وزیر خارجه آمریکا در نامه‎ای خطاب به کنگره، از تصمیم رئیس‎جمهوری این کشور برای اعلام حالت اضطراری علیه ایران خبر داد که به فروش تسلیحات بیشتر به عربستان سعودی منجر می‎شود.

به گزارش خبرگزاری ایلتنا به نقل از مهر، دونالد ترامپ رئیس‎جمهوری آمریکا با اعلام حالت اضطرار ملی به بهانه تشدید تنش‌ها با ایران، راه خود را برای نادیده گرفتن دغدغه کنگره مبنی بر فروش میلیاردها دلار تسلیحات به عربستان سعودی هموار کرد.

ارزش قراردادهای تسلیحاتی مد نظر ترامپ حدود ۸ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

پیشتر، کریس مورفی سناتور دموکرات ایالت کنتیکت آمریکا در پیامی توئیتری هشدار داده بود که قصد ترامپ از تهدید جلوه دادن ایران، مهیا کردن شرایط برای فروش بمب (تسلیحات) بیشتر به عربستان سعودی است.

مورفی در این باره نوشت: این موضوع به گوشم رسیده که ممکن است ترامپ از خلاء موجود در قانون کنترل تسلیحات برای اقدام جدیدی در راستای فروش مقادیر زیادی بمب به عربستان سعودی استفاده کند و اوضاع را به گونه‌ای پیش ببرد که حق اعتراض کنگره را سلب کند. شاید این مسئله همین هفته اتفاق بیفتد.

گفتنی است به موجب برخی بندهای قانون کنترل تسلیحات، در صورت بروز وضعیت اضطرار ملی، رئیس‌جمهور آمریکا می‌تواند بدون کسب رضایت کنگره، با فروش تسلیحات به دیگر کشورها موافقت کند.

همزمان، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا که طی نامه‌ای، کنگره را در جریان تصمیم ترامپ قرار داد؛ مدعی شد: فعالیت‌های بدخواهانه ایران، فروش سریع تسلیحات (به عربستان و امارات) را ضروری می‎کند.

وی در ادامه ادعاهای خود افزود: اقدامات ایران تهدیدی جدی علیه ثبات خاورمیانه و امنیت داخلی و خارجی آمریکا است.

به ادعای پمپئو، انتقال تسلیحات باید در راستای مهار ماجراجویی‎های هرچه بیشتر ایران در سطح خلیج فارس و خاورمیانه، حتی‎الامکان سریع انجام شود.

همزمان، پاتریک شاناهان کفیل وزارت دفاع آمریکا که پیشتر نیز از لزوم مهار ایران سخن گفته بود؛ مدعی شد: اقدام اخیر در راستای مقابله با تهدید نیروهای ایرانی به‎ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروهای تحت نفوذ آنها انجام می‎شود.

این در حالی است که آمریکا طی هفته‌های اخیر بدون ارائه هیچ مدرکی سعی به ناآرام جلوه دادن منطقه از بابت تهدیدهای ایران داشته است. پمپئو و جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز تلاش می‌کنند تا ایران را در حادثه بندر الفجیره و حمله به خطوط انتقال نفت عربستان سعودی مقصر جلوه دهند.

از سوی دیگر، به نظر نمی‌آید که کنگره علیرغم توضیحات دولت ترامپ، درباره ادعای آنها مبنی بر افزایش سطح تهدیدهای ایران قانع شده باشد.

کنگره طی ماه‌های گذشته، تلاش‌هایی هرچند ناکام برای قانع کردن ترامپ به قطع حمایت نظامی از عربستان سعودی در تجاوز به یمن داشته است و با فروش تسلیحات به این کشور به شدت مخالف است.

انتهای پیام/ ت۴۴