رئيس اتحاديه فروشندگان نوشت افزار و لوازم مهندسي تهران در لزوم واردات کالاهاي مورد نياز اين صنف بيان داشت: بسياري از توليدات داخلي کيفيت لازم را ندارند. بايد بر توليدات نظارت باشد. اکنون در توليد برخي از کالاها بگونه اي عمل مي شود که به دليل عدم واردات آن مردم مجبورند هر آنچه در بازار عرضه مي شود را بخرند در حاليکه در توليد مهم کيفيت کالاهاست و گرنه از بين بردن مواد اوليه خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری کار و نشان دبنا به نقل از اتاق اصناف ، موسي فرزانيان، رئيس اتحاديه فروشندگان نوشت افزار و لوازم مهندسي تهران گفت: با اعلام اينکه بايد به توليد داخلي بها داده شود، عده‎اي که توانايي توليد برخي از کالاها را داشتند دست به کار شدند؛ اما به جهت اينکه توليد نياز به دستگاه ها و مواد اوليه در انواع و اقسام متعدد دارد، توانستند تنها يکي از صد قلم کالايي را که از ورودش جلوگيري شد توليد کنند. به طور مثال ماژيک وايت برد تنها يک قلم از انواع مختلف ماژيک است؛ اما متاسفانه توليدکنندگان اين حيطه با اعلام آمادگي در توليد ماژيک منجر به عدم ورود تمامي انواع ماژيک هاي مختلف که کاربردهاي فراوان در هنر و نوشت افزار دارد را شدند.

وي در ادامه گفت: اتفاق مذکور در توليد انواع مدادها نيز رخ داد. توليد مداد معمولي را مي توانيم انجام دهيم؛ اما توليد انواع مداد رنگي که در کشور نياز داريم را تبحر نداريم؛ لذا هنرمندان و ديگر افراد که مشتري اين قلم از کالاها هستند بايد يا بسيار گران بخرند و يا از داشتنش محروم باشند. در بسياري از کالاها مانند لوازم هنري با اين مشکلات رو به رو هستيم. برخي بدون آگاهي اجازه ورود را مانع شدند. برخي نيز خواستند تا کالاها در انحصار خودشان باشد که در هر صورت مصرف‎کننده زيان ديد و کشور دچار آسيب شد و بازار راکد ماند.

فرزانيان بازار لوازم التحرير را راکد و نيمه تعطيل خواند و تصريح کرد: در تلاشيم تا تعرفه برخي از کالاها را تغيير دهيم تا کالاهاي خوب و باکيفيت وارد کشور شود. مشکلات ارزي، بانک مرکزي و وزارت صمت اقلام وارداتي را محدود کرده اند. تعرفه کالا را از گروه ۲۵ به ۱۷ تغيير داده اند و اجازه ورود نمي دهند. اميدواريم با جلسات و نامه نگاري هايي که با وزارت صمت داريم اين مشکلات حل شود.

رئيس اتحاديه فروشندگان نوشت افزار و لوازم مهندسي تهران در پايان تصريح کرد: دولت در تمامي امور اگر از بخش خصوصي و اتحاديه ها به عنوان مشاوران صنفي و تخصصي استفاده کند بهتر مي تواند بر بازار توليد و واردات مديريت نمايد. متاسفانه در دوره هاي پيش ثابت شد هر چه جلوتر مي رويم دولت ها دست بخش خصوصي را کوتاه تر مي کنند.