اتحادیه اروپا به دنبال است با هدف کاهش وابستگی به گاز روسیه از کشورهای آفریقایی کمک بگیرد.

به گزارش پایگاه خبری کار و نشان دبنا و به نقل از بلومبرگ، رسانه‌های اروپایی اعلام کردند که به خاطر درگیری نظامی بین روسیه و اوکراین،‌اروپا به دنبال است، تا وابستگی خود به گاز روسیه را‌‌‌‌‌‌‌‌ کاهش دهد و در این مسیر به دنبال تقویت همکاری‌ها در حوزه انرژی با کشورهای آفریقایی است.

ایتالیا به عنوان سومین اقتصاد بزرگ اتحادیه اروپا هفته گذشته با الجزایر برای واردات گاز بیشتر قرارداد بست. الجزایر هم اکنون با استفاده از سه خط لوله به اروپا گاز صادر می‌کند که یکی از آنها به ایتالیا می‌رسد و دو خط لوله دیگر نیز به سمت اسپانیا کشیده شده است.

شرکت انی ایتالیا هم چهارشنبه هفته پیش با شرکت دولتی گاز مصر برای افزایش صادرات به اروپا قرارداد بسته است. دوشنبه هفته پیش هم سفرای اروپایی نشستی را‌‌‌‌‌‌‌‌ با مقامات شرکت ملی نفت نیجریه با هدف تقویت همکاری‌ها در حوزه انرژی برگزار کرده‌اند.

ماریو درگی، نخست وزیر ایتالیا نیز قرار است این هفته به برخی کشورهای آفریقای جنوبی و مرکزی سفر کرده و گفته می‌شود، قرار است قراردادهایی با جمهوری‌های کنگو و آنگولا هم در حوزه انرژی امضاء کند.

گفته می‌شود، این قراردادها می‌تواند باعث شود تا ایتالیا در سال ۲۰۲۳ امکان جایگزینی نیمی از واردات گاز خود از روسیه را‌‌‌‌‌‌‌‌ داشته باشد.

روسیه ۴۰ درصد گاز مورد نیاز اتحادیه اروپا و یک سوم نفت مورد نیاز آنها را‌‌‌‌‌‌‌‌ تامین می‌کند، چند روز پیش بود که اتحادیه اروپا واردات ذغال سنگ از روسیه را‌‌‌‌‌‌‌‌ تحریم کرد، اما نتوانست برای تحریم ورود نفت و گاز از این کشور به توافق برسد.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌