نايب رئيس دوم اتاق اصناف و رئيس اتحاديه تالارهاي پذيرايي و تجهيز مجالس تهران با بيان اينکه پس از بازگشايي تالارهاي پذيرايي با رعايت شيوه نامه‌ هاي بهداشتي، فقط ۲۰ درصد تالارها به فعاليت بازگشتند، گفت: در حال حاضر ۸۰ درصد تالارهاي تهران تعطيل هستند که اکثرا ورشکسته شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری کار و نشان ” دبنا “به نقل از اتاق اصناف تهران ، خسرو ابراهيمي نيا، نايب رئيس دوم اتاق اصناف و رئيس اتحاديه تالارهاي پذيرايي و تجهيز مجالس تهران با اشاره به خسارت شيوع ويروس کرونا براي تالارهاي پذيرايي، تصريح کرد: تالارها با اوج گيري کرونا تعطيل شدند و از آنجا که براي برگزاري مراسم به مردم تعهد داشتند مجبور به بازگرداندن هزينه گرفته شده به مردم گشتند که اين وضعيت منجر به ورشکستگي بسياري از واحدها شد در حالي که ساير صنوف از جمله رستوران ها اجازه فعاليت داشتند. در نهايت هم مردم براي برگزاري مراسم خود به باغ هاي بيرون شهر که پروانه صنفي ندارند و لزوما مسائل بهداشتي را رعايت نمي کنند، کوچ کردند.

ابراهيمي نيا با بيان اينکه ۷۰ تا ۸۰ درصد واحدهاي صنفي استيجاري هستند و درگير بحث هاي مالک و مستاجر مي باشند مجبور شدند در اين مدت کرايه و حقوق پرسنل را بدهند، تصريح کرد: پرونده هاي زيادي در اين باره در دادگاه ها مطرح شد و خيلي از اين موارد نيز در اتحاديه به حل اختلاف رسيدند. البته مستاجران اکثرا با ورشکستگي کامل مواجه شدند. از بين مالکان نيز برخي تغيير شغل دادند.

۴۰هزار نفر بيکار شدند

وي در ادامه از کاهش استقبال مردم و تغيير فرهنگ ازدواج در اين مدت خبر داد و گفت: در زمان اوج بيماري ورشکستگي اين صنف ۱۰۰ درصد بود و حالا با بازگشايي ها برخي در حال بازيابي خود هستند. با توجه به اينکه هر تالار ۲۰ تا ۳۰ اشتغال مستقيم دارد با تعطيلي گسترده اين صنف ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر بيکار شدند که اگر خانواده آنها را در نظر بگيريم، حدود ۱۰۰ هزار نفر دچار مشکل شده اند.

رئيس اتحاديه تالارهاي پذيرايي و تجهيز مجالس تهران درباره وضعيت فعاليت تالارها در شرايط آبي کرونايي اظهار کرد: براي جلوگيري از شيوع ويروس کرونا، تالارها در حال حاضر عموما از ۵۰ تا ۶۰ درصد ظرفيت خود استفاده و ساير پروتکل هاي بهداشتي از جمله استفاده از ماسک و لوازم ضدعفوني را نيز رعايت ميکنند.

ابراهيمي نيا در ادامه درباره ارائه تسهيلات جهت جبران خسارت کرونا، تصريح کرد: وامي که دولت در سال اول شيوع ويروس کرونا به واحدهاي صنفي براي حفظ کارگرها اختصاص داد، باعث ورشکستگي بيشتر اين واحدها بود، چراکه در شرايط تعطيلي واحد صنفي، سود و وثايق سنگين از آن ها دريافت شد و صنوف ملزم به حفظ کارگران هم شدند؛ اما با تداوم وضعيت شيوع بيماري، تالارها درآمدي نداشتند.

همچنين به گفته نايب رئيس دوم اتاق اصناف تهران تسهيلات دوم که مهلت ثبت نام آن اخيرا تمام شد با احتساب متراژ واحد صنفي پرداخت ميشد، اما بيش از ۸۰ درصد تالارها استيجاري بودند که نمي توانستند سند ارائه دهند و ورشکست شدند. بنابراين استقبال از اين تسهيلات هم کم بود.