رئیس جمهور دولت سیزدهم با هدف همگرایی و جذب همراهی اصناف در راه کنترل و نظارت بر بازار و واحدهای صنفی دیداری را با برخی روسای اتحادیه مرتبط با مواد غذایی وروسای اتاق اصناف تهران و ایران داشته است. اما آیا روسای اتحادیه ها واتاق اصناف قانون گریز می توانند در اجرای قانون به رئیس جمهور کمک کنند؟

آیت الله رئیسی، رئیس جمهور کشورمان با هدف جلب مشارکت اصناف در کنترل ونظارت بر بازار در زمان اجرای طرح های اقتصادی دولت ، دیداری با برخی روسای اتحادیه های صنفی به همراه روسای اتاق اصناف ایران وتهران داشت. خانواده سه میلیون نفری اصناف اگر بتواند همراه دولت در اجرای قانون وبرنامه های اقتصادی باشد به طور قطع همراهی مردم را در پی خواهد داشت.زیرا اصناف ویترین اقتصاد کشور است.

واقعیتی انکار ناپذیر اینکه انحصار توزیع در اختیار اصناف است وهرکالایی که تولیدمی شود حتی اگر گران هم از کارخانه خارج شود باید توسط وادحهای صنفی عرضه وبه دست مصرف کننده نهایی برسد. حال این عرضه هم میتواند سنتی وهم می تواند به صورت واسطه گری دیجیتالی باشد. در هرصورت توزیع را اصناف برعهده دارد.

کنترل ونظارت وبازرسی بازار و واحدهای صنفی وفق قانون نظام صنفی بر عهده اصناف واتاق اصناف در سراسر کشور است.به عبارتی گرانفروشی ها واحتکار ودیگر وموارد راباید اتاق اصناف وروسای اتحادیه های صنفی کنترل کنند. اما کنترل ونظارت بر واحدهای صنفی نیارمند اجرای قانون وقانون مداری است.

 

آقای رئیس جمهور

ظاهرا با این جلسه به نظر می رسد هنوز تذکر کتبی نمایندگان مجلس شورای اسلامی که برای شما نوشتند را نخواندید یا در جریان نیستید که در اصناف چه می گذرد وانتظار اجرای قانون نظام صنفی دارید؟ چگونه از کسانی که غیرقانونی بر مسند ریاست نشسته اند انتظار اجرای قانون دارید؟

آقای رئیس جمهور

در همان جلسه هم به شما اطلاعات ندادند که روسای اتاقی که در جمع شما نشستند از سردمداران و قانون  گریزان در اصناف هستند که چندین ماه است بدون داشتن اعتبارنامه دارند با نفر دومی که کناردست شما نشسته است لابی می کنند وجز لابی کردن وجلسات صمیمی برای تهیه راهکار مانع تراشی در اجرای قانون   جهت ماندن چندماه بیشتر،کاری ندارن دبازار چه می گذرد؟

پولشان را هم در آوردند واینقدر دارند که ماکارونی نمی خورند و نان اگر هر قرص یک میلیون تومان شود برایشان فرقی ندارد چون از جیب مردم در اوردند وحالا بی خیال همه چی وهمه جا فقط لابی می کنند تا رییس اتحادیه بمانند چون این صندلی برایشان همه چی دارد و به جان و اعتبار و مالشا ن بسته است. شما از اینها انتظار کنترل بازار وجلوگیری از گرانفروشی واحتکار دارید؟

اصلا می دانید که چیزی به نام قانون نظام صنفی وآیین نامه های اجرایی ان در اصناف خریدار ی ندارد. ان وقت شما انتظار دارید قانون کنترل و نظارت بر گرانفروشی واحتکار در اتاق اصناف اجراشود.

آقای رئیس جمهور

احتکار آرد در انبار سنگ را انتظار دارید مردم اکنترل کنند؟ چه کسی دسترسی به خریدن آرد دارد؟ چه کسی باید بر روند عرضه آرد نظارت کند؟ بازرسان اتاق اصناف در زمان گرانفروشی وکمبود همین ماکارونی کجا بودند؟ اعضای هیات رئیسه اتاق اصناف ایران وتهران وکلانشهرها چه کمکی در هفته قبل به کنترل بازار ماکارونی کردند؟

نه آقای رئیس جمهور

تازمانی که نماینده وزیر صمت در دولت آیت الله رئیسی بدون اطلاع هیات رئیسه اتاق اصنافش مجوز برگزاری نمایشگاه را امضا می کند و معلوم نیست پول حاصل این مجوز کجارفته است. تا زمانی که رئیس اتاق اصناف ایران به جای کنترل بازار همراه دیگر اعضای هیات رئیسه اتاق اصنافش در جلسه وزارت صمت  در حال لابی برای اصلاح بخشنامه ها برای دور زدن قانون نظام صنفی و ماندن برصندلی ریاست هستند  انتظار نداشته باشید گرانفروشی واحتکار کنترل شود. بازاررا آب ببرد برخی روسای اتحادیه های صنفی را خاب ریاست اتحادیه واتاق اصناف برده است.

آقای رئیس جمهور

در اصناف چیزی به نام اجرای قانون نظام صنفی نداریم. آنچه که اصل است حرف زدن است وهیچ یک از روسای اتاق اصناف واتحادیه های صنفی تحت هیچ شرایطی حاضر نخواهند بود به شما تعهد کتبی بدهند که در اجرای قانون نظام صنفی و کنترل بازار وجلوگیری از احتکار انگونه که قانون می گوید عمل کند. حرف درمانی از خصایص اصلی اصناف است.

اگر دلخوش به این جلسه هستید که بازار کنترل شود جهت اطلا ع عرض می کنیم که حتما نامحسوس به بازار سر بزنید و ببینید احتکار تا کجا وچگونه روبه افزایش است. چون انتظار اجرای قانون از قانون گریزان سراب است.

بیش از ۵۰ درصد روسای اتحادیه ها خودشان غیرقانونی بر مسند ریاست نشسته اند و آنقدر قدرت دارند که نگذاشتند دولت شما، قانون نظام صنفی را اجرا کند وبا همین قدرت نمی گذارند خواسته شما برآورده شود. به همین راحتی. احتکار آرد در انبار سنگ تهران یک نمونه کوچک این قدرت است.

آقای رئیس جمهور،  از قانون گریزان انتظار اجرای قانون داشتن را از شما اصلا انتظار نداشتیم.

البته، بدنه اصناف همراه دولت و همیشه به قانون احترام گذاشتند. زیرا کف بازار وکف جامعه هستند و خاک انقلاب را خوردند. اینهای که قانون گریزند اکثریت روسای اتحادیه های صنفی وهیات رئیسه ورئیس اتاق اصناف در ۴۰۰ شهر کشور هستند که مادام العمر رییس هستند واز ورود جوانان انقلابی به بدنه مدیرتی اصناف تا الان موفق شدند جلوگیری کنند وحتی دولت سیزدهم هم حریفشان نیست.

  • نویسنده : همت الله شکری اطاقسرا