مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: 15 هزار باشگاه کتاب خوانی کودک و نوجوان با ایجاد شبکه ای از مروجان در کشور تشکیل شده است.

به گزارش خبرگزاری ایلتنا به نقل از ایرنا، ابراهیم حیدری روز یکشنبه در آیین اولین دوره جام باشگاه های کتاب خوانی کودک و نوجوان شهر تهران اظهار داشت: ۲۲۰ هزار نفر عضو این تعداد باشگاه کتاب خوانی در سراسر کشور هستند.
وی ادامه داد: با ایجاد این باشگاه ها تفکر گروهی زیستن، ایده ها و خلاقیت های کتاب خوانی ترویج می شود ضمن اینکه ارتباط بین نویسندگان و مردم ایجاد شده است به گونه ای که بر اساس درخواست روستاییان، نویسندگان در روستاها حضور پیدا می کنند.
مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطر نشان کرد: باید ارتباط بین خانواده ها و مروجان کتاب خوان را افزایش دهیم.
وی گفت: در تهران نسبت به سایر استان های کشور شاهد کمبود بودجه های فرهنگی و اختصاص آن به کتاب خوانی هستیم از این رو باید از همفکری و همکاری خانواده ها، ظرفیت دستگاه های مختلف از جمله اداره کل آموزش و پرورش استان تهران و بهزیستی و سایر نهادها در ترویج فرهنگ کتاب خوانی استفاده کنیم.

**در هر خانواده یک باشگاه کتابخوانی ایجاد شود
عیسی فرهادی فرماندار تهران نیز در این آئین اظهار داشت: باید ترویج فرهنگ کتابخوانی در خانواده ها مورد توجه قرار گیرد این در حالی است که شاهد بی توجهی و کم رنگ شدن نقش کتاب هستیم.
وی افزود: هم اکنون با گسترش رسانه های تصویری و فضاهای مجازی شاهد توجه کمتر به کتاب و کتابخوانی شده ایم.
فرماندار تهران با اشاره به اینکه ایده های کتابخوانی باید گسترش یابد گفت: امکانات و ظرفیت های بسیاری در استان تهران وجود دارد که باید با ایجاد راهکارها و خلاقیت های جدید مردم را به کتابخوانی ترویج کنیم.
فرهادی با بیان اینکه در محله سراها ۳۵۰ کتابخانه وجود دارد گفت: حدود ۵۰ کتابخانه عمومی و بیش از چهار هزار و ۲۰۰ مدرسه در تهران کتابخانه دارند که باید فرهنگ کتابخوانی را در بین سنین مختلف مردم نهادینه کرد.

**یکی از شهرستان های تهران به پایتخت کتاب تبدیل می شود
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران هم در حاشیه این آئین اظهارداشت: بر اساس برنامه های کتابخوانی امسال پیش بینی شده است تا یکی از شهرستان های تهران به پایتخت کتاب تبدیل شود.
احد جاودانی نیز در این آئین در خانه اندیشمندان علوم انسانی اظهار داشت: شهرستان های تهران ظرفیت ترویج و نهادینه کردن فرهنگ کتاب را دارند.
وی افزود: ترویج این فرهنگ نیازمند مشارکت های سازمان ها و دستگاه های اجرایی به ویژه سازمان های مردم نهاد است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران با تاکید بر اینکه حوزه کتاب خوانی در تهران آسیب شناسی شده است گفت: با شناسایی نقاط قوت و ضعف در این عرصه، برنامه ریزی های خوبی صورت گرفته است.
وی ادامه داد: همه نگاه ها باید به سمت کتاب ها معطوف شود تا با اهتمام به این موضوع به شکل گیری و احیای تمدن اسلامی کمک شایانی کنیم.
جاودانی با اشاره به اینکه از ابتکارها و ایده های کتابخوانی استقبال می کنیم گفت: مشارکت مردم در ارایه راهکارهایی برای نهادینه سازی و انس با کتاب می تواند مشکل کتابخوانی را حل کند.
وی گفت: برگزاری برنامه های فرهنگی به ویژه نمایشگاه های کتاب بسیار تاثیرگذار است از این رو باید برنامه ریزی هایی صورت گیرد تا نمایشگاه های متاب به جای سالانه برگزار شدن به صورت فصلی برپا شود.
مدیر کل ارشاد اسلامی استان تهران از خدمات شهرداری تهران در تسهیل گری حضور مردم در نمایشگاه بین المللی کتاب قدردانی کرد.
جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی عنوان طرحی پیشرو و پویا برای راه‌اندازی و فعال کردن باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان در سراسر کشور و حاصل مشاهده فعالیت کودکان و نوجوانان و رسیدن به شناختی از روش‌ها و علایق فردی و اجتماعی آنان است.

انتهای پیام/ ت۴۴