رئيس اتحاديه مشاوران املاک تهران رونق بازار معاملات مسکن تهران در ماه‌ هاي اخير را حباب عنوان کرد و طرح‌ هاي ملي مسکن و تصويب ماليات بر خانه ‌هاي خالي براي رونق ‌بخشي به بازار مسکن را بي ‌اثر دانست.

به گزارش پایگاه خبری کار و نشان دبنا به نقل از اتاق اصناف تهران ، بانک مرکزي گزارش بازار مسکن آذرماه سال جاري را اعلام کرد و براساس اين گزارش تعداد آپارتمان هاي مسکوني معامله شده در شهر تهران حدود ۹.۸ هزار فقره بود که نسبت به ماه قبل و در مقايسه با ماه مشابه در سال قبل به ترتيب ۳۳.۸ و ۲۸۲.۵ درصد افزايش را نشان مي دهد. اين گزارش يکي از خبرهاي خوبي بود که در اين هفته اخير در رسانه ها مي چرخيد و ظاهر ماجرا اين بود که بعد از مدت ها دوباره بازار معاملات مسکن جان تازه اي گرفته است اما درد دل فعالان اين حوزه حکايت ديگري روايت مي کند.

هميشه حال معاملات مسکني در نيمه دوم سال بهتر از نيمه اول است
مصطفي قلي خسروي، رئيس اتحاديه مشاوران املاک تهران عنوان کرد: اولين نکته اي که درباره گزارش بانک مرکزي از رشد معاملات مسکن در ماه آذر بايد مورد توجه قرار بگيرد، اين است که هميشه معاملات مسکن در نيمه دوم سال پررونق تر از نيمه اول سال است و بخشي از اين رونق به اين موضوع برمي گردد اما به هرحال مردم منتظر وعده و وعيدهاي برخي از مسئولين نمي نشينند.

هيچ اتفاقي براي مسکن نيفتاده است
رئيس اتحاديه مشاوران املاک تهران عنوان کرد: در اين شرايط اقتصادي کسي که مجبور بوده سه خوابه بخرد، ميرود و يک آپارتمان دو خوابه ميخرد. کسي که مي خواست آپارتمان دو خوابه بخرد مي رود و مسکن يک خوابه مي خرد يا کسي که مي خواست مکاني را رهن کند، رفته و اجاره کرده است. به هرحال به دليل نياز مردم به مسکن گردش کار مسکن کم يا زياد وجود دارد؛ اما اينکه بگوييم در اين ماه اتفاق خاصي افتاده که منجر به فروش بيشتر شده است، اصلاً چنين نيست.
وي افزود: مردم منتظر طرح و برنامه ها نمي مانند، براي مثال اينکه صحبت از انجام طرح هاي ملي مانند نهضت ملي مسکن هست بماند ولي خب اين نوع طرح ها زمان بر است و دير زمان به نتيجه خواهد رسيد.

تأثير رواني طرح هاي ملي مسکن بر بازار مسکن
خسروي به تأثير رواني طرح هاي ملي مسکن اشاره کرد و اظهار کرد: طرح هاي ملي به لحاظ رواني اثرگذار است؛ اما بايد در کاهش قيمت اثر بگذارد و نه تعداد معاملات. حتي تصويب قانون هايي مانند ماليات بر خانه هاي خالي هم هنوز اثر خودش را بر رونق بازار مسکن نشان نداده است که بخواهيم بگوييم خانه هاي خالي در معاملات مسکن به جريان افتاده اند؛ زيرا چندين بار چنين طرح هايي مصوب شده اما اجرا نشده است.

چرا قانون ماليات بر خانه هاي خالي رونق را به بازار مسکن نياورد
وي افزود: اگر کسي با مشکلات زياد اقتصادي توانسته خانه اي بخرد قاعدتاً آن را خالي نگه نمي دارد. اين خانه هاي خالي متعلق به بانک ها، سازمان ها و نهادهاي دولتي است. پس تصويب قانون ماليات بر خانه هاي خالي هنوز اثرش را بر بازار معاملات مسکن نگذاشته است. هرچند آقاي رئيسي در بدو کار تأکيد کرد که املاک مازاد را بفروشيد، اما هنوز فروخته نشده است.