وزارت نفت در دولت سیزدهم همواره بر افزایش ظرفیت تولید نفت و گاز به‌عنوان اهرمی برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها تأکید داشته است. با توجه به این اولویت، افزایش ظرفیت تولید نفت خام و میعانات گازی، همچنین گاز طبیعی با محوریت میدان‌های مشترک در دستور کار قرار دارد. اهمیت این موضوع آنچنان زیاد است که جواد […]

 وزارت نفت در دولت سیزدهم همواره بر افزایش ظرفیت تولید نفت و گاز به‌عنوان اهرمی برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها تأکید داشته است. با توجه به این اولویت، افزایش ظرفیت تولید نفت خام و میعانات گازی، همچنین گاز طبیعی با محوریت میدان‌های مشترک در دستور کار قرار دارد.

اهمیت این موضوع آنچنان زیاد است که جواد اوجی، وزیر نفت همواره پیگیر این موضوع بوده تا در کمترین زمان ممکن، برداشت نفت و گاز از میدان‌های مشترک افزایش یابد.

این موضوع افزون بر آنکه در تحقق سهم واقعی ایران از این منابع مشترک مؤثر است، همچنین می‌تواند ناترازی انرژی را تا حد زیادی جبران کند و با تکمیل زنجیره ارزش، درآمد بالایی را برای کشور به همراه داشته باشد.

از همین رو جلسات بررسی طرح‌های اولویت‌دار با محوریت توسعه میدان‌های نفتی و گازی با پیگیری مستقیم وزیر نفت به‌صورت دوره‌ای برگزار می‌شود تا خللی در اجرای این طرح‌ها رخ ندهد.

هفته گذشته نیز جلسه پیگیری طرح‌های توسعه میدان‌های نفتی و گازی با حضور جواد اوجی، وزیر نفت و مدیران ارشد شرکت ملی نفت ایران در وزارت نفت برگزار شد.

در این جلسه مدیران عامل شرکت‌های تابع شرکت ملی نفت و مجریان آخرین وضع طرح‌های توسعه‌ای را اعلام کردند و چالش‌های اجرایی نیز بررسی شد.

از مهم‌ترین محورهای این نشست، بررسی پروژه‌های اولویت‌دار به‌منظور افزایش تولید نفت تا پایان دولت سیزدهم بوده است.

بررسی طرح‌های توسعه میدان‌های گازی با اولویت میدان مشترک پارس جنوبی، همچنین طرح‌های ضربتی افزایش گاز مناطق مرکزی ایران از دیگر موارد اولویت‌دار در نشست پیگیری طرح‌های اولویت‌دار وزارت نفت بود.

فشارافزایی میدان مشترک پارس جنوبی نیز به‌عنوان مهم‌ترین طرح نفتی در شرایط کنونی در این نشست مطرح و سناریوهای مربوط به اجرای فشارافزایی در خشکی و دریا بررسی شد.

بررسی راهکارهای تأمین مالی، فنی و تجهیزات مورد نیاز طرح‌های توسعه‌ای نیز از دیگر مواردی بود که مدیران‌ عامل شرکت‌های تابع شرکت ملی نفت با حضور وزیر نفت مطرح کردند.

به گزارش شانا، دولت سیزدهم در طول بیش از دو سال فعالیت خود، توسعه و بهره‌برداری حداکثری از میدان‌های نفتی و گازی را با اولویت میدان‌های مشترک در دستور کار قرار داده است. دغدغه افزایش حداکثری تولید نفت و گاز کشور به‌منظور رفع ناترازی به‌ویژه در حوزه تولید گاز، منجر به آن شده که عمده برنامه‌ریزی‌های وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران همواره تکمیل توسعه طرح‌های نیمه‌کاره و تعیین تکلیف میدان‌های توسعه‌نیافته باشد.

این مهم البته به گفته جواد اوجی، وزیر نفت، جز با سرمایه‌گذاری کلان به‌منظور توسعه بخش نفت و گاز ممکن نیست و البته این سرمایه‌گذاری برای صنعت نفت نه تنها لازم، بلکه ضروری و غیرقابل اجتناب است. بر اساس گزارش کمیسیون انرژی مجلس، در صورت انجام نشدن سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز، کشور در سال‌های پیش رو با افت فشار گاز در میدان‌های خود و کاهش تولید و تهدید امنیت تأمین پایدار انرژی برای کشور و قطع صادرات مواجه خواهد شد که می‌تواند برای امنیت ملی مخاطره‌آمیز باشد.

آن‌طور که پیش از این نیز وزیر نفت در مجلس عنوان کرد برای توسعه بخش گاز کشور به ۹۰ میلیارد و در بخش نفت به ۷۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در طول هشت سال آینده نیاز است.

بر همین اساس تأمین منابع مالی و سرمایه‌گذاری در صنعت نفت یکی از اولویت‌های اصلی وزارت نفت برای تولید حداکثری قرار گرفت.