رئيس اتحاديه فناوران رايانه تهران از محدوديت جديد در بازار آي تي خبر داد و گفت: وزارت صمت در زمينه ثبت سفارش اقلام آي تي محدوديت جديدي را اعمال کرده است.

به گزارش پایگاه خبری کار و نشان دبنا به نقل از اتاق اصناف تهران، محمدرضا فرجي، رئيس اتحاديه فناوران رايانه تهران با اشاره به آخرين وضعيت بازار آي تي گفت: در شرايط تحريم و کرونايي تجار به فکر تامين اقلام مورد نياز شرکت ها و ادارات هستند اين در حالي است که دولت هنوز سقف سابقه تجار آي تي را افزايش نداده است.

فرجي توضيح داد: وزارت صمت اعلام کرده که از اين پس واردکنندگان بايد نصف سال هاي گذشته اقلامي مانند لپ تاپ، تبلت، پرينتر و … وارد کنند. اين تصميم علاوه بر نوسان قيمت ها سبب ضرر و زيان هنگفت تجار شده است که با شرکت هاي خارجي صاحب نام قرارداد بسته اند.

او بيان کرد: محدوديت در ثبت سفارش اقلام آي تي در حالي رخ داده که شاهد اوج گيري دوباره کرونا در ايران هستيم. از اين رو با شيوع کرونا احتمال تعطيلي و دورکاري کارمندان ادارات بيشتر ميشود و تقاضا براي خريد اقلام آي تي افزايش خواهد يافت.

فرجي گفت: در سال دانش بنيان و اشتغال آفرين چنانچه محدوديت ها برداشته نشود قاچاق افزايش و شرکت هاي دانش بنيان و واحدهاي صنفي تحت تاثير تصميمات خلق الساعه به سمت تعطيلي کشيده مي شوند.

به گفته فرجي در دوران کرونا از طرفي شاهد دورکاري ادارات بوديم و از طرف ديگر آموزش و پرورش سبک آنلاين را در پيش گرفت. اين شيوه فعاليت شرايط تهديد کرونا را براي تجار آي تي به فرصت تبديل کرد به طوري که تقاضا براي خريد اقلام آي تي بالا گرفت.

او ادامه داد: اکنون وارد موج هفتم کرونا شدهايم و وزارت صمت ثبت سفارش اقلام آي تي را محدود کرده است. چنانچه اين محدوديت ادامه دار باشد واردات کالاهاي غير رسمي به کشور رونق مي گيرد.

عدم توجه دولت قاچاق کالا را زياد مي کند

فرجي با اشاره به شرايط بازار گفت: در شرايط فعلي با انبوهي از کالاهاي قاچاق رو به رو هستيم. علت اين مسئله عدم توجه دولت به درخواست فعالان بخش خصوصي است. در شرايطي که تقاضا براي خريد اقلام آي تي وجود دارد واردات کالاهاي غير رسمي افزايش پيدا مي کند که نخستين آسيب آن قاچاق ارز است.

فرجي بيان کرد: از طرفي با گسترش قاچاق واردات کالاهاي دست دوم و تقلبي بيشتر مي شود که مصرف کننده نهايي متضرر اصلي آن است.

وي توصيه کرد: کشور هنوز در حوزه لپ تاپ، تبلت، پرينتر و … به خودکفايي نرسيده است. بنابراين همان طور که در سال ۹۸ ثبت سفارش کالا بدون محدوديت انجام مي شد اکنون هم بايد چنين شرايطي حکمفرما شود يعني چنانچه مي خواهيم شعار سال عملياتي شود دولت بايد همکاري لازم را با تجار آي تي داشته باشد تا جلوي قاچاق کالا گرفته شود.

براساس اين گزارش، سال گذشته هم محدوديت براي ثبت سفارش اقلام آي تي اعمال شد که در نهايت باعث کاهش عرضه و گراني برخي برندهاي لپ تاپ و تبلت شد.