رئيس اتحاديه بارفروشان تهران گفت: دليل افزايش قيمت سيب‌زميني در سال ۱۴۰۰ وقوع سيل عنوان شد اما به نظر من چنين نبود بلکه افزايش توليد در سال ۹۹ باعث شد بخش قابل توجهي از کشت مصرف نشود و کشاورزان آن را دور بريزند از اين‌رو کشاورزان ميزان کشت را در سال ۱۴۰۰ حدود ۵۰ درصد کاهش دادند.

به گزارش پایگاه خبری کارونشان دبنا به نقل از اتاق اصناف تهران ، مصطفي دارائينژاد با اشاره به افزايش توليد در سال ۱۴۰۱، گفت: توليد ارگانيک ميتواند تضمين کننده موفقيت ما در صادرات باشد.

وي با بيان اينکه در کشاورزي ايران حجم قابل توجهي از آب هدر ميرود، گفت: تجربه نشان داده است که آبياريهاي مدرن و قطرهاي ميتواند بهترين شيوه براي آبياري مزارع و باغات باشد لازم است که کشاورزان ايراني نيز اين شيوه آبياري را در کشت خود توسعه بدهند.

اين فعال صنفي با اشاره به توسعه کشت گلخانهاي در کشور، خاطر نشان کرد: در حال حاضر کشت گلخانهاي در استانهاي يزد، فارس، ساوه، اصفهان و …. توسعه پيدا کرده است. کشت گلخانهاي علاوه بر کاهش مصرف آب، امکان نظارت بر توليد محصولات ارگانيک را افزايش ميدهد.

رئيس اتحاديه بارفروشان تهران تصريح کرد: وزارت کشاورزي در سال ۱۴۰۱ بايد باجديت بيشتري به وظايف حاکميتي خود عمل کند و به کشاورزان الگوي کشت و الگوي کشت جايگزين ارائه بدهد تا آنها با توجه به برنامه توليد و مازاد توليد را صادر کند. دليل افزايش قيمت سيبزميني در سال ۱۴۰۰ وقوع سيل عنوان شد اما به نظر من چنين نبود بلکه افزايش توليد در سال ۹۹ باعث شد بخش قابل توجهي از کشت مصرف نشود و کشاورزان آن را دور بريزند از اينرو کشاورزان ميزان کشت را در سال ۱۴۰۰ حدود ۵۰ درصد کاهش دادند.

دارائينژاد با اشاره به ارزآوري ميوه، گفت: اميدواريم در سال جاري قوانين يک شبه براي صادرکنندگان با قوانين و مصوبات يک شبه نبايد روند صادرات متوقف شود. دولت نبايد کاري انجام دهد که اعتماد تجار خارجي نسبت به بخشخصوصي کشور از بين برود. در تمام دنيا معاونهاي اقتصادي وزارت خارجه براي توسعه صادرات تلاش ميکنند اما متاسفانه اين نهاد تلاشي در اين بخش انجام نميدهد.

وي با اشاره به بالا رفتن هزينه توليد کشاورزان، گفت: هزينه سم، کود، بذر، کرايه حمل، سردخانه و…. ۱۰۰ درصد افزايش پيدا کرد ؛ پس اگر صادرات صورت بگيرد در واقع به کشاورزان کمک کرديم. من پيشنهاد ميدهم وزارت کشاورزي از دانش و تخصص دانش آموختگان رشته مهندسي کشاورزي بيشتر استفاده کند تا آنها بر روند توليد کشاورزان نظارت کنند و به آنها نحوه استفاده از سم و کود را آموزش بدهند.

رئيس اتحاديه بارفروشان تهران با بيان اينکه تحريمها عليه روسيه فرصت تصاحب بازار اين کشور را براي ما فراهم کرده است، گفت: ترکيه، روسيه را تحريم کرده است و از آنجايي که اين کشور سهم قابل توجهي از بازار روسيه را از آن خود کرده بود ميتوانيم جايگزين آنها شويم. اگر در حوزه صادرات برنامهريزي انجام شود ميتوان همانند نفت براي کشور ارزآوري ايجاد کنيم.