رئيس اتحاديه فروشندگان ميوه و سبزي تهران گفت: با تورم ۵۰ درصدي قيمت ميوه، تقاضا در بازار بيش از ۴۰ درصد کاهش يافته است. اين در حالي است که نبايد ميوه از سبد خانوارها کاهش و يا حذف شود.

به گزارش پایگاه خبری کار و نشان دبنا به نقل از اتاق اصناف تهران ، اسدالله کارگر، رئيس اتحاديه فروشندگان ميوه و سبزي تهران بيان کرد: کاهش مصرف ميوه از سبد خريد خانوارها آن هم به دليل افزايش قيمت اين محصولات غير قابل انکار است؛ اما بايد در نظر گرفت زماني که شوک گراني قيمت به تمام بخش هاي اقتصادي و ساير کالا در بازارها رسيده چطور قيمت ميوه نبايد افزايش داشته باشد؟!

کارگر گفت: شايد برخي خانوارها اقدام به خريد ضايعات و دور زيرميوه مي کنند، اما اين موضوع در بين خانواده ها بسيار کم است، اما نبايد از اين اتفاق به راحتي گذشت؛ چراکه نبايد ميوه از سبد خانوارها کاهش و يا حذف شود. البته شايد برخي بدون در نظر گرفتن واقعيت ها به دنبال بزرگنمايي در اين خصوص مي باشند.

به گفته رئيس اتحاديه فروشندگان ميوه و سبزي تهران؛ بحث ضايعات ميوه مدت هاست که مورد بررسي کارشناسان و فعالان در عرصه ميوه و تره بار قرار گرفته؛ از اين رو اتحاديه به دنبال برنامه اي جهت خشک کردن ميوه ها قبل از رسيدن به ضايعات مي باشد که اميدواريم در آينده اي نه چندان دور اين سياست در راستاي کاهش دور ريز ميوه اجرايي شود.

وي ادامه داد: ميوه گران نيست، اما حاشيه هاي تورم زا باعث گراني اين محصولات در بازار شده است. ميوه پس از خروج از ميدان اصلي و توزيع در واحدهاي عرضه کننده سطح شهر مي رسد در اين مسير قطعاً دستخوش افزايش قيمت در بخش هاي مختلف مانند حمل و نقل؛ اجاره واحد صنفي؛ دستمزد و بيمه کارگر، ماليات و ساير هزينه هاي جاري خواهد شد.

کارگر تأکيد داشت: واقعيت اين است که تورم و گراني کالاهاي ديگر روي قيمت ميوه نيز اثر گذاشته است و نميتوان اين مساله را انکار کرد. متأسفانه تورم ميوه در تابستان امسال به اندازهاي افزايش داشته که علي رغم اينکه طبق سنوات گذشته بهترين و ارزانترين ميوه به دليل تنوع و توليد گسترده آن در سراسر کشور، هنوز قيمت تابستانهها پايين نيامده است.

به گفته رئيس اتحاديه فروشندگان ميوه و سبزي تهران در سال جاري حاشيه ها تورم زا باعث شده ميوه بيش از ۴۰ – ۵۰ درصد افزايش قيمت داشته باشد و مردم ناگزير براي خريد و مصرف ميوه مديريت مي کنند، اما بازهم مصرف ميوه بيش از ۵۰ درصد کاهش داشته است.

رئيس اتحاديه فروشندگان ميوه و سبزي تهران در خصوص وضعيت قيمت در ماه هاي آينده گفت: بايد قيمت ميوه هاي متنوع در تابستان مسير کاهش را طي مي کرد، اما اين اتفاق نيفتاد؛ با توجه به افزايش حاشيه هاي تورم زا قطعاً قيمت ميوه در ماه هاي آينده همچنان گران خواهد بود.