محاسبات رویترز بر مبنای آمار گمرکی نشان داد صادرات نفت عربستان سعودی به چین در ماه مارس نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۳ درصد کاهش یافت؛ در حالی که صادرات روسیه ۱۴ درصد نزول پیدا کرد.

به گزارش پایگاه خبری کار و نشان دبنا، به نقل از ایسنا، آمار اداره کل گمرک چین نشان داد واردات نفت از عربستان سعودی، ماه میلادی گذشته به ۶.۸۵۸ میلیون تن معادل ۱.۶۱ میلیون بشکه در روز رسید؛ در حالی که میانگین واردات در دو ماه نخست سال ۱.۸۱ میلیون بشکه در روز و در مدت مشابه سال گذشته ۱.۸۵ میلیون بشکه در روز بود.

واردات نفت چین از روسیه، ۶.۳۹ میلیون تن معادل ۱.۵ میلیون بشکه در روز در مقایسه با ۱.۷۵ میلیون بشکه در روز در مارس سال ۲۰۲۱ و ۱.۵۷ میلیون بشکه در روز در ماههای ژانویه و فوریه بود.

عرضه کمتر از سوی این دو صادرکننده در حالی روی داد که مجموع واردات نفت چین ماه گذشته ۱۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۱ کاهش پیدا کرد زیرا پالایشگاههای خصوصی در پی کاهش حاشیه سود، خریدشان را محدود کردند و پالایشگاههای دولتی هم سرگرم کارهای تعمیراتی بودند.

از آنجا که عمده نفت روسیه که در مارس به چین رسید، مربوط به قراردادهای پیش از حمله نظامی مسکو به اوکراین در ۲۴ فوریه بود، هر گونه کاهش خرید نفت روسیه به دلیل نگرانی از تحریمها، در آماری که در ماه مه منتشر خواهد شد، منعکس می شود.

در جدیدترین آمار گمرکی چین، واردات نفت ایران اعلام نشد در حالی که واردات دسامبر و ژانویه در اتفاق کم سابقه‌ای در آمارهای رسمی اعلام شده بودند. به گفته منابع آگاه، این واردات برای ذخایر استراتژیک بود.

طبق آمار رصد کشتی، واردات نفت چین از ایران در ژانویه از ۷۰۰ هزار بشکه در روز فراتر رفت و رکورد قبلی ۶۲۳ هزار بشکه در روز که در سال ۲۰۱۷ پیش از اعمال تحریمهای آمریکا در سال ۲۰۱۸ ثبت شده بود را شکست.

در آمار اخیر چین، واردات نفت ونزوئلا هم اعلام نشد.

بر اساس گزارش رویترز، واردات از مالزی که در چند سال گذشته به نقطه انتقال نفت ایران و ونزوئلا تبدیل شده است، نسبت به مدت مشابه سال گذشته ثابت بود و به ۱.۹ میلیون تن رسید که بالاتر از میانگین ۱.۰۸ میلیون تن در ماههای ژانویه و فوریه بود.

انتهای پیام