صمت تهران وشاید هم در استانهای دیگر، صنوف تولیدی هیچ نماینده ای در کمیسیون نظارت بر اصناف ندارند. آیا این طوری درطول سال های گذشته وامسال از صنوف تولیدی بدون حضور حتی یک نماینده حمایت کردید؟ مقام معظم رهبری […]

در حالی که سالهاست مقام معظم رهبری بر حمایت از تولیدکنندگان داخلی تاکید دارند در سازمان صمت تهران وشاید هم در استانهای دیگر، صنوف تولیدی هیچ نماینده ای در کمیسیون نظارت بر اصناف ندارند. آیا این طوری درطول سال های گذشته وامسال از صنوف تولیدی بدون حضور حتی یک نماینده حمایت کردید؟

مقام معظم رهبری سالهاست با علم به نقش موثر سرمایه گذاری وتولید بر اقتصاد داخلی تاکید دارند تا مسوولان اقتصادی کشور همه شرایط ممکن برای رشد اقتصاد با همکاری سرمایه گذاران وتولید کنندگان داخلی رافراهم کنند.

یکی از اصلی ترین قشر اقتصادی در تمام کشورها اصناف هستند. اصناف حتی در کشورهای پیشرفته وتوسعه یافته حال حاضر دنیا بستر وزیربنای اصلی واولیه توسعه اقتصادی بودند وهستندو در همان کشورهای توسعه یافته ابتدا صنوف تولیدی بودند که با تکیه برتوانای وسرمایه های خودشان چرخ ابتدای اقتصاد رابه حرکت درآردند تا درادامه شرکت هایی بیایند.اکنون برای خودشان درجهان معروف شوند وبازهم اگر به دقت به گذشته همین شرکت های بزرگ دقت شود به نوعی به صنوف تولیدی ربط پیدا می کنند.

این نکات نشان می دهند که رهبر فرزانه انقلاب اسلامی به درستی مسیر توسعه را نشان داده است اما همان گونه که درسخنرانی اخیرشان فرمودند در دهه ۹۰ اقتصاد آن گونه که انتظار می رفت روند مطلوبی رابرای مردم نداشته است. چرا؟

یکی از دلایل اصلی این بوده است که توجه ای به صنوف تولیدی در کشور نشده است. بیش از ۶۵۰هزار واحد صنوف تولیدی در کشور فعالیت دارند. فعالان صنوف تولیدی با تکیه بر جیب خودشان سرمایه گذاری کردند وواحد تولیدی راه انداخته اند.

بدون اینکه بارمالی برای اقتصاد ایجاد کنند جهاد اقتصادی را رقم زدند. اما به دلیل اینکه سیستم اقتصادی برمبنای دلالی وواسطه گری جلو می رود صنوف تولیدی تاالان همیشه در حاشیه بودند وآنکه برنده جلسات بود وحرفشخریدار داشت نمایندگان صنوف توزیعی وخدماتی بودند. الان انهایی که خودشان مدام دنبال این هستند که بگویند ادغام صنوف تولیدی وتوزیعی اشتباه بود بلافاصله برای رد گم کردن فریاد سرمی دهند این حرفی بود که نوشتید ولی حنای این فریادها برای عاقلان رنگی ندارد زیرا آنکه ادعا دارد با فردی که عمل می کند فرقش در شفاف سازی است.

نگاهی به اعضای کمییسیون نظارت بر اصناف پایتخت اگرداشته باشید در طول چهارسال گذشته صنوف تولیدی اصلا نماینده ای نداشت بلکه دوعضو نماینده اصناف از بخش صنوف توزیعی وخدماتی بودند. البته اینجا که می شود الان ادعاهای قانونگرایی می کنند اما وقتی پای اجرای قانون فرا می رسد لابی هاست که جواب می دهد چرا خوب بالاخره دیگه ؟

همین یک نکته کافی است که نشان داده شود صنوف تولیدی در کمیسیون نظارت حامی ندارد وهر انچه ادعای حمایت ازصنوف تولیدی می شود در عمل نمی تواند به واقعیت تبدیل شود. با این وضعیت چگونه در چهار سال اخیر حراست وزارت صمت وسازمان صمت تهران پیگیری نکردند وهیچ عکس العملی نشان نداده است؟ اصلا رییس سازمان صمت چرا تاالان در طول چهارسال یکبار جایی علت عدم حضور نماینده صنوف تولیدی در کمیسیون نظارت را توضیح نداده است؟ بدون نماینده صنوف تولیدی که خودش از بدنه تولید کننده باشد چگونه برایشان مقررات وبخشنامه وضع کردید؟

در سال جاری که مقام معظم رهبری سال مانع زدایی وپشتیبانی از تولید داخلی نام نهادند بازهم سعی نکردید از اتاق اصناف بخواهید حداقل یک نمایند تولید کننده از جمع صنوف تولیدی تهران در جلسات کمیسیون نظارت حاضر شود؟

آیا توزیع کننده ای که حتی ۲۴ ساعت رنج سرمایه گذرای در صنوف تولیدی را نداشته وعرق وخستگی ناشی ازتولید بر پیشانی اش ننشسته است می تواند برای تولید کننده تصمیم بگیرد؟ اصلا تفکر و ساختارتولید کننده با توزیع کننده کاملا فرق دارد؟ توزیع کننده سواره نظام توزیع کالااست وی از حال دل تولید کننده که پیاده نظام جنگ اقتصاد ی کشوراست چه خبر دارد؟

اگر مقام معظم رهبری این همه سال به تولید کننده وتولیدات داخلی نگاه ویژه دارد ازنوع فرهنگ و ساختارفکری تولید کنندگان مطلع هستند ومی دانند اثرات مثبت ترویج فرهنگ تولید کننده خودکفایی وتوسعه فکر ودانش را همراه دارد.

فارغ از هر وابستگی گروهی وفکری حداقل در دهه فجر ۱۴۰۰ یکبار هم شده نشان دهید که صنوف تولیدی را هر چند تاالان ندید وهمیشه با نمایندگان صنوف توزیعی جلسه داشتید حداقل یک نماینده ازصنوف تولیدی را همیشه پای ثابت کمیسیون نظارت براصناف بکنید دربدنه صنوف تولیدی تهران بزرگان اقتصادی ایران خضور دارند که در اقتصاد صادرات هم حرف برای گفتن داردند ولی جزو صنوف تولیدی هستند وحاضرند بدون هیچ چشم داشتی برای اجرای فرمان مقام معظم رهبری خالصانه وارد گود شوند وبه پیشرفت اقتصاد صنوف تولیدی کمک کنند.

  • نویسنده : همت الله شکری اطاقسرا