دبی، به‌عنوان نماد تجاری و توریستی امارات متحده عربی، با بارش‌های موسمی اخیر و آبگرفتی‌های ناشی از ضعف زیرساخت‌های فاضلابی، با چالش‌هایی روبرو شده است. در حالی که این شهر با برندینگ مؤثر خود به عنوان مقصدی لوکس برای ثروتمندان و سرمایه‌گذاران جهانی شناخته می‌شود، حضور برندهای بزرگ جهانی در بازارهای آن حاکی از یک اکوسیستم اقتصادی پویا است. این یادداشت به بررسی پدیده دبی مال به عنوان یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های تجاری و گردشگری و نقاط قوت و ضعف این بازار می‌پردازد.

دبی قلب تجاری و توریستی امارات متحده عربی در موقعیت جنوبی خلیج فارس، محلی که بواسطه مختصات خاص جغرافیایی از سویی و از سوی دیگر برندینگ موفق رسانه ای تبدیل به نقطه اتصال سفر های سیاحتی مردم از سراسر جهان شود، هر چند که در همین چند روز اخیر به علت بارش های موسمی در خلیج فارس مناطق زیادی از کشور امارات و به خصوص دبی دچار آبگرفتی و سیل آب شدید شد که نشأت گرفته از نبود زیرساخت شهری فاضلاب بود که در جای خود محل انتقاد است اما نمی توان برندینگ قوی این کشور را در زمینه ایجاد هویت ملی نادیده گرفت.
    

 

چیزی که واضح است این است که سیاست حکام امارات و بویژه امیر نشین دبی در دهه گذشته جذب سرمایه رسوب کرده سرمایه داران بزرگ جهانی در زمینه املاک و مستقلات و از طرفی جلب توجه توریست ثروتمند و علاقه مند به سبک زندگی لوکس بوده و مطمینا در این زمینه موفق عمل کرده است که امروز شاهد ساخت و ساز ابرپروژه های ساختمانی و تبلیغات گسترده آن در رسانه های بین المللی هستیم.

از این مقدمه که عبور کنیم اولین نکته چشم گیر در بازار کفش دبی حضور و رقابت برند های نام آشنای جهان دوشادوش یکدیگر است به نحوی که شما در صنایع مختلف کوچک و بزرگ مقیاس میتوانید پرچمداران صنعت را در کنار برند های در حال توسعه ببینید ، به طور مثال در صنعت کفش حضور برند های بزرگی همچون لویی ویتون و گوچی را به عنوان پرچمدار مد و طراحی و از طرفی حضور برند های در حال توسعه آسیای شرقی را شاهد هستیم که این مسئله باعث شکل گیری یک اکوسیستم اقتصادی و بازاریابی جذاب شده است، اما در همین جا نکته دیگری که با کمی دقت به آن پی می برید عدم وجود و حضور یک نماینده نام آشنای بومی و اماراتی یا حد اقل عربی است که این می تواند به نحوی گویای فرهنگ مصرف گرایی مردم و سرمایه داران این کشور باشد.

شهر دوبی با توجه به ظرفیت بالای توریستی خود بازار های بومی و مراکز تجاری متعددی و نام و نشان های تجاری مطرح جهان را در دل خود جای داده که هرکدام فلسفه ایجاد و مخاطب خاص خود را دارند، در این یادداشت کوتاه سعی میکنیم به چند مورد از این مراکز پرداخته و تعدادی از نشان های تجاری حاضر در این بازار را بررسی کنیم.

دبی مال

بی تردید دبی مال را می توان جزو اصلی ترین جاذبه های گردشگری و تجاری کشور امارات و امیرنشین دبی دانست و طبق آماری که نشریه “daily mail” منتشر کرد این مکان در پایان سال ۲۰۲۳ میلادی و در آستانه ماه مبارک رمضان تبدیل به پر بازدید ترین مکان بر روی زمین شد که آمار ۱۰۵ ملیون بازدید کننده در سال ۲۰۲۳ را به ثبت رساند که یک رکورد تاریخی به حساب می آید.

شما با بازدید از این مجموعه وسیع می توانید علاوه بر تماشای جاذبه هایی نظیر آبشار مصنوعی و آب نما و آکواریوم حضور برند های برتر جهان در حوزه فشن، فناوری، خدمات رفاهی و … را دوشادوش یکدیگر مشاهده کنید که در اوج آمادگی آماده رقابت هستند اما یک نکته! با کمی دقت به بازدید کنندگان دبی مال شما متوجه این می شوید که اکثریت قریب به اتفاق بازدید کنندگان با دست هایی خالی مشغول تماشا و بعضا فیلمبرداری از قسمت های دیدنی این مال هستند.

معنای این اتفاق می تواند این باشد که دبی مال در حال حاضر تبدیل به یک ویترین لوکس برای برند های مطرح جهانی شده است و هدف این نشان های تجاری صرفا حضور و نمایش آخرین تولیدات و محصولات خود در صنف های مختلف به بازدید کنندگان بین المللی است.

یعنی اصلا هدف فروش نیست، بلکه حضور و نمایش محصولات جدید به حجم چشمگیر بازدید کنندگان مثل یک نمایشگاه دائمی بین المللی! و این راز دبی مال است.

اما در مورد حضور برند های کیف و کفش در دبی مال باید گفت شما در سه سطح مختلف می توانید شاهد حضور نشان های تجاری باشید، به طور مثال در دسته اول و رده برند های لوکس شما نشان های سرشناسی چون GUCCI, LOUIS  VUITTON, BURBERRY, CHANEL  را می بینید که با تمام قوا و در نزدیکی یکدیگر حضور پیدا کرده اند که به صورت حرفه ای در حوزه فشن فعال بوده و علاوه بر سایر تولیدات حوزه پوشاک خود به تولید و ارائه محصولات کفش، کیف و کمربند لوکس نیز می پردازند و بازه قیمتی محصولات کفش و کیف این برند ها بین ۴۰۰۰ درهم تا ۸۰۰۰ درهم است.

در دسته دوم ما با نشان های تجاری مواجه هستیم که به صورت تخصصی کفش اسپرت و روزانه تولید و ارائه میکنند مثل skechers, nike, addidas,puma که با بررسی قفسه های فروشگاه این نشان های تجاری شما با تنوع بسیار گسترده در دسته بندی کفش ورزشی، روزانه مواجه می شوید که به جرأت می توان گفت همه سلیقه ها را تحت پوشش خود قرار می دهد و بازه قیمتی محصولات این نشان های تجاری عمدتا بین ۵۰۰ درهم تا ۱۵۰۰ درهم است.

اما دسته سوم محصولات کفشی که شما در این مرکز تجاری و نمایشگاه پر بازدید جهانی مربوط می شود به شرکت های تازه نامی برای ورود به بازار جهانی بلند پروازی کرده اند و چه جایی بهتر از دبی مال برای دیده شدن، با بازدید از خیابان های طولانی این مال شما با نشان های جدیدی مواجه می شوید که بعضا محصولات بسیار خلاقانه و جذابی را با ارزش افزوده بسیار بالا روانه بازار کرده اند به طور مثال برندی به نام crocs   پا گرفته از کشور های آسیای شرقی توجه من رو به خود جلب کرد، نکته حائز اهمیت این است که برند صندل و پاپوش های تمام پلاستیکی را در تنوع چشمنوازی از رنگ به همراه آکسسوری های متنوع عرضه می کند و باعث ایجاد یک ارزش افزوده بسیار بالا شده است. رده قیمتی محصولات این نشان تجاری بین ۱۵۰ تا ۴۰۰ درهم است.

اوت لت  مال

یک مرکز تجاری بزرگ در حاشیه شهر دوبی با بیش از ۱۰۰۰ واحد تجاری شامل انواع رسته های کالا که به ارائه محصولات به صورت عمده و شامل تخفیف های ۳۰ تا در برخی موارد ۹۰ درصد می پردازد. شما در مواجهه با فروشندگان این مرکز میتوانید از پیشنهادات تجاری بسیاری جالب و متنوعی بهره مند شوید اما نکته ای که شاید برای ایرانیان سخت باشد این است که در اینجا تخفیف هست اما چانه زنی نیست! در یک نگاه بر خلاف دبی مال اینجا اکثر مراجعین با دست های پر از خرید بر می گردند.

علاوه بر این مراکز شهر دبی مال ها و بازار های سنتی معروف و بزرگ دیگری وجود دارد نظیر “دراگون مارت” مرکزی برای فروش اجناس چینی ، “بازار نایف” معروف به بازار بارکس که از قدیمی ترین سوق های تجاری دبی به شمار می آید و قیمت های مقرون به صرفه تری بر روی کالا ها درج شده، “بازار مینا” که یک بازار سنتی و از فضای لوکس مرکز شهر دبی کمی به دور است و شباهتی به بازار های سنتی ایرانی نیز دارد و در اون کالا به صورت عمده نیز به فروش می رسند و در اون میتوانید ایرانیان زیادی را به عنوان فروشنده پیدا کنید.