نمایندگان مجلس در تذکر کتبی به رئیس جمهور خواستار تذکر جدی به وزیر صمت وقائم مقام ایشان جهت تسریع در برگزاری انتخابات در اصناف و جلوگیری از ورود و دخالت برخی از جریانهای دارای منافع جهت اخلال در فرآیند انتخابات شدند.

بعد از ارسال چند نامه به وزیر صمت در خصوص جلوگیری از دخالت جریان دارای منافع خاص به جهت اخلال در فرایند برگزای انتخابات و همچنین دخالت های قائم مقام وزیر صمت و برخی معاوناش که با پاسخ خای غیر اجرایی از سوی دبیرخانه هیات عالی نظاتر همراه بود این باز نمایندگان مجلس شورای اسلامی با استفاده از اختیارات نظارتی که قانون برای نمایندگان خانه ملت تعیین کرده است طی تذکر کتبی به رئیس جمهور خواستار تسریع در روند برگزاری انتخابات اصناف و اجرای قانون نظام صنفی شدند.

براساس این گزارش عباس مقتدایی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس  و حسین میرزائی عضو کمیسیون اقتصادی  نمایندگان مردم اصفهان و نصرالله پژمان فر عضو کمیسیون اصل ۹۰نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی به دلیل دخالت افرادخاص در فرایند برگزاری انتخابات اتحادیه های صنفی  به رئیس جمهور دولت سیزدهم تذکر کتبی دادند وهیات رییسه مجلس شورای اسلامی نیز با ارجاع این تذکر به رییس جمهور خواستار توضیحات وروند اجرای تذکر به نمایندگان مجلس شورای اسلامی شدند.

متن تذکر کتبی نمایندگان به رییس جمهور بدین شرح است:

اینجانب وتعدادی از نمایندگان محترم مجلس شورای سلامی بیش از یکسال است که جریان برگزاری انتخابات اصناف کشور را بررسی می کنیم.

همانگونه که مستحضرید جریانی سالهاست به بهانه های مختلف مانند کرونا، استفساریه قانون و…سعی در تعویق انتخابات های اصناف دارد.

ماو همکاران در مجلس شورای اسلامی تذکرات مختلفی را جهت برگزاری انتخابات اصناف به وزارت صنعت معدن وتجارت داده ایم ولی بر اساس برخی گزارش های واصله این جریان توانسته است با نفوذوتاثیر گذاری برخی مدیران مهم ان وزارتخانه اقدامات خود در راستای اخلال در برگزای انتخابات را پیش برد.

ضرورت دارد دستور فرمایید تذکر لازم به وزیر محترم و قائم مقام ایشان داده شود و اهتمام ان وزارتخانه برگزاری انتخابات ها با قیذ فرویت باشد.

همچنین هیات رییسه مجلس شورای اسلامی با ارجاع تذکر به رییس جمهور نوشت:

جناب اقای سید ابراهیم ریئسی

رییس جمهور

با سلام واحترام، در اجرای ماده ۲۰۶ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی متن تذکر کتبی فوق برای صدور دستور پیگیری واقدام لازم ارسال می گرددمستدعی است نتیجه اقدامات به نمایندگان محترم تذکر دهنده منعکس شود.

گفتنی است که عباس مقتدایی چندین بار طی نامه های به وزیر صمت و دبیرخانه هیات عالی نظارت خواستار اجرای قانون نظام صنفی وجلوگیری از دخالت افراد خاص در فرایند برگزرای انتخابات شد.

عباس مقتدایی  عضو کمیسیون امنیت ملی  در اسقندماه سال قبل در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت  با انتقاد از تأخیر در برگزاری انتخابات اصناف، گفت: متاسفانه بعضا ۲۰ ماه است که انتخابات اصناف به علل مختلف عقب انداخته شده و مدتی بود که پس از تذکرات مجلس، مجدد انتخاباتها برگزار شد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس یازدهم افزود: مجددا شنیده شد وزارت صمت و مجموعه های استانی از جمله اصفهان و خراسان رضوی، مانع برگزاری انتخاباتها شدند و این مصداق عدم اجرای قانون و استنکاف از اجرای قانون است.

وی ادامه داد: ما تذکرات لازم را به صورت مکاتبه، شفاهی و تذکر کتبی به وزیر و زیر مجموعه وی اعلام کردیم ولی اخبار واصله حکایت از استمرار بی توجهی آقای وزیر به مطالبه اصناف و اجرای قانون دارد.

مقتدایی گفت: در صورتی که این روند اخلال در انتخاباتها و عدم اجرای قوانین مصوب مجلس ادامه پیدا کند قطعا موضوع را از طریق اعمال ماده ۲۳۴ و شکایت در کمیسیون اصل ۹۰ پیگیری خواهیم کرد.

وی افزود: مطالبه اصناف از ما این است که مشخص شود چه جریانی در وزارت صمت و کشور به دنبال جلوگیری از برگزاری انتخاباتها و اجرای قانون هستند.

لازم به ذکر است که علی رغم نامه های متعدد نمایندگان مجلس شورای اسلامی به وزیر صمت هریک از کمیسیون های نظارت وسازمان های صمت در استانهای مختلف کشور، برداشت وتفسیر خودشان ار بخشنامه ها را اجرا می کنند و ادغام اتحادیه ها و الحاق رسته ها بدون توجه به بخشنامه های دبیرخانه هیات عالی نظارت و طی جلسه با قائم مقام وزیر صمت اجرا یا متوقف می شود .

تاکنون هرکسی که توانسته با قائم مقام وزیر صمت ارتباط بگیرد از برگزاری انتخابات اتحادیه اش تا اطلاع ثانوی جلوگیری کرده است به گونه ای که برخی روسای اتحادیه ها در کشور از چهار وسه سال قبل تاکنون نگذاشتند انتخاباتی برگزار شود.

 

  • نویسنده : همت الله شکری اطاقسرا