دکتر محمد حسن قدیری ابیانه، سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در کشور مکزیک و تحلیلگر حوزه اقتصادی در واکنش به حذف چهار صفر از پول ملی اظهار داشت: حذف چهار صفر از پول ملی هیچ تاثیری در وضعیت اقتصادی ندارد لکن سهولت در محاسبات متداول روزانه مردم را در پی دارد، الان مردم ده هزار ریال را می‌گویند هزار تومن بنابراین همان نحوه مکالمه در محاسبه اعمال خواهد شد.

دبنا: نظر شما در مورد تأثیر حذف چهار صفر از پول ملی در شرایط کنونی اقتصاد کشور چیست؟

قدیری ابیانه: حذف چهار صفر از پول ملی هیچ تاثیری در وضعیت اقتصادی ندارد لکن سهولت در محاسبات متداول روزانه مردم را در پی دارد، الان مردم ده هزار ریال را می‌گویند يك تومن بنابراین همان نحوه مکالمه در محاسبه اعمال خواهد شد والا این موضوع نه باعث بهبود وضعیت اقتصادی خواهد شد و نه باعث خراب شدن آن، ولی درکل کار مثبتی بوده و این پیشنهاد را من شخصا مدت‌ها پیش داده بودم اما اکنون این کار را کرده اند.

به هر حال کاش زود تر می شد اما ماهی را هروقت که از آب بگیری تازه است و این کار باید زود تر از اینها رخ می داد.

دبنا: نظر شما در رابطه با اوضاع تجارت ایران و چین پس از فوت آقای اسدالله عسگراولادی چیست؟

طبیعتاً آقای عسگراولادی یک فرد موجه ، سالم و وارد در زمینه‌های اقتصادی بود و از دست دادن او موجب تأسف است اما روابط ایران و چین همچنان ادامه پیدا خواهد کرد.

به نظر بنده حالا جای خالی ایشان را تجار و شرکای ایشان پر خواهند کرد و من بابت فوت ایشان متاثر هستم اما به اصطلاح این شتری است که در خانه هرکس می خوابد باید خدا را شکر کرد که ایشان طول عمر خوبی داشتند.

دبنا: نظر شما راجب به حواشی پیرامون مذاکره با غرب و برجام چیست؟

من حس می‌کنم که دست اندر کاران وزارت خارجه راجب به ناکامی برجام باید افکار عمومی را آگاه کنند که در فرایند برجام اشتباه رخ داده و چشم امید مردم را بر روی برجام ببندند، این به این معنی نیست که ما با اروپا رابطه نداشته باشیم بلکه باید بر روی روابط موثر و مفید بین المللی تمرکز کرد. از نظر من برجام برای ایران یک اتلاف وقت بود.

دبنا: نظر شما در رابطه با رویکرد تازه قوه قضاییه در مبارزه با فساد چیست؟

در ایران همه باید حول محور ولایت در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی عمل کنند و یکی از ضروریات اقتصاد مقاومتی مبارزه جدی با فساد است و طبیعتاً دولت و سایر نهاد ها باید مبارزه با فساد را از دستگاه خود و نزدیکان خود شروع کنند، قوه قضاییه با مفسد برخورد می کند اما ریشه فساد را باید در طبقات دیگری جست .

خشکاندن ریشه فساد در دست دولت و مجلس است و اگر آنها اصلاحات آن را انجام ندهند هر چند مفسدانی توسط قانون گرفتار شوند و جلوی آنها گرفته شود ولی مفسد جدیدی جای آنها را خواهد گرفت.

انتهای پیام/